Fogarbo skrev:
Troligen går jag på 100% Bluetooth. Men det finns ett men: I ett framtida trådlöst nätverk, undrar jag: Klarar Bluetooth även överföring av framtida streaming TV-signaler (med rimlig upplösning) via Internet? Kan man tro på ASUS uppgifter? Hur mycket (samtidig) informationsöverföring klarar Bluetooth?
Bluetooth 2,0, 3Mbit/s? Glöm det... :p

WiMedia/Bluetoth 3.0? I bästa fall ~100Mbit/s på ~10m avstånd. Om och när det kommer produkter. Som man säger i Amerikat.. "Don't hold your breath" :D
 
Tack för svaren. Checkade läget just nu för Bluetooth 3.0 och hittade en intressant sammanfattning av dagsläget för snabb trådlös kommunikation på

http://technologyinside.com/2007/10/02/the-bluetooth-standards-swamp/

Det pågår uppenbarligen en strid om nästa generation Bluetooth. Flera försöker lansera egna höghastighetssystem som alternativ för Bluetooth, marknaden blir ju enorm om man klarar 480 Mbit/sek för snabb trådlös överföring (specen tycks ange 480 MBit/sek på 3 m), så något förslag lär ju komma inom kort. Bluetooth-gänget kan knappast välja att lägga sig platt inför dessa utmaningar från andra aktörer i branschen..

Så TV via Bluetooth verkar kanske inte så långt borta som jag trott!
 
IMO, Bluetooth och WUSB över UWB kommer aldrig att bli nånting annat än ett sätt att koppla kringutrustning till datorn trådlöst. Räckvidden är alldeles för dålig för nånting annat. Det kommer förmodligen att dyka upp som trådlös hopkoppling av hemelektronikproduketr också. Men att det skulle bli ett seriöst alternativ till WLAN (802.11xxxx) har jag svårt att se. Få se, spec klar, POC-komponenter Q3 08... produkter?
 
Visst. Jag var med som pionjär i Internetsvängen redan i början på 1990-talet, och har sett alltför många standarder falla pladask. Det var ju Ericsson som tog fram Bluetooth för mobiltelefonin, och några trodde då på att detta skulle slå igenom stort medan andra spådde fiasko. Nu lever Bluetooth sitt eget liv. Och visst finns det många fiaskon. Men jag minns även hur man sa att Ethernet och kopparlinor omöjligen skulle kunna klara de överföringshastigheter vi idag betraktar som självklara. Någon har nu en spec på en kommunikation på 480 MBit/s på ett avstånd av 3 cm ... till vad nytta undrar jag ... då kan man väl lika gärna ha kabel? (kanske är trådlöst billigare, mindre värmealstrande eller energieffektivare än kabel)

Den mest realistiska inställningen till allt detta är som vanligt: Det ska bli spännande att se vad som kommer ... :)
 
Anledningen till att många standarder fallit pladask är att de inte har varit andvändbara. Antingen tekniskt eller kostnadsmässigt. Firewire vs USB är ett bra exempel där prestanda fått stå tillbaka pga kostnaden (plus marknadspolitk iofs). När det gäller ethernet tex så är det den tekniska utvecklingen när det gäller signalprocessorer etc och övergången från multidrop koax till point-point TP-kabel som hjälpt till att dra upp hastigheten. Jft med 10BASE5, där trancievern bara den kostade som en hel PC idag så är dagens gigabitsystem över TP oändligt mycket mer sofistikerade än de koaxbaserade som hade sina begränsningar.

Trådlösa kopplingar är praktiska. Ladda och synka mobilen genom att bara lägga den på en platta. Inget strul med kablar till tangentbord och mus. Och om inte annat för att kontakter tar plats och därför gör små mobila enheter större än vad de behöver vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.