Alltså vad skall man köpa före dator till ett äldre par som bara betalar räkningar och kollat på kort som barnen mailar? Den skall vara stationär och helst billig.
 
RilleRock
j-o75 skrev:
Alltså vad skall man köpa före dator till ett äldre par som bara betalar räkningar och kollat på kort som barnen mailar? Den skall vara stationär och helst billig.
Blocket?
 
Det är ju smidigare i en butik trots allt. Jag köper mycket på blocket men bättre man hjälper andra så känns det bättre om den är ny.
 
j-o75 skrev:
Alltså vad skall man köpa före dator till ett äldre par som bara betalar räkningar och kollat på kort som barnen mailar? Den skall vara stationär och helst billig.
När jag tröttnade på att spendera tid på mina svärföräldrars strulande bärbara windowsdator så köpte jag en bagagnad Imac istället, har fungerat problemfritt.

Sån här tex http://www.blocket.se/ostergotland/IMac_21_5__2012_64498983.htm?ca=17&w=2
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
När jag tröttnade på att spendera tid på mina svärföräldrars strulande bärbara windowsdator så köpte jag en bagagnad Imac istället, har fungerat problemfritt.

Sån här tex [länk]
Klockrent. Användarvänligt dessutom.
 
RilleRock skrev:
Denna kanske?
Lägg till skärm, tangentbord/mus.
[länk]
Ska kolla den!
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
MathiasS skrev:
En nuc för att slippa sladdar etc, monteras bakpå skärmen. [länk]

Eller det enklaste färdiga från komplett [länk]

Eller så sätter du ihop själv [länk]
Funderade också på en sådan liten, men fungerar dom lika bra som en vanlig större?
 
Ja det gör dom.

Fast dom är sämre på att surra och ta upp plats.
 
På din beskrivning låter det som att en chromebox kanske skulle räcka till. Inget underhåll och den uppdaterar sig själv. Går något åt skogen så kör man en "powerwash" så är man tillbaka igen. Kräver Googlekonto, men om det inte är en dealbreaker och deras bank inte kräver speciell mjukvara så hade jag seriöst övervägt det.

Kanske denna: https://www.dustinhome.se/product/5010792046/chromebox
 
j-o75 skrev:
Funderade också på en sådan liten, men fungerar dom lika bra som en vanlig större?
En sådan NUC, klarar med galant av de uppgifter du specat.

Har en liknande till min mor, hon kollar playtjänster, surfar på aftonbladet, kollar facebook och tittar på mail och sådant.

Kanon, tar ingen plats, låter ingenting.
 
Ett röst till för chromebox alternativet.

Min mor (60+) gick från att inte använt dator alls till att nu ett år senare vara totalt beroende av den gamla Ubuntu burken hon fick ärva av mig.

Allt hon gör är i princip från webbläsaren t.ex googlar, läser nyheter och ser Play kanaler, så en Chromebox föreföll som ett rätt klockrent val redan där när det började bli dags att ge henne något lite ösigare att surfa med.

Hon har i princip inga behov att skriva nå i Word och alla begränsningar som att inte kunna installera applikationer är mer ett plus än en nackdel, sen att Chromeboxen håller sig själv uppdaterad på ett helt annat sätt än Windows gör att jag inte behöver oroa mig för uppdateringar som kukar ur etc.

Fördelar med Chromeboxen hittills :

Ej Windows
Begränsar hennes möjligheter att få virus eller sabba men kan ändå installera enklare apps för att t.ex få hennes älskade Patiens och liknande.

Tyst
I princip ljudlös.

Tar lite plats.
Hon har den i vardagsrummet så smidigt att inte behöva att ett miditower ståendes längre.

Går att starta snabbt
2-3 sek så är den igång, för när hon vill googla något snabbt t.ex).

Snabb
Låga specs men klarar lätt Youtube i 1080 och alla Play kanaler hon besöker, och SSD hårddisken gör surfandet så snabbt man kan förvänta sig.

Då hon redan hade stor skärm för hennes åldrande ögon så var laptop eller t.ex iMac inte aktuellt men var tvungen att köpa adapter då allt numera bara har HDMI och den körde VGA, i övrigt har allt fungerat klockrent (hittills) och hon kunde inte vara nöjdare, och datorn kostade henne bara 2000kr ny.
 
  • Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Är "värd" för 2 datorer som äldre personer använder. De kör var sin HP laptop utan några som helst problem. Ingen av dem finns i min närhet utan allt sköter jag genom Teamwiever, även den som är placerad i Ukraina.
 
Jag fixade just en "ny" laptop till svärföräldrarna. Jag utgick från en beg HP 17" bärbar för den stora skärmens skull, de har lite svårt att läsa liten text. Sedan bytte jag hårddisken mot en SSD, vilket gjorde att datorn blev blixtsnabb istället för trött och trög. Totalkostnad 1500:-, hade blivit 2000:- om jag inte hade haft SSD:n liggande.

CPU:n på den bärbara hade ett passmark-värde på ca 3500, en modern mellanklass-CPU ligger på ca 5000, men disken är mycket viktigare än CPU:n. Ska man ha motsvarande prestanda med en ny dator måste man ha en med SSD, och då hamnar man ofta på 8000-10000kr skulle jag tro.

En beg stationär dator med skärm där du byter HDD mot SDD borde bli en bra lösning för liten peng.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.