nja, jag vet inte om Trackball är så kula att spela med :D.

Visst går det att lösa med mindre tangentbord men hellst vill jag slippa det.
 
Ang ventilationen, min datatokiga Sambo har ett par av sina datorer i en garderob. Han placerade två servrar med rejäl värmeutveckling i en liten garderob. Han sågade ett (enligt mig  :)) fult hål i väggen och satte in en liten datafläkt. Den är tystare än "vanliga" fläktar och går på samma spänning som datorn. Resulterar i att fläkten bara är igång när datorn är igång. Jag har ingen lösning på ditt ytproblem gällande tangent & mus-plats. Själv är jag väldigt förtjust i min lilla bärbara, en lyx som gör att jag kan surfa precis var jag vill...trådlöst nätverk i hela huset. Jag sa väl att Sambon var datagalen  ::)?

// Bjorlevik
 
När det gäller avlastning för armarna, som ama oroade sig för, tycker jag att armstöd på stolen är en bra lösning. Vila armbågarna på armstöden och ha en tangentbordshylla med handlovsstöd (handlov, inte handled!). Själv använder jag ett tangentbord med inbyggt stöd för handlovarna.

Jag använder nästan enbart trackball, Logitechs gamla Cordless Trackman FX är min favorit. Det går utmärkt att spela datorspel med en sådan :) Tyvärr har just den modellen gått ur produktion, och jag hittar ingen likvärdig :( En trackball behöver bara ett par decimeter bredvid tangentbordet, eftersom man inte flyttar på den.

Så länge garderoben står öppen när datorn är på borde värmeutvecklingen inte vara något stort problem. Däremot undrar jag om det finns tillräckligt med plats för fötterna bredvid datorn i din ritning?

 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Tackar för synpunkten Snigel, jag tror att min garderob inte skall vara något större problem med ventilationen ...men man kan ju ha fel.
Garderoben är en gammal klassisk inbyggd 50-talare så ena gaveln är vägg i hallen där jag funderar på att ev. göra ett vent-hål.
En fråga bara, satt du i garderoben? :surprised:
Själv tänkte jag bara öppna dörren och ha någon form av skiva så att jag kan sitta utanför när jag använder datorn.
Hehe..nej vi satt inte i garderoben. Vi öppnade upp två 50-dörrar och drog ut en såndär slipslåda (utan facken då förstås) från IKEA som tangentbord och mus låg på. Man satt så långt ifrån att man inte kunde nå garderobens bakvägg med fötterna alltså.
 
digital skrev:
När det gäller avlastning för armarna, som ama oroade sig för, tycker jag att armstöd på stolen är en bra lösning. Vila armbågarna på armstöden och ha en tangentbordshylla med handlovsstöd (handlov, inte handled!). Själv använder jag ett tangentbord med inbyggt stöd för handlovarna.

Jag använder nästan enbart trackball, Logitechs gamla Cordless Trackman FX är min favorit. Det går utmärkt att spela datorspel med en sådan :) Tyvärr har just den modellen gått ur produktion, och jag hittar ingen likvärdig :( En trackball behöver bara ett par decimeter bredvid tangentbordet, eftersom man inte flyttar på den.

Så länge garderoben står öppen när datorn är på borde värmeutvecklingen inte vara något stort problem. Däremot undrar jag om det finns tillräckligt med plats för fötterna bredvid datorn i din ritning?
Jo då, jag har både stol med armstöd och tangentbord med handlovsstöd dock skulle jag hellst vilja få upp hela armarna på bordet (så har jag nu).

Nej, trackball är inte ett alternativ för mig (fast det skall ju vara mer ergonomiskt än mus har jag hört).
Jag har en kompis som är trackball-fanatiker liksom dig och jag har testat spela (CS) hemma hos honom och det var ingen höjdare tycker jag.

Ang. ventilationen så är det inte högsta prioritet. Får jag ett ev. bekymmer med det får jag ta tag i det senare, jag har några ev. lösningar på det om det skulle behövas.

Ang. plats för benen ...för det första måste jag bara påpeka att min "ritning" inte på något vis är skalenlig. :D
Men jag tror att jag ska få plats med benen ::) , annars kanske jag får flytta upp burken på någon hylla eller dyl.

_______________________________________________________________________
Snigel->
Jag förstod nästan att ni inte satt i garderoben, men jag kunde inte låta bli... :-X
Lite kul att du verkar ha gjort exakt som jag har som alternativ nummer 2 ...köpa en IKEA-garderob.
Själv har jag tittat på en PAX som är 201 hög, 100 bred & 58 djup med 2 hyllor och 2 utdragshyllor.

IKEA Art:
40013996 (Stomme)
70014876 (Hyllplan 2-pack)
00048356 (Utdragshylla) x2
84852407 (Dörrar)
95719100 (Gångjärn)


I detta fall hade jag tänkt att parkera denna garderob i vår hall och då kan jag skapa lufthål åt 3 håll + eventuellt uppåt.

Hur var det med ev. ranglighet?
Håller det för tyngd från exempelvis min 17" plattskärm eller har ni förstärkt några fästen till hyllorna för att få det att hålla bättre?

Det var helt klart bra att få veta att ni hade värmeproblem med denna lösning.
Du råkar inte ha någon inspirationsbild att bjuda på med er lösning?
 
Varför inte slå ut garderoben och använda ytan som den är utan att bli begränsad av väggar och dålig ventilation...? Vet visserligen inte alls hur garderoben är konstruerad eller ser ut. Kanske blir ett jätteprojekt? Sett fina datalösningar i små utrymmen här på forumet men inget i en garderob. Förvisso är en garderobslösning toppen så till vida att man slipper se de hiskans fula apparaterna men ju trängre det är desto mer svårstädat blir det. Och damm är inte poppis hos våra kära dumburkar :D

Vad ska datorn/skärmen/skrivaren stå på? Och var ska stolen vara placerad? Vilka rum finns intill garderoben?

Mvh//Ulrika
 
Mio skrev:
Varför inte slå ut garderoben och använda ytan som den är utan att bli begränsad av väggar och dålig ventilation...? Vet visserligen inte alls hur garderoben är konstruerad eller ser ut. Kanske blir ett jätteprojekt? Sett fina datalösningar i små utrymmen här på forumet men inget i en garderob. Förvisso är en garderobslösning toppen så till vida att man slipper se de hiskans fula apparaterna men ju trängre det är desto mer svårstädat blir det. Och damm är inte poppis hos våra kära dumburkar :D

Vad ska datorn/skärmen/skrivaren stå på? Och var ska stolen vara placerad? Vilka rum finns intill garderoben?

Mvh//Ulrika
Då skall vi se, här kommer en inte allt för skalenlig skiss. :)
Det gröna är befintlig inbyggd garderob som tråden handlar om, den som är orange är mitt alt. 2 (IKEA):

lgh%20ritning.jpg
Som sagt grön garderob är helt inbyggd i vägg och jag vill inte ta bort någon vägg då vitsen med det hela försvinner (små barn som gärna leker med pappas PC [smiley=engel017.gif]).

Dator med tillbehör hade jag tänkt att ställa på hyllor.

Stolen har även den 2 alternativ:
Alt. 1 Min "direktörsstol" som jag använder idag får stå där den får plats för att sedan rullas fram till datorn.
Alt. 2 Den gamla stolen utan armstöd dammas av och placeras i garderoben dock måste hyllan för tangentbord anpassas så den inte blir så djup (så att stolen får plats framför hyllan när dörren är stängd).

Vitsen med hela "garderobsprojektet" är alltså att datorn skall få vara ifred från barn annars hade jag bara flyttat in datorn i vardagsrummet eller sovrummet.
 
Tyvärr har jag ingen bild på garderoben, och nu ligger den på vinden i delar......

Om man bortser från att det blev varmt så var det en bra lösning. Perfekt med utdragslådan för tangentbord och hyllplanen är ju väldigt stabila. (Behövs ingen förstärkning.) Hade vår 17-tums platta, högtalare och nån baslådegrejs på en hylla, skrivare+scanner+cd-skivor+böcker på en annan och datorlådan ställde vi på garderobens golv längs ena kortsidan. Vi kunde säkert att fått det att funka med ordentliga ventilationshål, så om du verkligen lägger ner energi på det tror jag du får en jättebra arbetsplats. IKEA hade ju speciell datorskåpsinredning till PAX tidigare men slutade med det innan vi hann köpa. När vi sen upptäckte att det blev väldigt varmt i garderoben tänkte vi att det kanske var en anledning till att de slutade sälja inredningen. Hade vi bott kvar i lägenheten hade vi säkert testat att ventilera mer för att få det att funka, men nu har vi köpt hus och kan sprida ut datordelarna i ett helt rum. ;D
 
Kan man få lite + och - på mina två garderobslösningar?
Befintlig eller ny IKEA?
:D
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Kan man få lite + och - på mina två garderobslösningar?
Befintlig eller ny IKEA?
:D
Hmm, ingen med åsikter? Har jag tråkat ut er med tråden?
:'( :-?
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Hmm, ingen med åsikter? Har jag tråkat ut er med tråden?
:'( :-?
Bara för att du inte ska bli ledsen, du gör ju ett så bra jobb här på forumen! :)

Känns lite som om du kommer att sitta mitt i vägen oavsett vilken lösning du väljer. Det skulle inte gå att vrida IKEA-garderoben så att du får lite skydd?

En annan fördel med IKEA-lösningen är att du kommer bort en bit från barnrummet, vilket dels borde minska springet, dels minska risken att du väcker honom när du fläskar på med värsta spelljudet ;)

Annars så gillar jag nog den befintliga lösningen bättre, eftersom du kan bygga exakt som du vill. Dessutom kanske ni vill använda "IKEA-hörnet" till något annat.
 
dalle skrev:
Bara för att du inte ska bli ledsen, du gör ju ett så bra jobb här på forumen! :)
Oj, tackar tackar! [smiley=dankk2.gif]

Känns lite som om du kommer att sitta mitt i vägen oavsett vilken lösning du väljer. Det skulle inte gå att vrida IKEA-garderoben så att du får lite skydd?
Tyvärr är inte skissen så skalenlig, det enda håll den kan vara åt är som ritat. Jo, ivägen blir jag hur jag än gör tyvärr.

En annan fördel med IKEA-lösningen är att du kommer bort en bit från barnrummet, vilket dels borde minska springet, dels minska risken att du väcker honom när du fläskar på med värsta spelljudet.
Ja, precis. Håller med.

Annars så gillar jag nog den befintliga lösningen bättre, eftersom du kan bygga exakt som du vill. Dessutom kanske ni vill använda "IKEA-hörnet" till något annat.
I "IKEA-hörnet" kommer det att bli en garderob i vilket fall, endera med PC annars med kläder.
Det börjar nog mer och mer att luta åt IKEA-lösningen om inte någon annan har bättre argument.
:-/
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Det börjar nog mer och mer att luta åt IKEA-lösningen om inte någon annan har bättre argument.
Kör på IKEA! Du får ett sista argument för den från mig: Om du väljer att bygga om IKEA-garderoben och lägger ner en hel del jobb på den så kan du iallafall flytta den till något annat ställe om ni möblerar om. Lite svårt med den permanenta... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.