Jag har bestämt mig för följande.
Jag skickar ett mail om vad jag anser är fel och begär att felen ska åtgärdas inom 2 veckor, och om de inte gör det så ska jag efter de 2 veckorna kalla in en besiktningsman... Det låter väl bra?



Lite OT
Vi hade bestämt att hantverkaren och hans chef skulle komma i Torsdags men det var bara hantverkaren som dök upp (chefen skulle visst gå på ett möte och hade inte tid fick jag veta)


Det konstaterades att skärbrädorna inte passade (konstigt att jag inte blev trodd när jag mailade om det) Fick nya skärbrädor som passade redan samma dag så den biten är helt avklarad för min del.

Ang de luckor som nu inte gick att stänga.
De satt lite snett innan de togs ner till lagning och slipning men att stänga dem var inga problem.
Nu fick jag tvinga 1 lucka och 2 luckor gick inte att stänga alls.
Hantverkaren kollade på luckorna och såg till att ingen färg kommit imellan eller att det var något annat konstigt med dem, efter han hållt på med att skrapa på gångjärnen så gick 2 luckor att stänga (fast de sitter mkt snedare nu än innan "lagning")
Den sista luckan gick inte alls att stänga efter hans försök, då sa han att han skulle ta med sig en slipmaskin till nästa gång och slipa ner den översta kanten på luckan ... Kommer inte det att göra att även att denna luckan blir mer sned !!
Det borde väl vara bättre att justera gångjärnen än att använda slipmaskin?!
Jag har inget förtroende för denna hantverkare, kan man kräva att de skickar någon annan anställd istället ?
 
H
Hur sneda var luckorna tidigare?

Du begärde ju att luckorna skulle repareras och målas för att det skulle se snyggt ut. Fråga honom om han skulle godta dessa luckor i sitt kök. Slipa, då försvinner färgen? Skall ha kludda i färg efteråt?

Skriv ett mail till chefen att du är trött på det här och de förväntar dig att han ska komma och titta. Skriv också vad den anställe sa till dig, skriv också, att du inte accepterar denna lösning och att du är övertygad om att han heller inte skulle acceptera den lösning. Pengar pratar, så skriv också att du inte kommer att betala förrän de har rättat till felen!

Betala inget förrän du är nöjd!
 
Snett kanske var fel ord men som du ser på "före" bilden så sitter luckan (efter det bruna kryddskåpet) lite högre än de övriga luckorna.
Nu sitter det ännu högre upp, man får pressa igen den för att det ska gå att stänga.

Men som sagt , jag ska skriva ett mail till Chefen ... är så trött på allt strul.
Men tiden för åtgärd är väl ok (2 veckor) + hotet om att vi kommer att kontakta en besiktningsman om det inte är åtgärdat inom den tiden ?.
 
  • bIld1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eg tror jag inte du behöver en besktningsman ens, om inte ngn ansvarig kommer och kollar på det och ni kommer överens om ngt så dokumentera väl och dra av den delen från fakturan när du ska betala med motiveringen att det inte är utfört/färdigställt enlig ök och att du anlitar en annan entrepenör.
Risken finns att du får betala besiktningsmannen själv annars och det är säkert 3000kr till ingen nytta. (han kan ju inte göra mer än att konstatera att det ser illa ut och sedan är det ändå upp till er att visa att det inte uppfyller avtalet)
 
H
Dyr besikningsman är väl inte det första du skall anlita, däremot kan du ju hota att dra in en besikningsman. Kan ju inte vara svårt för firman att fixa till att luckorna sitter rakt. Det är ju värre med att de inte har reparerat luckorna in lackningen.
Fråga, har luckorna blivit skevare efter lackningen? Har lackeringsfirman gjort något så luckorna har blivit värre än de varit tidigare?
 
En liten kommentar
De kunde ju kanske bemödat sig med att märka upp luckorna innan de tog ner dem så hade de sluppit att ens fundera på idiotin att slipa ner dem. Det gör man nämligen inte. (.)

/Kent
 
HEM2121 skrev:
Fråga, har luckorna blivit skevare efter lackningen? Har lackeringsfirman gjort något så luckorna har blivit värre än de varit tidigare?
De gick att stänga utan problem innan (det tog inte emot någonstans) så något måste ha hänt.
Firman hade luckorna hos sig i 7 veckor, har de svällt eller nåt?

Ja, den sprutmålningen kommer vi inte att acceptera (men det är ju bra om vi åtminstånde kunde stänga in vårt porslin så länge ;) )

De har fler anställda hos sig, kan jag kräva att de skickar en annan målare för att fixa till felen som den nuvarande har ställt till med?
Som jag skrev innan så litar jag inte på den vi har nu, han är för klantig och slarvig med det mesta han gjort :(
 
H
Du skall kräva att arbetet blir fackmannamässigt utfört.
Klarar hantverkarna inte det i sin firma skall du inte betala.
Du skall kräva av den firman du anlitade att antingen får de rätta till felen, (strunt samma vem som gör det), bara det blir fackmannamässigt utfört eller så avtalar ni skriftligen att du får lämna luckorna till vem du vill eller så betalar du inte för arbetet.

Gå in här och läs och ge hantverkaren ett exmplar av detta.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/%c3%84mnen/Boende/Dokument/Hantverkarformularet_09.doc
 
Redigerat:
Jag mailade idag vid 09:30-tiden.
Jag skrev ett litet snällare mail än vad jag tänkt (hotade inte med besiktningsman eller utebliven betalning) men jag krävde att det skulle bli fackmannamässigt utfört och att vi reklemerade luckorna.
Jag skrev att vi ville bestämma en tid då Chefen kunde komma hit och titta på det vi klagade på.
Fick inget svar idag men vi får se imorgon.
 
H
Får du inte svar i denna veckan så skicka ett rekommenderat brev.

Spec. konkret vad som är fel och som du reklamerar.
Har du fått någon faktura på luckorna så bestrider du denna faktura.
Du skall inte heller betala denna. På de andra sakerna som du inte är nöjd med får du hålla inne med den del som det kostar att rätta till felen.
 
Jag skickade iväg ett mail till idag, jag vet att han fått dem för man får automatiskt "tack för ditt mail"-svar

Jag ska göra som du föreslagit, vänta veckan ut och sen skicka ett rekommenderat brev.
 
H
Avsluta gärna brevet där du också:
Ref. gärna till tidigare samtal, telefonsamtal och mail.
Har du datum och klockslag för detta är det ännu bättre.
 
Kräv pengarna tillbaka, Kolla in mina kökslister. Kommer inte att ge mig förrän jag fått avdrag på priset.
Mvh BMW M3 :)
 
Hantverkarna sa att summan för köksluckorna skulle dras av räkningen, de avsade sig att fixa dem eller ens beställa helt nya luckor.

Jag har tänkt till lite i efterhand att då måste vi anlita en annan hantverkare att sätta upp de nya (än icke existerande) luckorna- den kostnaden borde jag väl också kunna dra av ifrån räkningen ?!

Vi har inte skriftligen eller verbalt godkänt arbetet, ändå dök räkningen upp idag?!

Räkningen förstår jag mig inte på :S.
Ska momsen läggas på i slutet av räkningen, jag menar att målarfärgen osv också får en moms (betalades inte den i affären)?

Sen har Hantverkarna inte rätt om datumen( sista gången de var här och spacklade/målade var den 29:e Mars) + att han har ändrat på förfallodagen i efterhand.

Vi blev lovade att vi skulle få kopior på alla utgifter när vi skrev på kontraktet men inte fått några.

Suck!- det blir till att maila dem igen
 
  • IMG_0319.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0317.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Moms tillkommer på både arbetet och matrialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.