Vi har haft problem med våra hantverkare, målat slarvigt osv, de har kommit tillbaka och förbättringsmålat och liknande.
Vi blev låvade att våra köksluckor skulle bli lagade och inga gamla märke skulle synas, det lät lovande för då behövde vi inte köpa nya luckor .

I dag kom luckorna, märkena fanns kvar. Det gick inte att laga enligt hantverkaren nu helt plötsligt :(

Har jag rätt att kräva att vi antingen får tillbaka de pengarna som det kommer att kosta att göra om jobbet eller att vi köper nya luckor och de sprutmålar dem gratis.
Jag vill inte gärna betala en gång till för samma arbete .

(Jag kan ta fler foton senare på andra "lagningar" om det behövs)
 
  • IMG_0231.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker att det låter ganska klart. Har de lovat en sak och inte kan hålla det så får de stå för det?
 
Konsumenttjänstlag (1985:716) gäller i detta fall.

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare
med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda
med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Reklamera arbetet till hantverkaren och be honom göra om det.
Du ska kräva att felet rättas till utan kostnad för dig.

Du kan häva avtalet om syftet med tjänsten är misslyckat och hantverkaren borde ha insett detta. Givetvis ska du inte betala någonting då.
 
Låter märkligt...
Är det samma hantverkare hela vägen eller hur var det upplagt?
Vad låg priset på sprutlackeringen på?

/Kent
 
Jag har haft kontakt med en hantverkarfirma, de har i sin tur lämnat luckorna till nån annan.

sprutmålningen kostar 5600kr

Det skulle ta ca 1 vecka att laga och sprutmåla, det tog i själva verket 7 veckor :O

2 av luckorna går inte att stänga efter målningen (undra vad som hänt med dem? )
bifogar 1 bild på hur mkt jag kan stänga en av luckorna, fattar nada :x
 
  • städskåpsdörren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du reklamerat arbetet?
 
Jag ringde till hantverkarens chef och klagade på 1)sprutmålningen/lagningen, 2) på att 2 luckor inte kunde stängas, 3) på att det var ett mellanrum på det nya måttbeställda luckorna- se bild.

Svaren blev:
-1) Det går inte att laga bättre,
-2 & 3) jag ska säga till ***** att han ska komma tillbaka och fixa luckorna.

Jag ska ringa till chefen på Måndag och säga åt honom att kan inte de laga luckorna bättre så får de ta bort sprutmålningen av den totala summan

Den här erfarenheten av hantverkare var inte rolig, det har gjorts för många tabbar med målning, kakelsättning och nu köksluckorna :(
Bild 2 visar hur det ser ut under kanten på diskbänken, verkar som han bara slabbat på färg och struntat i att det kom på skivan - inget som syns ovanifrån men ändå :(

Det som gjorts bra (som det verkar iaf) är det nya eluttaget/köksfläkten/och att de de drog vattnet genom väggen istället för som det var innan genom diskbänken :|
 
  • IMG_0234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klart det går att göra bättre, förvånar mig att sprutlackeringsfirman släpper iväg luckorna så. Gissar att de fått förhållningsorder från de som tagit ner och satt tillbaka luckorna.

Kladdandet under bänkskivan är under all kritik, det är knappast en målare som gjort det där.
Troligen är det enbart att justera en del luckor så de går att stänga etc men de skall givetvis inte se ut så, de som gjort grundarbetet har helt enkelt inte en aning om vad de pysslar med.

/Kent
 
H
Reklamera skriftligen!
 
HEM2121 skrev:
Reklamera skriftligen!
Kan man begära skriftligt svar då?

Jag har aldrig anlitat hantverkare tidigare och många fel har jag helt enkelt sett mellan fingrarna men detta med luckorna var droppen.

(har tagit lite fler bilder på luckorna - ska jag bifoga dem i mailet till hantverkarens chef?)
 
  • IMG_0237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rätt sur nu och funderar på att jag kanske ska ta upp andra fel också
 
H
Börja med att bestrida fakturan.
Skriv ner allt punk för punkt vad som är fel.
bif. bilder.

Skicka detta per mail, du kan ju ställa in i mailprogrammet att du vill ha ett svarskvitto. (hyvsat säkert).
När det är så dålig arbete så skulla jag både maila och skicka det i ett rekomenderat brev.
 
Någon faktura har vi inte fått ännu, den ska komma när allt är klart.

Det totala priset för all renovering:
1 )måla om snickerier,
2) lägga nytt kakel
3) lägga ny matta,
4) sätta dit ny diskbänk och diskho, blandare,
5) göra hål i väggen och dra vattenledningen där (istället för som det var innan genom diskbänken)
6) dra ner gammal tapet och måla väggar och tak
7) laga och sprutmåla luckorna
8) ta bort det gamla kryddskåpet över spisen och sätta in ett skåp istället
9) sätta in en ny spisfläkt

Pris för Arbetet (enligt vårt avtal) hamnar på ca 49,900 kr

Det enda arbetet som redovisades speciellt i avtalet var luckorna eftersom de lämnade vidare dem.

Vi blev lovade att det skulle ta max 2 veckor att renovera men pga av att 2 killar blev sjuka och annat jobb kom i mellan (bla snöskottning)så tog det 7 veckor (om man nu kan kalla det klart)

Tyvärr var jag så dum att jag inte krävde att få tidsplanen skriftligt (tänkte att de skyndar väl sig eftersom de inte får pengarna förrän det är klart)
 
Redigerat:
H
Specificera vad som är fel och/eller varför du inte är nöjd, punk för punkt.

Hur ser det separata avtalet ut för luckorna?
 
Så här står det i kontraktet
 
  • IMG_0249.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.