2 512 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Dåligt om bromsbelägg sitter för fixerat?
Nu skrev du fel, de fettet ska bara vara på kolven, står tom. i din länkMultiMan skrev:Här är det bra att tillägga följande eftersom det är riktat till någon som inte har vana att mecka:
Butikerna säljer ett fett som kallas bromsoksfett och det är enbart ämnat att vara på glidytorna för bromsklossar, glidpinnarna till oket och liknande. Det förblir fast vid höga temperaturer, är vattenfast och därför finns det. Ett helt annat fett som är kompatibelt med gummit inuti bromsok, huvudcylindrar säljs separat och är det man ska använda om det ska smörjas "bakom damasken", eller renovera ok.
Det är väldigt viktigt att man lär sig skillnaderna, annars kan bromsarna sluta fungera.
Medlem
· Västernorrland
· 10 767 inlägg
vad är det då som smörjer kolven och tätningen innanför damasken då? Är det osmort och torrt där så blir det inget bra. Nu menar jag inte att det ska vara fyllt med fett men lite är det alltid. Budweg smörjer då alltid sina komponenter med siliconfett. Väldigt lite dock.S Sernando skrev:
Bästa fettet för att fylla bromsdamaskerna, spelade i en egen division. Lucas/Girling röda skivbromsfett. Går tyvärr inte att få tag på längre. Lagom fast och rinner inte. Ger evigt liv till bromsar vid regelbunden fyllning av damasker.
PBR Rubber Grease, halvbra. Såldes tidigare på Mekonomen, vet inte om de har kvar det. Lite tunt och rinnigt.
Valvoline High Pressure Lubricant HPL. Tips från lokala Roy och Roger. Har inget datablad som säger att det är godkänt för bromsar, bara empiriska fakta.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PBR Rubber Grease, halvbra. Såldes tidigare på Mekonomen, vet inte om de har kvar det. Lite tunt och rinnigt.
Valvoline High Pressure Lubricant HPL. Tips från lokala Roy och Roger. Har inget datablad som säger att det är godkänt för bromsar, bara empiriska fakta.
/Höghus
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 767 inlägg
Nog för att Lukas hade ett eget rött fett men inom broms går "red rubber grease" att köpa fortfarande. Castrol har burkar fortfarande och även nå andra. Autoexperten har castrols burkar centralt för beställning.
Medlem
· Västernorrland
· 10 767 inlägg
Tycker även jag att PBR fettet är lite väl blaskigt. Passar bättre till huvudcylindrar där vätskan ska igenom passager lätt. Till bromsok och annat sånt där det är ganska liten rörelse föredrar jag rött gummifett eller siliconfett.
Det var så lagom storlek på tuberna. Ska se om jag hittar de du nämner.S Stefan1972 skrev:
/Höghus
Medlem
· Västernorrland
· 10 767 inlägg
Tuberna är ju en sak men jag kan garantera till 99% att Lucas tuberna innehåller castrols fett. De säljs normalt på 500gr plastburkar med skruvlock. Även det smidigt.
Lucas/Girling var sannolikt originalet eftersom de formulerade standarden TS-2-34-04 för fettet.S Stefan1972 skrev:
Jag tackar för tipset om Castrols variant, skall leta leverantör.
/Höghus
Det är bromsok av aluminium på dessa..... Har haft 2 golfar av denna generation själv o tvingats renovera oken bak flera gånger.
Det som händer är att salt och vatten med tiden tränger in mellan kolven och oket bakom damasken och sen börjar oket oxidera/ärga.... Det byggs med tiden upp en massa sånt där "alu-ärg" som ser ut som ett hårdnat vitt pulver och nyper fast kolven....
Det positiva är att renoveringssatsen till oken bara kostar nån hundring.
Personligen anser jag dock att om man behöver kolla instruktionsvideos för att byta bromsklossar så saknas både grundläggande mekaniska kunskaper och erfarenhet av att meka.
Något som i min värld gör att man absolut inte skall pilla med något så viktigt som bromsar.
Det som händer är att salt och vatten med tiden tränger in mellan kolven och oket bakom damasken och sen börjar oket oxidera/ärga.... Det byggs med tiden upp en massa sånt där "alu-ärg" som ser ut som ett hårdnat vitt pulver och nyper fast kolven....
Det positiva är att renoveringssatsen till oken bara kostar nån hundring.
Personligen anser jag dock att om man behöver kolla instruktionsvideos för att byta bromsklossar så saknas både grundläggande mekaniska kunskaper och erfarenhet av att meka.
Något som i min värld gör att man absolut inte skall pilla med något så viktigt som bromsar.
Det är samma sak som händer på bilar med ok i stål, kryper in fukt, blir rost och sväller. Enkelt och billigt att fixa om man vet vad man håller på med.K Kasken skrev:Det är bromsok av aluminium på dessa..... Har haft 2 golfar av denna generation själv o tvingats renovera oken bak flera gånger.
Det som händer är att salt och vatten med tiden tränger in mellan kolven och oket bakom damasken och sen börjar oket oxidera/ärga.... Det byggs med tiden upp en massa sånt där "alu-ärg" som ser ut som ett hårdnat vitt pulver och nyper fast kolven....
Det positiva är att renoveringssatsen till oken bara kostar nån hundring.
Personligen anser jag dock att om man behöver kolla instruktionsvideos för att byta bromsklossar så saknas både grundläggande mekaniska kunskaper och erfarenhet av att meka.
Något som i min värld gör att man absolut inte skall pilla med något så viktigt som bromsar.
Grannen hade ett annat problem me aluoken. När han lossade nipplarna satt aluminiumgängan kvar på nippeln av stål.
Jag hade som tur var nipplar med större gänga liggande, så vi fick borra ur och gänga om hålen.
Liknande trådar
-
PR-nummer Volkswagen - bromsbelägg - hittar inte rätt nummer!
Övrigt Off Topic -
Byta dränkpump i grävd brunn om trycket är för dåligt? Hjälp!
Vatten & Avlopp -
"Det ser ut som dåligt hempul" och jag fnissade lite
El -
Tömma/fylla vattenburet värmesystem med radiatorer årligen. Bra eller dåligt.
Värme allmänt -
Nyligen bytt tak, från ruttet / dåligt spåntak till tät bördning, nu har det börjat komma mögel på brädorna i kattvindarna
Tak & Vind