Jag håller på att byta bromsbelägg baktill på en vw golf 6, o körde fast direkt. Det yttre belägget gick enkelt att ta loss, men det inre fick jag banka ut med med mejsel.

När jag ska sätta i de nya beläggen så är det exakt samma problematik. Det inre fick jag knacka/försiktigt "banka" på plats med en större skiftnyckel.

(Det är omöjligt se hur de ser ut på insidan rent visuellt eftersom jag inte kan hissa upp bilen i garaget men det är troligen inget att se just nu)

Båda sidorna har "posetionerings"-klipps som håller belägget på plats(se lånad bild). Kan klippsen på insidan vara för tajta? Dessa kan bytas ut, men det kommer jag med mina förutsättningar inte klara av.

Jag antar att beläggen ska sitta rätt löst i oket, annars släpper de inte från bromsskivan.

Kan nämnas att det gamla yttre belägget var helt slitet, medans det inre hade ganska mkt mer kvar, samt var snedslitet(tunnare upptill)

Ska jag fila lite på beläggets "vingar" i beläggets ändor för att få det lösare satt i oket? ..jag tror det är vingarna som inte riktigt lirar i de tajta klippsen (?)

(Det är inte original belägg, men det har exakt samma mått)Kan också tilläggas att bakre bromsskivor är betydligt smutsigare än framskivorna som är högblanka. Kan ju ana att de bakre inte alls jobbar som de ska, men det bör ju ha visats på senaste besiktningen, kanske, för snart exakt ett år sedan.
 
  • Närbild på bromsok och bromsbelägg på en VW Golf 6. De gula markeringarna visar posetionerings-klipps som håller bromsbeläggen på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
RoTe
Belägget ska löpa fritt ja. Du måste slipa av all rost innan du sätter dit clipsen.

Bromsskivor bak på en mindre bil är sällan lyckat då dom flesta kör alldeles för lugnt för att dom ska motioneras tillräckligt.
 
  • Gilla
Kasken och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Belägget ska löpa fritt ja. Du måste slipa av all rost innan du sätter dit clipsen.

Bromsskivor bak på en mindre bil är sällan lyckat då dom flesta kör alldeles för lugnt för att dom ska motioneras tillräckligt.
Klippsen behövs inte tas loss när jag bytte belägg, men du menar att de bör tas loss ändå för att slipa rent där klippsen sitter? ...Men vet inte hur jag ska komma åt på insidan av bromsskivan för att kunna jobba - Det var med nöd o näppe det gick att sätta dit belägget i "blindo". Jag läste på andra forum där vissa slipar belägget för att det ska glida in ordentligt.
 
R
Oket går ju att lossa ganska enkelt om man inte kommer åt..
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Dracula Dracula skrev:
Klippsen behövs inte tas loss när jag bytte belägg, men du menar att de bör tas loss ändå för att slipa rent där klippsen sitter? ...Men vet inte hur jag ska komma åt på insidan av bromsskivan för att kunna jobba - Det var med nöd o näppe det gick att sätta dit belägget i "blindo". Jag läste på andra forum där vissa slipar belägget för att det ska glida in ordentligt.
Clipsen ska självklart bort och okhållarens kritiska ytor rengöras. Du kanske borde titta på ett par instruktionsvideor innan du börjar meka bromsar själv?

Sen förstår jag inte vad det är som är så trångt? Demontera delarna och arbeta på en arbetsbänk!
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
RoTe
Visst jag har varit med om billighetsbelägg som inte passat trots kliniskt ren okhållare men du säger att du inte ens tog loss clipsen så du kan ju omöjligt veta om du har massa rost bakom dom eller inte och då är det fel väg att gå att börja slipa på beläggen.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Clipsen ska självklart bort och okhållarens kritiska ytor rengöras. Du kanske borde titta på ett par instruktionsvideor innan du börjar meka bromsar själv?

Sen förstår jag inte vad det är som är så trångt? Demontera delarna och arbeta på en arbetsbänk!
Jag kollade på flera videos, bl.a denna :

Varför ska clippsen bort menar du?

Demontera allt? Kolla gärna filmen, o se hur mycket som demonteras. Jag önskar inte göra mer jobb än vad filmen visar - om det går.
 
  • Gilla
1212
  • Laddar…
RoTe
Nu börjar du ställa frågor du redan har svaret på dessutom och den filmen är ju för fram, inte bakbroms.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Det är väl elektrisk handbroms på den? Då är väl inte kolven fullt indragen för att kunna få dit nya belägg?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
några gånger när jag bytt har det inte gått att använda medföljande clips just pga det blir för trångt, även när man tar bort rosten under clipset. Jag har då monterat utan vilket fungerat utmärkt och gett normal passning på klotsarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
99ggr av 100 så tar jag bort hållaren och gör rent allt löst.......Bara krångligt att stå och skrapa på plats. Eller skrapa och skrapa, de flesta bilar jag lagar är av äldre bruksbilskaraktör så det blir alltid liten kapskiva i rondellen och så slipar jag bort rosten lite försiktigt och sen målar jag ytorna. Har aldrig varit med om nå belägg som inte passar om allt är ordentligt rent.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
***uppdatering!

Tog bort klippsen, slipade rent, rostlösare, men, det såg rent ut även innan! Slutade med att jag fick fila till beläggen, som var lite för stora. Problem nummer 2 uppstår, bromskolven fastrostad!! Va fan! ...går inte att skruva in med rätt verktyg, och ja jag har smörjt med rostlösare under damasken. Det blir att försöka montera ihop allt, med gamla beläggen, o köra till verkstaden. Jaja. En erfaren rikare.
 
  • Gilla
  • Wow
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
Du har 3 alternativ
1. Vet inte exakt hur bromsoket på den bilen ser ut men man brukar kunna beställa en renoveringssatts och byta kolven och lite packningar.
2. Köpa nytt bromsok.
3. lämna in på verkstad och dom kommer garanterat byta bromsok, skivor och belägg.


För att undvika samma problem i framtiden så behöver du bromsa hårdare och inte "mesköra". tex kör på motorvägen när det inte är massa trafik och gör 4-5 kraftiga inbromsningar så man motionerar alla bromsdelar :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
***uppdatering!

Tog bort klippsen, slipade rent, rostlösare, men, det såg rent ut även innan! Slutade med att jag fick fila till beläggen, som var lite för stora. Problem nummer 2 uppstår, bromskolven fastrostad!! Va fan! ...går inte att skruva in med rätt verktyg, och ja jag har smörjt med rostlösare under damasken. Det blir att försöka montera ihop allt, med gamla beläggen, o köra till verkstaden. Jaja. En erfaren rikare.
Du är med på att kolven behöver pressas och skruvas in...? Jag brukar lossa motorn
Eller köras med dator?
 
  • Gilla
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.