Har en firma hemma som renoverar mitt badrum.

Kanske finns det en plattsättare på sparvar, eller en besiktningsman eller en allmänt kunnig person, själv funderar jag på om man skulle kolla med en besiktningsman, men då kanske man skulle vänta tills allt är klart?

Jag är inte så nöjd med hur det sitter runt brunnen, är inte heller nöjd med nedersta raden av kaklet närmast golv.

Ska jag bed om göra om?

Här är grejerna jag anmärker på.

*Klinker kapad närmast brun sticker upp 2-3mm över brun även om man utjämnar med fix kommer den nötas bort och en vass kant bildas där man ska stå.
*Klinker ojämnt runt brunn, man ska stå där det kommer kännas under fötterna.
*Klinker runt brunn ser hult ut?

*Kakel på vägg, nedersta rad, vissa bitar buktar utåt i nederkant, kommer inte gå att fixa till när dom sätter fix?

*Möjligen för låg tröskel, dock är den 2 meter från duschen typ.

Bilder.

(Fix kommer dom lägga i på måndag)

Någon duktig som vet hur det kommer bli i framtiden? kommer kanten att komma fram? kan de säga att de slipar av kanten? borde inte fasningen i så fall gjorts innan det sattes dit? 2013-11-23 13.19.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.19.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.19.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.19.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.20.07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.20.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.36.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.36.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.37.16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-23 13.37.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara den fulaste golvläggning jag sett. Är de utbildade?
 
  • Gilla
muppenx
  • Laddar…
Håller med, vad har de gjort runt golvbrunnen?
 
Inte så snyggt. Vem kom med id'en att lägga så stora plattor i duschen? Omöjligt att lägga utan att en vass hörna petar upp när det är fall mot brunnen. Lägg mindre klinker i duschen.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
T
Lane skrev:
Håller med, vad har de gjort runt golvbrunnen?
Dom har inte använt en vattensåg/vinkelslip!
 
Brejjan skrev:
Har en firma hemma som renoverar mitt badrum.

Kanske finns det en plattsättare på sparvar, eller en besiktningsman eller en allmänt kunnig person, själv funderar jag på om man skulle kolla med en besiktningsman, men då kanske man skulle vänta tills allt är klart?

Jag är inte så nöjd med hur det sitter runt brunnen, är inte heller nöjd med nedersta raden av kaklet närmast golv.

Ska jag bed om göra om?

Här är grejerna jag anmärker på.

*Klinker kapad närmast brun sticker upp 2-3mm över brun även om man utjämnar med fix kommer den nötas bort och en vass kant bildas där man ska stå.
*Klinker ojämnt runt brunn, man ska stå där det kommer kännas under fötterna.
*Klinker runt brunn ser hult ut?

*Kakel på vägg, nedersta rad, vissa bitar buktar utåt i nederkant, kommer inte gå att fixa till när dom sätter fix?

*Möjligen för låg tröskel, dock är den 2 meter från duschen typ.

Bilder.

(Fix kommer dom lägga i på måndag)

Någon duktig som vet hur det kommer bli i framtiden? kommer kanten att komma fram? kan de säga att de slipar av kanten? borde inte fasningen i så fall gjorts innan det sattes dit?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
När du skriver fix antar jag att du menar fog.
Fogen kommer INTE trolla bort det där, det ser ju inte klokt ut!

Vad är det för firma som gjort det här? Har firman behörighet?
Har den som gjort tätskiktet behörighet?
Hur ser tätskiktet ut om plattsättningen ser ut sådär?
Kan du ta en närbild på golvbrunnen med silen borttagen?
 
Problemet är att plattsättaren har accepterat att lägga 20x20 plattor i halvförband på ett golv med fall!! Klart som fan att det kommer se ut sådär...

och vem fan kilar upp kakelplattorna med SKRUVAR, hur hade personen tänkt att få bort dem sen utan att skada plattorna?!!
 
Redigerat:
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
O
Dålig planering verkar vara en del av det hela.... om man ser till hur det är lagt kring golvbrunnen.......
 
Säg åt dom direkt, gör om gör rätt!
 
Ja, på golvet har man använt för stora plattor, med tanke på fallet. Därför blir det ojämnt. Raden längst ner på väggen finns ingen ursäkt för.
 
Tråkigt att behöva säga att det ser för jävligt ut.
Det kanske är svårt att få firman att kakla om allt, men med tanke på att dom kommer få bryta upp klinkern så kanske tätskiktet skadas, med det som argument så får du hela duschen omkaklad med hela kakelplattor nertill.
Någog har inte haft tillräckligt mad kunskap alternativt inte varit tillräckligt ödmjuka inför uppgiften. Om du inte kan stå på dig själv så ta hjälp av någon som kan regler och handgrepp för att övertyga hantverkaren att göra rätt.
Som detta ser ut hade jag krävt att göra om allt.
Men det känns inte helt klart att hantverkaren är tvungen att göra om allt, då det inte verkar fel, bara fult.
Hoppas du kan få en trevlig dialog med hantverkaren så han kan gör om allt.
 
jag kan då få det betydligt finare runt brunnen även med 20*20, man har gjort enklast möjliga kapningar runt brunnen

såg inte alls bra ut... Ta en bild ner i brunnen och lägg gärna upp bilder på tätskikningen om du har
 
  • Gilla
Marre666 och 2 till
  • Laddar…
Svar på ett antal frågor.

Det är en annan firma som gjort tätskicktet, jag fick veta det när de började att de inte hade den behörigheten och att de själva bett en annan firma de samarbetar med göra tätskicktet.

Ang. plattorna var det jag som valde dom även köpte dom, men om jag vore plattläggare hade jag nog kontaktat kund om man hade problem med den storleken.

Tätskicktet är som en våtrumstapet, 1-2mm tjock och ner mot golvet är golvet upplagt 10-15cm och väggtapeten överlappar ner över golvtapeten, kanske därav nedersta raden buktar ut så mycket, men det borde de ju kunnat kompensera för när de satte kaklet, OBS det ser värre ut i verkligheten nedersta raden än det ser ut på bilderna.

Tog bort locket på golvbrun och såg att det gick in fix synligt i den nu, ska det se ut så, bilder här nedan.

2013-11-24 13.07.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 13.07.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 13.07.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-24 13.08.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Ser bra ut (tätskiktet alltså). Japp, mattan bygger rätt så mycket i överlappning och gör att nedersta kakelplattan lutar lite, går att kompensera lite med att lägga på tjockare med fix på överliggande kakelplattor men i realiteten kommer inte gemene man lägga märke till det när badrummet är klart med alla atteraljer på plats.

Men som sagt, det är praktiskt taget nästan omöjligt att inte få några fogsprång på 20x20 cm plattor som dessutom ligger i halvförband. För att få det hyfsat bra krävs det väldigt lite fall och det är ju inte heller att föredra. Fortfarande hade dom kunnat göra det mycket bättre genom att använda en vinkelslip eller vattensåg för att skära vinklar i plattorna runt brunnen och inte som nu skära ihopa dom så att det ser ut som plockepinn.

Max 10x10 cm plattor är det som gäller annars i fallet runt duschbrunnen..............
 
Redigerat:
tank77 skrev:
Ser bra ut (tätskiktet alltså). Japp, mattan bygger rätt så mycket i överlappning och gör att nedersta kakelplattan lutar lite, går att kompensera lite med att lägga på tjockare med fix på överliggande kakelplattor men i realiteten kommer inte gemene man lägga märke till det när badrummet är klart med alla atteraljer på plats.

Men som sagt, det är praktiskt taget nästan omöjligt att inte få några fogsprång på 20x20 cm plattor som dessutom ligger i halvförband. För att få det hyfsat bra krävs det väldigt lite fall och det är ju inte heller att föredra. Fortfarande hade dom kunnat göra det mycket bättre genom att använda en vinkelslip eller vattensåg för att skära vinklar i plattorna runt brunnen och inte som nu skära ihopa dom så att det ser ut som plockepinn.

Max 10x10 cm plattor är det som gäller annars i fallet runt duschbrunnen..............
Är det inte lite mycket fix som syns i golvbrunnen? borde de inte tagit bort det innan det torkade?
Såg nu även att en platta är lägre än golvbrunnen, så där kommer det stanna vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.