Jag tror du missförstår mig. När slingan var stängd i båda ändar vid pumpen så tar jag bort en radiator på mitten. Rören som kommer upp ur golvet står öppna. Inget vatten rinner ur dom eftersom luft inte kan komma in. Jag öppnar då luftskruven på en radiator som sitter tidigare på slingan. Nu börjar det komma vatten ur ett rör eftersom luft kan komma in i slingan på ett annat ställe. Det borde betyda att det rör det kom vatten ur är ansluten med den radiator som jag öppnade luftskruven på. Är vi överens om det?
 
O
Ja så bör det bli
 
Om det är så, så har dom blandat ihop tillopp och retur och när den nya radiator ska dit måste jag sätta en korskoppling. Det kan ha skapat dåligt flöde under 50 år, så fler radiatorer satt igen.
Men det blir nog en fläktkonvektor för både frikyla och värme med egen matning istället för de första radiatorerna på slingan.
 
I en av radiatorerna satt det ett, vad jag tror är igensatt, smutsfilter i tilloppet. Har plockat bort totalt 4 radiatorer och det är bara i en av dessa fyra som filtret suttit i. Men bypass/returen var väldigt igensatt i kopplet. Lite konstigt att sätta i ett filter (som måste kollas/tvättas) i en radiator utan att märka ut den. 50 år har den suttit, oklart hur länge det hindrat flödet i bypassen. Nu har jag fyra kvar att kolla vart efter jag kommer mig för. Helt klart måste jag ta bort alla och kolla nån gång.
Det är alltså AGA radiator med detta koppel.
Radiatorventiler med smutsfilter visade bredvid varandra, en med rött märke och en med blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett igensatt smutsfilter från en radiator, svart och täckt med smuts och partiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
O
Har aldrig sett det där filtret i de koppel jag tagit lös.. Man lär varje dag..
 
O Ovation skrev:
Har aldrig sett det där filtret i de koppel jag tagit lös.. Man lär varje dag..
Visst måste det vara ett filter, vad skulle det annars vara?
 
O
Vars sitter den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.