Jag har enrörsystem med tre slingor. I en av dom är det dåligt flöde. Om jag försöker köra bara den slingan så varnar värmepumpen för dålig cirkulation. De andra två slingorna klarar av att köras var för sig. Så den stora skillnaden i delta-t kan bero på att vattnet inte kommer runt. Men nu har jag gjort det jag kommer på. Jag har spolat den, bytt alla ventilinsatser (AGA/TP-koppel från 71), kollat alla senare installationer och satt dit ett h-stycke på en eftermonterad TP V4 (den står max öppen på 30 procent radiatorflöde). Sitter två handdukstorkar med MMA RFA 38 som jag nu har ställda på 50 procent radiatorflöde men det ska väl inte påverka.

Nu leker jag med tanken att ett eller flera koppel är igenbecknat permanent. Men kan jag på något sätt identifiera vilket? Ventilerna jag tog ut var inte jättekletiga. Men det verkar ju mer som att de inte gick att stänga om de var dåliga.

Tanken är byta några radiatorer men jag har inte lust att byta alla direkt, utan hoppas på att klara mig på att byta några mot fläktkonvektorer. Har FTX ventilation så värmen sprids dugligt.

Ska man spola igen med alla termostater stängda så vattnet måste igenom bypassen på kopplena?

Tack på förhand.
 
Vad värmer du med. klart flödesproblem. är systemet injusterat, många frågor.
 
J jonaserik skrev:
Vad värmer du med. klart flödesproblem. är systemet injusterat, många frågor.
Det är en Nibe fighter bergvärme. Men de två slingorna på övervåningen snurrar på bra. Så inget fel där tror jag.
På dessa koppel är det nog inte möjlighet att justera? Och nu är det evosense termostater på de nya ventilerna. De förra ventilerna var ju bara procentinställning. Men blev mycket varmt i början på slingan och ganska kallt på slutet. Jag tror inte framledningen ska kylas så mycket. Men det blev bättre med nya ventiler men inte så bra som jag hoppades.
I sommar kan jag blåsa i rören mellan alla radiatorer men vore trevligt att få bättre ordning på det nu.
 
Foto på grejerna är bra, koppel, termostater osv.
 
Det är ganska standard en-rör koppel från 71. Svårfotat. Sen är det nya nia insatser. https://www.rskdatabasen.se/kategor...ur/radiatorventiler/rotventil/nia-4805645-133
Det är ingen förinställning som jag förstår det. Stänger termostaten går vattnet genom bypassen till nästa.
På en senare monterad radiatorer saknades det h-stycke. Det är nu monterat. Handdukstorkarna har ju också bypass men men kanske är för begränsande?


J jonaserik skrev:
Foto på grejerna är bra, koppel, termostater osv.
 
  • Nahaufnahme einer Messingeinstellschraube an einem Heizkörperventil, montiert an einer weißen Wand, leicht mit Farbspritzer beschmutzt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppling till en radiator med ett en-rörsystem från 1971, inklusive nyinstallerade NIA insatser och ett omgivande rörverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ingen erfarenhet av detta koppel, men lustigt om det inte går att justera så en del vatten går förbi med ett visst flöde som behövs till nästa. Det med ventilerna, ska gå att justera in. men även på den nivån är jag ute. så avvakta ett tag så kommer du att ev, få svar på din fråga av dom som vet mera.
 
J jonaserik skrev:
Nu har jag ingen erfarenhet av detta koppel, men lustigt om det inte går att justera så en del vatten går förbi med ett visst flöde som behövs till nästa. Det med ventilerna, ska gå att justera in. men även på den nivån är jag ute. så avvakta ett tag så kommer du att ev, få svar på din fråga av dom som vet mera.
Det justeras uppe vid ventilen. Ju mer stängd den är, desto mer procentuellt går vidare där nere. Så förstår jag det i alla fall.

Jag trodde jag löst det när jag åtgärdade den radiatorn som var kopplad direkt mot 2-rörs koppel utan h-stycke. Den sitter dock med dubbla excentrar men de lär ju inte kunna bromsa.
 
Så här funkar kopplet. Om ventilen stänger går allt flöde genom bypassen där nere. Detta har suttit på en slinga med bra flöde. Men visst kan kopplen i teorin gegga igen. Får ta bort och kolla dom på den dåliga slingan helt enkelt. Har det satt igen i bypassdelen ser man ju det direkt man vänder på det.

Kommentarer?
 
  • Bild på en ventil med bypass och röda pilar som visar vattenflödets riktning om ventilen stängs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koppelet med öppen ventil och synlig bypass, dammig yta, som använts i slinga med bra flöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
O
Nia är ej förinställningsbar.

Dock är dessa radiatorer riktiga skitmagneter.
Ta lös de strulande radiatorerna och spola rent dem med vattenslang.
Notera om flödet i dem avviker mot varandra. Spola med samma fart genom varje.
Om ditt ventilhus är ärjat och skadat eller om du inte fått ventilsätet på plats rätt så kan flödet vara begränsat.
 
O
Dom andra ventilerna kan dock vara boven.
Om du har felaktigt flöde genom dessa så kanske vattnet inte vill gå in i det felande radiatorerna.
Det är ett rent helvete att laborera med dessa ventiler i gamla system. Allting beror helt på motståndet i rören i de olika delarna. Bara för att du ställer på 30% föörbigång betyder inte att det räcker för att balansera det mot övrigt...
 
Nä, jag har väl gett upp. Tog bort den värsta idag och ska testa spola den. Men inte så sugen på att sätta tillbaka den. På den kan det dock vara ihopblandat med tillopp och retur. När jag öppnade luftnippeln på den innan kom det vatten ur "fel" rör vid den jag tagit bort. Det borde ju kommit ur tilloppet. Men ni sitter det ett förbigångsrör och inte blev det markant bättre flöde av det. Men just om dom spolade baklänges genom en hade det ju kunnat bli dåligt flöde.
 
O
Så kan det bli. Det betyder inte att det är felkopplat
 
O
Det kan dock indikera att motståndet genom tillopp et är högre än genom förbigången och radiatorn.
 
Vad kan bli vad?
Om slingan är stäng i ena änden och man har den öppen på mitten så borde väl bara den sidan som påverkas av en öppnad luftskruv påverkas? Hur avgör man vilket rör som går åt vilket håll?
 
O
Elementet är ihopkopplat. Alltså kommer vattnet trycka in i radiator kroppen via den sida som går lättast när man öppnar luftskruven.
Har man en hårt strypt radiator och ska lufta så kan det vara så att vattnet fyller bakvägen in i radiatorn.
Luftar man sedan med fullt öppen injustering fyller den kanske via tillopp in i radiatorn istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.