Vi har precis köpt ett nybyggt hus och när vi duschar så rinner det ut jättemycket vatten på golvet. Jag bifogar en Youtube länk där man ser hur fort badrummet fylls med vatten.

https://youtu.be/fha0VoEOI5U

Plattsättaren som gjort jobbet hävdar att det är tillräckligt fall enligt byggnadsreglerna, men när det ser ut som på filmen känns det som att han snackar skit (annars är byggnadsnormerna för snälla). Han säger att han kan vara "schysst" och fixa till det genom att spackla upp det befintliga golvet och lägga nya plattor ovanpå. Jag är bekymrad att golvet kommer att bli högre, tex att den vägghängda toaletten känns låg osv. Och är det ens godkännt att göra så? Kan jag kräva att han gör om hela golvet? Han säger att han måste riva HELA badrummet om han sliter upp befintliga plattor eftersom tätskiktet kommer skadas. Vad är era råd?
 
Illustration av golvutrymme med fallspackling och tätning enligt BKR:s toleranser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är BKR's toleranser, avviker dom så är det helt klart läge för en besiktning. Annars kanske du har ett sjujäkla vattentryck som ställer till det :)
 
H
Dolle39 skrev:
Vi har precis köpt ett nybyggt hus och när vi duschar så rinner det ut jättemycket vatten på golvet. Jag bifogar en Youtube länk där man ser hur fort badrummet fylls med vatten.

[länk]

Plattsättaren som gjort jobbet hävdar att det är tillräckligt fall enligt byggnadsreglerna, men när det ser ut som på filmen känns det som att han snackar skit (annars är byggnadsnormerna för snälla). Han säger att han kan vara "schysst" och fixa till det genom att spackla upp det befintliga golvet och lägga nya plattor ovanpå. Jag är bekymrad att golvet kommer att bli högre, tex att den vägghängda toaletten känns låg osv. Och är det ens godkännt att göra så? Kan jag kräva att han gör om hela golvet? Han säger att han måste riva HELA badrummet om han sliter upp befintliga plattor eftersom tätskiktet kommer skadas. Vad är era råd?
har besiktigat 100-tals lägenheter och kan garantera att de inte är okej fall.
man brukar säga på besiktning att de får rinna ut 15 cm från duschväggen men när man stänger av vattnet ska de rinna tillbaka.

Absolut plattsättaren måste ta upp hela golvet för att jsutera fallet, va noga med att de görs annars kommer du få problem.
se till så han inte bara tar upp plattorna och justerar fallet med fixet, de får dom absolut inte göra men kommer antagligen försöka med de.
 
En fråga angående tolerenserna, hur kommer det sig att BKR och GVK har olika tolrenser? GVK hävdar 2-7 mm/m utanför duschutrymmet medan BKR säger 5 mm. Men om det rinner ut vatten över halva badrummet kan det väl inte vara godkännt hursomhelst? Eller?
 
Tack för ditt svar @hul. Då kommer jag ta in en besiktningsman och vara tuff så att allt blir omgjort.
 
H
lika bra att få de korrekt gjort även om de innebär en jobbig tid för er.

GVK och BKR är olika branschregler, vilket kan vara lite krångligt när man inte är i byggbranchen även krånglig för oss med tanke på att dom ändrar reglerna varje kvart ungefär.
Men spelar ju ingen större roll om 5 eller 2mm vattnet får ju inte rinna från brunnen när du duschar då får man ju använda mer fall. finns ju anledningar att de finns intervall.
 
Köpte ni eller byggde huset? Det ska finnas ett besiktningsprotokoll från slutbesiktningen, har du läst detta ?
 
Vi har köpt ett nybyggt hus. Det står inget om fallet i badrummet i protokollet och vid besiktningen kunde vi inte spola vatten eftersom det var något problem med golvbrunnen. Tror besiktningsmannen var väldigt slarvig bara när han mätte fallet. Vi märkte att det var dåligt fall först efter vi började använda duscen.

Det enda som står är "Våtrum GVK / BKR"
 
Vem har ni köpt det av? Har ni rätt att göra garantianspråk gentemot plattsättaren? Om fallet är felaktigt borde det ha upptäckts på slutbesiktningen. Om det av någon anledning inte gick att besiktiga badrummet på slutbesiktningen så borde det finnas noteringar kring detta. Garantin ska täcka vad som uppstår under garantitiden, inte vad som fanns och borde ha upptäckts på slutbesiktning.

Om det inte är bakfall kan jag inte se någon teknisk anledning till att man inte skulle kunna göra som plattsättaren föreslår, alltså kakel på kakel. Nackdelen med det är förstås att golvet blir högre vilket påverkar tröskelns höjd.
 
Vi har köpt huset av en husleverentör i stan där jag bor som bygger flera hus här Jag vill inte på något sätt hänga ut entreprenören. Nej du har rätt, egentligen går ju ärendet via huvudentreprenören som i sin tur har bett mig prata med plattsättaren som är deras underentreprenör.

Så du menar att besiktningsmannen egentligen borde ha testat spola vatten? Han använda bara ett vattenpass på en tre fyra punkter i badrummet och det känns som att det var ett slarvfel, alternativt att golvet i princip är godkänt, dvs att det ligger strax under godkänd tolerens vilket gjorde att han missade fallet där. För det är ju bara på ena sidan av duschutrymmet som det rinner ut.

Okej, det kanske är ett godkänt rent tekniskt att lägga plattor på plattor. Men om golvet blir högre och även trösklarna så får jag en dålig känsla. Det kommer ju att bli svårt att be dem göra om det igen om man blir missnöjd isåfall.
 
Kakel på kakel skulle jag aldrig axepterat, hur bra fäster fixet på ovansidan det befintliga kaklet. Zoch hur blir anslutningen mot brunnen.
Fall tycker jag verkar vara ett ständigt bekymmer i Norden, hur många hotell är det inte som har fel fall? Mina utomnordiska erfarenheter är endast Vietnam där vart enda badrum jag besökt haft mycket bra fall till brunnen. På den fronten har vi mycket att lära, och de mycket om rördragning och el.
 
H
Dolle39 skrev:
Vi har köpt huset av en husleverentör i stan där jag bor som bygger flera hus här Jag vill inte på något sätt hänga ut entreprenören. Nej du har rätt, egentligen går ju ärendet via huvudentreprenören som i sin tur har bett mig prata med plattsättaren som är deras underentreprenör.

Så du menar att besiktningsmannen egentligen borde ha testat spola vatten? Han använda bara ett vattenpass på en tre fyra punkter i badrummet och det känns som att det var ett slarvfel, alternativt att golvet i princip är godkänt, dvs att det ligger strax under godkänd tolerens vilket gjorde att han missade fallet där. För det är ju bara på ena sidan av duschutrymmet som det rinner ut.

Okej, det kanske är ett godkänt rent tekniskt att lägga plattor på plattor. Men om golvet blir högre och även trösklarna så får jag en dålig känsla. Det kommer ju att bli svårt att be dem göra om det igen om man blir missnöjd isåfall.
acceptera inte det Tosse skriver.
att mäta med pass på 2-3 ställen är självklart inte ok. de kan ju vara okej på de två ställena men hur vet du att de är okej över hela badrummet.
självklart har du rätt att ta upp en sån här punkt i efterhand bevisbördan ligger inte ens hos dig.
bara kalla in en överbesiktningsman som går över badrummet.

acceptera in kklinker på klinker det är ingen godkänd lösning. fallet ska INTE ligga i fixen. du kommer kommer inte få till de godkänt på detta sättet
 
H
Petter Forsen skrev:
Kakel på kakel skulle jag aldrig axepterat, hur bra fäster fixet på ovansidan det befintliga kaklet. Zoch hur blir anslutningen mot brunnen.
Fall tycker jag verkar vara ett ständigt bekymmer i Norden, hur många hotell är det inte som har fel fall? Mina utomnordiska erfarenheter är endast Vietnam där vart enda badrum jag besökt haft mycket bra fall till brunnen. På den fronten har vi mycket att lära, och de mycket om rördragning och el.
kakel på kakel fäster jättebra dock är de en dålig lösning av många andra anledningar
 
Klinkers på Klinkers ska du absolut inte gå med på. Sättbruket under kommer konstant vara fuktigt där bakfall finns. Brukar med tiden orsaka dålig lukt/luft. Och större risk för skador.

Angående slutbesiktning så finns tyvärr inga riktiga riktlinjer hur hen skall utföra besiktningen. I princip räcker det att besiktningsmannen kontrollerar att entreprenörerna har fyllt i kvalitets dokumentet om att fallet är bra. Och våtrummet ser fackmässigt ut. (Vid en slutbesiktning av entreprenad).
 
Kan bara beklaga det urdåliga fallet. Leverantören får helt enkelt göra om badrummet och betala kompensation om rätt ska vara rätt. Allt annat är oacceptabelt.
Jag fattar inte hur BKR kan rekommendera 2-7 mm/m ! 2 mm är knappt mätbart. Sist jag gjorde badrum då hade jag 1,5 cm/m fall då blev det perfekt. Fallet syns med blotta ögon men hellre det än att få halva badrummet fullt med vatten.
Rekommendationerna ska ändras till minst 1cm/meter.
 
  • Gilla
Petter Forsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.