wildeside wildeside skrev:
Berätta gärna om bastun har relax/dusch rum eller om det är bara en bastu.
Enklast att rita en enkel skiss eller fota hur det ser ut, då är det enklare att ge dej råd!
Jag har byggt 20-30 Bastu, så jag har lite koll på vad som fungerar.
Jag kommer från landet i öster:D
Det är bara en bastu oisolerad.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag kollade lite på en bastutunna från Klappträna men valde en av konkurrenterna. Eldar med en Harvia 25 pro es dvs kan elda långa vedträn och har vattenbehållare som värmer vattnet.
Jag hade också svårt i början att få bra fart på brasan men nu funkar det bra. Röken blir snabbt osynlig.
Jag kollar och eventuellt tömmer asklådan under! (vanligaste orsaken till att det inte brinner ordentligt). Lägger ett par trän i botten, tänder en tändkub och lite näver. Lägger på tunn tändved och överst några större. Lådan öppen ca 2 cm. Låter brinna 15, laddar på ordentligt med ved, justerar lådan till 1 cm. 70 grader efter 1 timme och 80 gradigt vatten!
Lycka till med bastubadandet!
Härligt :) jag tror att jag måste börja försiktigt med eldning annars täpper det igen pipan igen (som sagt så är det andra gången jag plockar isär allt och finner en stor hög med aska i kamin/pipa och så ska det ju inte vara... Får nog elda pinnar 15 minuter med öppen dörr??
 
wildeside
Anne-maaria Anne-maaria skrev:
Härligt :) jag tror att jag måste börja försiktigt med eldning annars täpper det igen pipan igen (som sagt så är det andra gången jag plockar isär allt och finner en stor hög med aska i kamin/pipa och så ska det ju inte vara... Får nog elda pinnar 15 minuter med öppen dörr??
Ja prova med det och har du fortsatt problem så får du återkomma.
Lycka till!
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ja prova med det och har du fortsatt problem så får du återkomma.
Lycka till!
Tummen upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.