Köpte en bastu i September. Gick bra att basta några vändor sen blev det vinter, köldgrader, värmde bastun igen för jul bastu, dåligt drag fast jag gjorde som vanligt, till slut blev jag så trött på allt att jag plockade ner pipan, o den var full av tjära, bastukamin Harvia M3 var full av aska precis vid röranslutningen från kamin/skorsten rengjorde, några veckor har nu gått och nu är det likadant, kan någon ge nått tips på hur detta kan undvikas. Vill även påpeka att skorstenen inte går genom taket, den går genom väggen.
 
Du har torr björkved och korrekt drag på spjällen? Har du kollat att lågan ser bra ut? Rent generellt låter det ju som för låg förbränningstemperatur med åtföljande kondensation i skorstenen av tjära och skit som inte förbrännts.

Är skorstenen isolerad hela vägen? Är det svinkallt ute kan det ju bli kondensation. Prova att elda med inte alltför mycket ved och se till att lågan har rätt färg och se om det blir bättre. Det är alltså en separat bastu på tomten?Jag skulle börja med att kolla kavliteten på veden och se till att det är ordentligt med drag.

Är kaminen isolerad med vermiculit så man får upp temperaturen ordentligt? Jag tycker allt du beskriver låter som för låg förbränningstemperatur. Och proppa inte kaminen alltför full utan gör i stället fler brasor. Är kaminen svinkall när du börjar elda så börja med en liten tändbrasa med papper och små stickor så du får upp temperturen snabbt annars blir det inget bra drag.
 
  • Gilla
Anne-maaria och 1 till
  • Laddar…
Kör också de första 15 minuterna med asklådan utdragen 5-10 mm, så att du får extra drag och får upp temperaturen ( i eldstaden) snabbare.
Edit : Hur har du med tilluft? Är det tillräckligt ?
 
  • Gilla
Anne-maaria och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kör också de första 15 minuterna med asklådan utdragen 5-10 mm, så att du får extra drag och får upp temperaturen ( i eldstaden) snabbare.
Edit : Hur har du med tilluft? Är det tillräckligt ?
Just det, att dra uteluft kan vara nödvändigt för en bastu har ofta liten volym så är dörrarna täta kan det bli problem med att få in tillräckligt med tilluft. Prova att öppna dörren på glänt och se som det hjälper.
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
Tack alla för bra svar o tips! Köpte min lilla runda bastu på Klappträna, den är helt oisolerad, väggar, kamin o pipa.
Men då ska jag försöka på nytt med att elda papper i början och ha mer luft. Askluckan är numera utdragen ca 10 cm. Kanske sätta en tilluftsventil uppe i väggen eller en skjutventil i uppe i dörren.
 
Anne-maaria Anne-maaria skrev:
Tack alla för bra svar o tips! Köpte min lilla runda bastu på Klappträna, den är helt oisolerad, väggar, kamin o pipa.
Men då ska jag försöka på nytt med att elda papper i början och ha mer luft. Askluckan är numera utdragen ca 10 cm. Kanske sätta en tilluftsventil uppe i väggen eller en skjutventil i uppe i dörren.
En vedeldad ugn behöver rejält med tilluft. Om det inte finns i bastun ännu, så sätt detta lågt, så nära ugnen du kan. Typ genom väggen bakom ugnen. Ett alternativ är en spalt i under bastudörren, genom att korta dörrbladet Vad som passar bäst beror på bastuns planlösning.
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
Jag har svårt att föreställa mig att en nyköpt färdigbyggd bastu inte skulle ha en ventil för tilluft. Och jag hävdar vidare att om problemet vore för lite luft in i bastun skulle det märkas genom att det rykte in. Så visst bör det finnas en tilluftsventil i bastun. Den brukar gärna placeras lågt nära kaminen. Men sot och tjära i skorstenen beror mer troligt på hur man eldar. Titta på röken när det brinner ordentligt. Idealt är att den inte syns alls. Den får vara vit. Den skall inte vara tjock och grå. En springa i asklådan är ett bra tips. När du vill ha lite stillsammare eld kan du skjuta till den om det inte är för mycket ved instoppat.
 
wildeside
Anne-maaria Anne-maaria skrev:
Tack alla för bra svar o tips! Köpte min lilla runda bastu på Klappträna, den är helt oisolerad, väggar, kamin o pipa.
Men då ska jag försöka på nytt med att elda papper i början och ha mer luft. Askluckan är numera utdragen ca 10 cm. Kanske sätta en tilluftsventil uppe i väggen eller en skjutventil i uppe i dörren.
Vi bygger bastu med inluft nere vid aggregatet och utluft uppe vid övre laven med skjutlucka för reglering av luftflödet.
Har byggt så själv men med en Harvia M1 utan problem med sot/tjära.
 
Tack för alla svar, igen, det finns ingen öppning för luft bakom kamin men det finns en springa under dörren. Ska jag göra en ventil bakom kamin?
 
wildeside
Prova med att elda i kamin med dörren öppen och se om du får bättre drag i kamin innan du gör någon åtgärd!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Anne-maaria Anne-maaria skrev:
Tack för alla svar, igen, det finns ingen öppning för luft bakom kamin men det finns en springa under dörren. Ska jag göra en ventil bakom kamin?
Vill du för din egen skull ha mer tilluft? Gör då en ventil.

Det finns hål i kaminen för tilluft. Jämför dessa med springan under dörren. Har springan under dörren en större area än tilluftshålen i kaminen så bör du söka problemet någon annanstans. Jag har svårt att föreställa mig att någon bastu skulle vara så tät att inte tillräckligt med tilluft kommer till kaminen. Och om det skulle vara ett problem så vill jag ha en ventil främst för att få tillräckligt med tilluft till bastubadarna.
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
wildeside
Utdrag av Harvias installations anvisning
3.1.1. Bastuns ventilation Ordna ventilationen i bastun enligt följande: Självdragsventilation (bild 4) A. Frisk luft leds in nere vid golvet nära ugnen och B. leds ut så långt borta från ugnen som möjligt, nära taket. Ugnen cirkulerar luften effektivt, och utloppshålets uppgift är främst att avlägsna fukt från bastun efter badet.
Resten kan du läsa på
https://www.harvia.fi/wp-content/uploads/2017/01/Pk_CE_VTT_FISVENDERUET.pdf
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Prova med att elda i kamin med dörren öppen och se om du får bättre drag i kamin innan du gör någon åtgärd!
Tack för tipset! Det ska jag testa
 
wildeside
Berätta gärna om bastun har relax/dusch rum eller om det är bara en bastu.
Enklast att rita en enkel skiss eller fota hur det ser ut, då är det enklare att ge dej råd!
Jag har byggt 20-30 Bastu, så jag har lite koll på vad som fungerar.
Jag kommer från landet i öster:D
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
Jag kollade lite på en bastutunna från Klappträna men valde en av konkurrenterna. Eldar med en Harvia 25 pro es dvs kan elda långa vedträn och har vattenbehållare som värmer vattnet.
Jag hade också svårt i början att få bra fart på brasan men nu funkar det bra. Röken blir snabbt osynlig.
Jag kollar och eventuellt tömmer asklådan under! (vanligaste orsaken till att det inte brinner ordentligt). Lägger ett par trän i botten, tänder en tändkub och lite näver. Lägger på tunn tändved och överst några större. Lådan öppen ca 2 cm. Låter brinna 15, laddar på ordentligt med ved, justerar lådan till 1 cm. 70 grader efter 1 timme och 80 gradigt vatten!
Lycka till med bastubadandet!
 
  • Gilla
Anne-maaria
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.