En badrumsfläkt ska egentligen gå kontinueligt. Gärna på olika hastigheter, men alltid ,vilket gör backspjäll onödigt. Så varför använda mer våld än vad som krävs? Din förra fläkt skulle lätt klara ett stort badrum om inte tryckfallet på vägen ut hade varit för stort. Har du ett kallrasspjäll i plast verkar det inte finnas nåt tryckfallsdiagram att hitta men på http://bevent-rasch.se/wp-content/uploads/BRJO_produktblad.pdf (som är lite mer "riktiga" och mer lättöppnade) ser du att en stor del av fläktens kapacitet går åt att öppna spjällvingarna. Att montera in en större motor för att bromsarna ligger på verkar lite overkill och ökar driftskostnaden mångdubbelt. Ta bort spjället och prova.
 
Om jag förstår Biltemas data rätt så fixar fläkten att köra ut 99 m3/h vid ett tryckfall på 35Pa. Tre meter spiro (125?) och en mjuk böj tror jag inte utgör något större motstånd. 5Pa? Med en resulterande lufthastighet runt 2.5 m/s ger spjällen som länkades till ett tryckfall runt 25Pa. Fläkten borde med andra ord vara fullt tillräcklig. Byter exempelvis ut luften i ett 10 kvm badrum fyra ggr under en timme.

Håller med om att testa att plocka bort ditt spjäll. Alternativt ifrågasätta Biltemafläkten.
 
Men du skriver ju i ett tidigare inlägg (#11) att kallrasskyddet öppnar fint. Då är det ju flås och det kan knappast ha "skurit" eftersom du ser att det öppnar.....?
 
det öppnade när jag installerade rören och kallrasskydd/ventilen. dock hänger ju själva kallrasskyddet som en hel lucka över utblåset som ska öppnas av lufttrycket, vilket borde innebära att det blir motstånd.

det har varit dåligt flås sedan det installerades, kanske i mars, men det har blivit mycket mer dimma i badrummet över sommaren, jag antar att det är mer fukt i varmare sommarluft än på vintern.

men problemet har alltså funnits sedan jag kopplade på rören på fläkten.

jag vill ha mer flås iaf så fukten sugs ut på kanske 10 min, istället som typ 45 min nu

badrummet är uppskattningsvis 6m2, fläkten sitter alldeles innanför dörren, detta kan ju påverka luftflödet, som till största del säkert sugs in under dörren (ca 2cm glipa) och rätt upp till fläkten och ut.
 
gjorde ett högst vetenskapligt test att köra den gamla fläkten "lös" i luften, la man handen på sugsidan kändes det tydligt att fläkten sög, monterade man den på rören och höll handen vid sugsidan kändes knappt suget alls
 
Att fläkten sitter på samma sida, i närheten av där inluften leds in, är nog ditt största problem. Det är inte alls bra.
 
jbass skrev:
Att fläkten sitter på samma sida, i närheten av där inluften leds in, är nog ditt största problem. Det är inte alls bra.
tror det jag med, men kan tyvärr inte ändra på det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.