sunnis
Men det finns väl ett badrum? Hur ventilerar du det? Sätt en PAX i badrummet som får gå året runt med ett grundflöde som frånluft, tillluft går sedan via dina fresh tilluftsventiler du har sedan tidigare.
 
Vad för pax
 
sunnis
R Rolle85 skrev:
Vad för pax
PAX Calima kan man sätta på ett grundflöde som du justerar in på ca 20l/s, sedan ska den automatisk justera upp i badrummet vid närvaro eller hög fuktnivå.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Inne på toaletten finns bara toalett och handfat, den stora värme/fuktitvecklaren verkar vara den lilla varmvarrwnberedaren under diskhon i köket/soveummet där nuvarande ventil sitter
 
Fläkt sitter i badrum dels för att ta ut fukt och dålig lukt!
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Jag upplever att luften är fuktig i köket/vardagsrummet där vvb sitter så min tanke nu är att montera en frånluftsfläkt som går på 230V i en av de redan monterade ventilerna nära taket för att se om det kan skapa lite undertryck i huset o få luften att cirkulera
 
Sätt fläkten på wc istället så kan dina ventiler fungera som tilluft, samt att du slipper att skitdoften ska ta vägen via sovrum och kök ut.
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
tänkte sätta en liten ventil i badrum med. Ska den sitta i typ marknivå eller i taket?
 
BirgitS
Du ska ha en frånluftsfläkt i badrummet så att den dåliga luften där skickas ut och inte dras in i rummet. Den sätter man högt upp i badrummet.
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag upplever att luften är fuktig i köket/vardagsrummet där vvb sitter så min tanke nu är att montera en frånluftsfläkt som går på 230V i en av de redan monterade ventilerna nära taket för att se om det kan skapa lite undertryck i huset o få luften att cirkulera
Nej, låt dessa ventiler vara som de är. Du ska ha en fläkt i badrummet som går hela tiden med ett grundflöde. Sen är det bra om fläkten går igång ännu mer när fuktnivån ökar vid duschning etc.

Exempel på fläkt som jag har på landet. Den funkar bra och är tyst också:
https://fresh.se/produkter/flaktar/badrumsflakt/197272

Finns även med luktsensor och appstyrning:
https://fresh.se/produkter/flaktar/badrumsflakt/197402

Det låter väldigt skumt att du inte har någon ventilation alls i badrummet. Det måste vara hur fuktigt som helst efter duschning. Torkar det ur någonsin?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det måste vara hur fuktigt som helst efter duschning.
Antagligen väldigt sällan som Rolle duschar där då det endast finns toalett och handfat:thinking:
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Antagligen väldigt sällan som Rolle duschar där då det endast finns toalett och handfat:thinking:
Det är väl trevligt att kunna ventilera bort lukten från toan? Vad är ditt förslag till @Rolle85 ?
 
@
Peter2400 Peter2400 skrev:
Antagligen väldigt sällan som Rolle duschar där då det endast finns toalett och handfat:thinking:
Raggar-dusch?
 
jag ska sätta ett litet rör på toan i taknivå.
 
Även om ingen person använder byggnaden så behövs ventilation för att den inte ska förstöras och börja mögla.

Det vanliga är att man har en frånluftventil i toalettutrymme, våtutrymme och kök med mekanisk ventilation (dvs elektrisk fläkt). Det är standard och det finns goda skäl.

Kök och badrum ger mer fukt och lukter som man inte vill få ut i resten av byggnaden. Där ventilerar du ut dålig luft! Samtidigt tar man in luft i t.ex. sovrum och allrum med tilluftventiler.

I ett litet hus så behövs alltså utloppsventilation i toalett/badrum och gärna en köksfläkt som man kan starta vid matlagning. Tilluftventiler i t.ex. allrum och sovrum.

Varmvattenberedare: Det borde inte bli fuktigt där den sitter eftersom den värmer. Värme gör att fukt avdunstar och det borde bli torrare. Däremot så bör utrymmet den sitter i inte vara tätt. Har du varmvattenberedare i ett skåp så behövs en liten ventil eller slits högt upp och långt ned så att luften kan cirkulera i det skåpet.

Tänk på att för små slitsar och ventiler fungerar inte eller har så låg kapacitet att det knappt är lönt. Det blir som att andas genom ett sugrör. Det spelar ingen roll hur hårt man blåser för röret ger så stort motstånd. Samma med ventiler.

Tilluftventiler behövs. Det går inte att suga ut luft om det inte samtidig kan komma in luft.

Förr i världen så vädrade man och husen var dessutom mycket otäta. Hade man öppen spis eller på vikingavis bara ett hål i taket så for ju den värmda luften ut där och in genom alla springor i huset.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.