Har ett 30m2 attefallshus som är isolerat i golv, väggar och tak. På varje kortsida sitter en ventil i väggen och min föhoppning var att de skulle blåsa in luft genom dessa men istället känns inomhusklimatet fuktigt och att luften står still. Vad kan man göra ?
 
Installera en fläkt i badrummet om det inte redan finns, eller luftvärmepump med A/C.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ac är tyvärr ingen möjlighet
 
BirgitS
Utan ventilation i badrummet är det risk för mögelproblem.

I vilket fall som helst så behöver du en utblåsfläkt som ser till att det blir fart på luften.
 
  • Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
Självdragsventilation fungerar endast om det uppstår tryckskillnad.
Tryckskillanden måste sedan få till en vettig cirkulation av luften.

Det behövs alltså ett frånluftsdon där luften sugs ut och ett tilluftsdon ställe där ny luft får komma in.Kan behövas flera beroende på behoven och storlek på byggnad.

I bostadshus sker det genom att huset värms. Varm luft stiger uppåt genom ventil och skorsten. Det skapar undertryck och kall luft strömmar in i huset om det finns tilluftsdon på lägre höjd än frånluftsventilen.

På sommaren så kanske huset är svalare än utomhus, och då fungerar alltså inte självdragsventilationen som tänkt.

Mekanisk ventilation. Då används en fläkt som suger ut luft och sedan har man tilluftdon där luft strömmar in.

Två styck 150 mm ventiler i nock i ett i övrigt tätt hus om 30 kvm räcker troligtvis inte alls för att få till en fungerande ventilation med självdrag. Hur har du ordnat med tilluften?

Hur tänker du att självdragsventilationen ska fungera om det är lika varmt inne som ute eller om skillnaden är liten i temperatur mellan inne och ute?

Hur får du självdrag att fungera om inlopp och utlopp sitter på samma höjd? Då uppstår inte någon tryckskillnad.

På din beskrivning verkar din byggnad vara beroende av att det blåser ordentligt och inte i blåser i fel riktning så det blir samma tryck mellan ventilerna.

I en byggnad vill man ha lite undertryck. Övertryck riskerar att pressa ut varm och fuktig luft i väggarna och stommen som då kyler den fuktiga luften och fukten kondenserar och blöter ner vilket sedan ger stora och väldigt dyra problem.

Har du inte el i huset, finns det möjlighet att ha solcellsdriven fläkt eller vinddrivna ventilatorer.
 
Hej, kan inte detta så ställde frågan. Huset har åretrunt standard.
Ventilerna sitter som du säger på kortsidorna nära taket. Kan jag sätta in något i varje ventil som suger ut luft?
 
sunnis
R Rolle85 skrev:
Är detta en lösning?
[länk]
Finns mini-FTX aggregat som är mycket lämpliga i attefallhus. Med bara en kanalfläkt så blåser man ut varmluften utan återvinning men också suger kallluft under 3-årstider om året, det kan då kännas dragit och kallt.

Den fläkten du länkade till klarar av halva ventilatisflödet som behövs (boverket) vid maximalt solljus, hur är den tänkt att fungera på natten? :thinking:
 
Vi är bara i huset om vår/sommar så allt handlar om att fläkta ur o kyla
 
Så biltemas fläktar suger ut luften inne i huset dygnet runt?
 
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Hej, kan inte detta så ställde frågan. Huset har åretrunt standard.
Ventilerna sitter som du säger på kortsidorna nära taket. Kan jag sätta in något i varje ventil som suger ut luft?
Du måste ju ha tilluftsventiler nere så att luft kan komma in, passera utrymmet där man är innan den åker ut upptill.
 
BirgitS
R Rolle85 skrev:
Så biltemas fläktar suger ut luften inne i huset dygnet runt?
Den du länkade till är ju solcellsdriven så den fungerar ju bara så länge solen lyser för fullt så det är ju inte tillräckligt.
 
Hmm vad ska man ha annars
 
Jag har denna ventil i väggen på varsin kortsida huset:
Väggventil FRESH TL 100DE för husventilation i vit design på webbshop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska jag stoppa in följande i ena ventilen eller i båda?
Vit väggmonterad ventilationsfläkt E100WP med stickkontakt och produktspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Jag antar att den sätts på insidan husväggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.