putte80 skrev:
Go morgon! Nopp inget vatten ur skvallerröret som kommer från expansionskärlet, som för övrigt är monterat ovanpå pannan, tidigare husägaren monterade dit den. Och kranarna är kollade.
Bor i norra Uppland, och visst har vi kalla nätter vi med (-26 i ondsdags).
Men kan brännaren påverkas av det?? Okey om tempen inne inte stiger men hur kan pannan påverkas av att det är 0 grader eller -26 ute?
Pannan skickar ut varmt vatten till elementen, i elementen kyls vattnet av och återvänder till pannan.

Om brännaren inte orkar ge tillräckligt med effekt till pannan så kyler elementen ner pannvattnet fortare än brännaren hinner värma det.

Eftersom du kört så kort tid och detta troligen problemet. Orsaken är antingen att du har ett väldigt stort hus och har valt en underdimensionerad brännare eller så behöver den bara justeras bättre.

Om du har haft en installatör som gjort jobbet så är det nog dags att be denne komma tillbaka och se över anläggningen.
 
Krister mfl... hur kan pannan påverkas av att det är 0 grader eller -26 ute?

Har ett hus på 100 kvm, 1 1/2 plan + källare 57 kvm. Säljaren sa att denna brännare skulle räcka bra till huset! Vet inte om det är ovanligt men jag tycker att det är märkligt att vattnet som kommer tillbaka från elementen ofta är varmare än pannan!? Och inne tempen varierar från 18-22 grader. Har testat att öka matningen på pelletsen men utan större effekt.

Istallerade brännaren själv då det var ett ganska enkelt jobb, har dock pratat med säljaren och han har endast gett mig instruktioner via telefon då dom inte har tid att komma ut.

Går det att öppna en panna och titta om det ev är en läcka på vattenslinga eller dylikt?
Ska idag testa att stränga av vattnet till huset och se om det ger nån effekt.

Har tidigare kört med pellets från norrlands.com, nu vart det ett akut inköp på bauhaus då jag väntar på leverans från Telge. Ska hålla koll på om det är någon skillnad på dessa tre.
 
putte80 skrev:
Krister mfl... hur kan pannan påverkas av att det är 0 grader eller -26 ute?
Pannan värmer elementen. Vid -26 grader ute så får elementen ge ifrån sig mer värme för att hålla temperaturen inne och returvattnet blir kallare än vid 0 grader ute.

Har ett hus på 100 kvm, 1 1/2 plan + källare 57 kvm. Säljaren sa att denna brännare skulle räcka bra till huset!
Absolut... Även den minsta Roslagsbrännaren skall klara upp till 250 kvm.

Vet inte om det är ovanligt men jag tycker att det är märkligt att vattnet som kommer tillbaka från elementen ofta är varmare än pannan!?
Det är inte bara ovanligt, det är t.o.m. omöjligt.

Jag har min termometer på röret som går till elementen och den kan ibland visa lite mer än panntermometern. Det beror troligen dels på hur vattnet i pannan skiktat sig och säkerligen också på att någon eller båda termometrarna visar fel.

Cirkulationspumpen har jag på returledningen.

Och inne tempen varierar från 18-22 grader. Har testat att öka matningen på pelletsen men utan större effekt.
En brännare skall justeras med instrument, men man kan justera den hyffsat mha att titta på lågan och röken som kommer från skorstenen.

Istallerade brännaren själv då det var ett ganska enkelt jobb, har dock pratat med säljaren och han har endast gett mig instruktioner via telefon då dom inte har tid att komma ut.

Går det att öppna en panna och titta om det ev är en läcka på vattenslinga eller dylikt?
Vet ej... Det varierar nog från fall till fall. Men jag tror att ditt problem är att brännaren är feljusterad.

Ska idag testa att stränga av vattnet till huset och se om det ger nån effekt.

Har tidigare kört med pellets från norrlands.com, nu vart det ett akut inköp på bauhaus då jag väntar på leverans från Telge. Ska hålla koll på om det är någon skillnad på dessa tre.
Det är ofta skillnad på pellets. Beroende på hur hårt pressad den är så får du olika mycket pellets (mätt i vikt) frammatat och egentligen skall man justera om brännaren vid byte av pelletssort. Byter man dock mellan olika 8mm pellets så brukar det inte skilja så mycket.

Om du har en lucka ovanför pelletsbrännaren (så som jag har) så kan du kika på hur lågan ser ut. Vid bra förbränning skall den vara ljust gul. Är den rödaktig så har du för mycket bränsle i förhållande till luft. Ett annat tecken på bra förbränning är att röken i skorstenen skall var osynlig (förutom vid start och stopp), dock är även helt vit rök OK, framför allt när det är kallt ute (vattenånga).
 
Kan cirkulationspumpen sitta på både returröret & på utrörer? Kanska det är så att även jag har pumpen på returröret & termometern på utröret? Då borde tempen visa lite mer rätt!
 
putte80 skrev:
Kan cirkulationspumpen sitta på både returröret & på utrörer? Kanska det är så att även jag har pumpen på returröret & termometern på utröret? Då borde tempen visa lite mer rätt!
Det är nog lite olika men jag tror oftast så att man har pumpen på returröret och termometer på framledningsröret. Så har jag och min anläggning är från 1963, dvs t.o.m. ett år äldre än din.

Hade du haft en termometer på returen så hade du sett en större temperaturskillnad mellan framledning och retur vid -26 jämfört med 0 grader.

Tyvärr vet jag inte hur man justerar roslagsbrännaren men jag gissar att din problem skulle lösa sig genom att låta någon justera in brännaren ordentligt.

Har brännaren flera effektlägen? Min Viking Bio har lågeffekt och högeffekt, vissa brännare har ännu fler effektlägen. Jag kollade lite snabbt på roslagsbrännarens hemsida men hittade inget om effektlägen, kanske bara finns ett.
 
Kom att tänka på en sak idag. Ska jag testa att byta plats på brännaren? Har en kombipanna och satt brännaren i nedreluckan (vid gamla oljebrännaren). Testa att sätta den i vedluckan? Så kanske det inte försvinner så mycket värme på vägen?
 
putte80 skrev:
Kom att tänka på en sak idag. Ska jag testa att byta plats på brännaren? Har en kombipanna och satt brännaren i nedreluckan (vid gamla oljebrännaren). Testa att sätta den i vedluckan? Så kanske det inte försvinner så mycket värme på vägen?
På vilken väg kan värmen försvinna ur pannan? Pannan levererar värmen till vatten ( en del försvinner också genom skorsten med rökgaser) men -27 grader är väl rätt extremt även för nordliga grader och pannan/ brännaren orkar inte att leverera det värme som behövs. Öka pelletsinmattningen om det går så får du mer värme :). Eller kraftigare brännare? Eller dragbegränsare som minskar skorstensdraget?
gaia
 
putte80 skrev:
Bor i norra Uppland, och visst har vi kalla nätter vi med (-26 i ondsdags).
Men kan brännaren påverkas av det?? Okey om tempen inne inte stiger men hur kan pannan påverkas av att det är 0 grader eller -26 ute?
Det går ca 3 ggr så mycket energi att värma ditt hus då det är -26° som då det är 0°

Förmodligen är brännaren ställd på för låg effekt, Kan tänka mej att ditt hus kanske behöver 10-12 kW vid -26° o vid 0° 3-3,5 kW..
Så det är STOR skillnad..
 
putte80 skrev:
Kom att tänka på en sak idag. Ska jag testa att byta plats på brännaren? Har en kombipanna och satt brännaren i nedreluckan (vid gamla oljebrännaren). Testa att sätta den i vedluckan? Så kanske det inte försvinner så mycket värme på vägen?
Beror på vilken väg rökgaserna går. I min gamla dubbelpanna så skulle rökgaserna bara värma "halva" pannan om jag hade satt den i veddelen. Jag skulle gissa att du troligen försämrar verkningsgraden om du flyttar den, men det beror helt på pannans konstruktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.