E Elis.B skrev:
Nu har jag testat den och det fungerade klockrent, all lukt är borta och jag hoppas att det fortsätter så. Skulle den komma tillbaka så måste dom göra en grundligare undersökning. Om jag förstod det rätt så är fördelen med ozonet jämfört med luftrenaren att jag bara behöver köra den en gång än kontinuerligt.
Fungerar det fortfarande bra? Funderar på att köpa men de är ju så nya att de inte finns med i någon test.
 
Mamma sa alltid ”om någonting verkar för bra för att vara sant så är det nog det” Finns någon som testat ozoneair som vi kan få kontakta?
 
Hej på er,

Vi köpte också ett 70-talshus i slutet av förra året. Eftersom det är mitt föräldrarhem så visste vi om luktproblemen redan när vi köpte huset, men Anticimex lät ganska övertygande om att den mesta lukten skulle försvinna vid installation av krypgrundsavfuktare, och vi skulle dessutom renovera alla ytskikten i hela huset. Men det hjälpte tyvärr inte. Det är kloranisolen från det tryckta virket som troligtvis har luktsmittat isoleringen i väggar och golv under 40 års tid. Så det senaste förslaget jag fick var att i första hand riva ut all isolering i golvet underifrån. Det går ju komma åt från krypgrunden, men den gamla och nya isoleringen ska ju igenom ett litet hål på 50x50 cm, så det är lättare sagt än gjort...
Häromdagen fick jag tips om ozongeneratorn Ozoneair och fann därför denna tråd. Är det någon som har testat den en tid nu och hur har det fungerat?
 
S Sarrre83 skrev:
Hej på er,

Vi köpte också ett 70-talshus i slutet av förra året. Eftersom det är mitt föräldrarhem så visste vi om luktproblemen redan när vi köpte huset, men Anticimex lät ganska övertygande om att den mesta lukten skulle försvinna vid installation av krypgrundsavfuktare, och vi skulle dessutom renovera alla ytskikten i hela huset. Men det hjälpte tyvärr inte. Det är kloranisolen från det tryckta virket som troligtvis har luktsmittat isoleringen i väggar och golv under 40 års tid. Så det senaste förslaget jag fick var att i första hand riva ut all isolering i golvet underifrån. Det går ju komma åt från krypgrunden, men den gamla och nya isoleringen ska ju igenom ett litet hål på 50x50 cm, så det är lättare sagt än gjort...
Häromdagen fick jag tips om ozongeneratorn Ozoneair och fann därför denna tråd. Är det någon som har testat den en tid nu och hur har det fungerat?
Jag har provat ozon mot precis samma sak (eller egentligen en kombination av tryckt och cuprinol-målad blindbotten) i krypgrund, och det gjorde ingen som helst skillnad... Den funkar bättre mot "organiska" problem, inte "kemiska"... Nu har jag rivit ut allt för några år sen, och lukten är borta... Det finns inga genvägar, tyvärr ...
 
Fler som testat ozonbehandling? Resultat?
 
S johd01 skrev:
Köpte denna, får se om det funkar :)
[länk]
Fungerade det?
 
HBR01 HBR01 skrev:
Fungerade det?
Nja vet inte, det har blivit bra efter att vi sett över ventilationen.
 
E Elis.B skrev:
Vi köpte ett hus med torpargrund för några månader sedan. Nu känner vi en lukt som sätter sej i allt. Kläder textiler, ja t om plastpåsar! Anticimex har precis varit här och gjort en fuktmätning men det visade ingenting. Kan det vara mögel fast det är låg luftfuktighet?
Ja det kan det. Dels varierar luftfuktigheten (relativ fuktighet RF) mycket över tid, så även om de uppmätte ett lågt värde säger det inte så mycket om de inte haft mätaren där under en längre tid. Dessutom behöver man också mäta RF i krypgrundens material. De kan vara fuktigare p g a tillskott av markfukt. Krypgrunder är en riskkonstruktion. Ta gärna hjälp av en "Byggdoktor" eller fuktsäkehets sakkunnig (även Anticimex har sån kompetens) så att ni får en bättre undersökning gjord.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har provat ozon mot precis samma sak (eller egentligen en kombination av tryckt och cuprinol-målad blindbotten) i krypgrund, och det gjorde ingen som helst skillnad... Den funkar bättre mot "organiska" problem, inte "kemiska"... Nu har jag rivit ut allt för några år sen, och lukten är borta... Det finns inga genvägar, tyvärr ...

Håller med Ozon fungerade inte alls i krypgrunden mot lukt och ozonplattorna brändes även sönder av någpn konstig anledning. Det fungerade inte heller uppe i huset.
 
S Stig58g skrev:
Surfade runt och hittade denna artikel. Det låter onekligen mycket intressant. Är det värt att testa? Tror att det är ozon aggregat som du nämnde men fungerar det verkligen? Känns för bra för att vara sant. Någon som testat att göra det själva?


[länk]
Jag testade en ozonbehandling och fick en jättekonstig kemisk lukt efteråt som tvingade mig att flytta ut för fyra månader sedan. Fortfarande inte möjligt att flytta tillbaka även om jag tror det kommer gå snart. Verkligen rekommendation mot, men vet ju att många bara haft bra upplevelser också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.