Jag bor i ett äldre hus byggt -43. I grunden självdrag men under senare delen av 80-talet sattes det in tilluftsventiler i vägg och 2014 frånluftsfläkt i badrum. Luften i huset upplevs generellt sett bra, det känns sällan instängt och ingen kondens på rutor osv - förutom i ett rum - sovrummet på övervåningen till vänster på bild. I detta rum sover två barn och dörren står på glänt nattetid. Elementet är på och tilluftsventilen är öppen men det känns som om luften står still. Det blir mycket kondens på de två fönstren som finns i rummet och mycket varmt och instängt.

Jag upplever att detta rum blir som ett "dö-utrymme" och att mycket luft sugs upp från undervåningen och ut i badrumsfläkten.

Behöver råd för hur sovrummet ska åtgärdas. Luftklimatet känns inte alls hälsosamt i detta rum. Ursäkta dålig bild men ritade bara lite snabbt i paint för att ni skulel få en uppfattning om hur det ser ut.
 
  • ventilation hus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb gissning är att den frånluft ni har inte räcker för att skapa undertryck i sovrummet. Förmodligen i en kombination med att temperaturen är högre i just detta rum (med höjd temperatur stiger trycket för en gas, http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen ).

Vi kan uppleva samma problem om vi har för varmt i sovrummen på övervåningen. Oftast är detta inte ett problem eftersom vi vill ha svalare i dessa rum men på längre sikt behöver vi öka frånluftsventilationen.
 
När badrumsfläkten och köksfläkten inte är på så har ni egentligen inte någon frånluftsventilation. Eller har ni murstock och värmeanläggning som utnyttjar denna?
 
Toa nere ska vara frånluft!
Tilluften i allrummet vid trappan kan normalt vara stängd, öppnas ev vid eldning i öppna spisen.
Finns det någon fläktkåpa/frånluftsventil i köket eller är det bara den vedeldade spisen?
 
jtl: Vi håller ungefär 18-19 grader i sovrummen och mellan 20-21 i övriga huset. I resterande del av huset så märks det att det i tilluftsventilerna kommer in luft men i detta rummet är det som att det står still.

injonil: Vi har murstock och spjället står öppet på bägge men vi utnyttjar inte murstocken annat än då vi någon gång i veckan eldar. Huset är uppvärmt med bergvärme.

Demmpa: Behöver det finnas frånluft där även om det är ett mycket litet utrymme? Toaletten är ungefär 1,5kvm stor. Vi har en köksfläkt vid vanliga spisen som används vid matlagning, i övrigt ingen frånluftsfläkt därinne.

Rent spontant så känns det som om det kommer in mycket luft på nedervåningen och att det sugs upp vid trappan. Sovrummet som ligger precis ovanför trappan har aldrig problem med instängd lukt eller kondens på rutor osv. Kan problemet lösas genom att man installerar frånluftsfläkt på nedervåningen för att separera våningarna från varandra ut ventilationssynpunkt (om ni förstår hur jag menar?). Kan en frånluftsfläkt som går konstant litegrann i det problematiska sovrummet vara en idé?
 
AnnaCh skrev:
Demmpa: Behöver det finnas frånluft där även om det är ett mycket litet utrymme? Toaletten är ungefär 1,5kvm stor. Vi har en köksfläkt vid vanliga spisen som används vid matlagning, i övrigt ingen frånluftsfläkt därinne.
Om du har tilluft i badrum/toa så får du in dålig/fuktig luft i resten av huset, det vill man inte.

Frånluft vill/bör/ska man ha i toa/bad, kök, tvätt m.fl. utrymmen med "dålig" luft.
Tilluft vill/bör/ska man ha i sovrum, vardagsrum m.fl. vistelserum.

Självdragshus funkar (oftast) bara om man har en murstock som kontinuerligt är uppvärmd och att alla frånluftskanaler går via murstocken. Så fort man slutar att hålla murstocken varm försämras självdraget.
När man börjar att sätta in små lokala frånluftsfläktar så stör man självdraget.
När man sätter in friskluftsintag på fel ställen så kan mycket av självdraget försvinna i delar av bostaden.

Vårt hus byggdes med självdrag, -04 bytte föra ägaren ut oljepannan ut mot fjärrvärme.
Vi köpte huset hösten -07, våren -08 var vi iväg en vecka och då märkte vi hur dålig ventilationen var. Vi installerade FTX-system.
När det var självdrag så var det frånluft från toa, dusch, tvätt, bastu (allt i källaren) och från badrum å kök (köksfläkt) (bägge uppe), alla frånluftskanalerna gick via murstocken (egna kanaler).
 
  • Gilla
Demla86
  • Laddar…
AnnaCh skrev:
jtl:
Rent spontant så känns det som om det kommer in mycket luft på nedervåningen och att det sugs upp vid trappan. Sovrummet som ligger precis ovanför trappan har aldrig problem med instängd lukt eller kondens på rutor osv. Kan problemet lösas genom att man installerar frånluftsfläkt på nedervåningen för att separera våningarna från varandra ut ventilationssynpunkt (om ni förstår hur jag menar?). Kan en frånluftsfläkt som går konstant litegrann i det problematiska sovrummet vara en idé?
Det är knepigt att få tillräckligt med undertryck på övervåningen så friskluftsventilerna fungerar som det är tänkt. Lätt hänt att det blir frånluft istället. Vi har själva det problemet.

Precis som du är inne på så får du först försöka dra ner på tilluften där den inte behövs så mycket och öka frånluften för att se om du kan lyckas få ventilen i sovrummet att dra in fräsch luft. Börja med att stänga den tilluft på nedervåningen som inte är så viktig eller rentav feltänkt, främst på toaletten (vilket verkligen borde vara frånluft), i köket och i allrummet vid trappen. Se sen till att frånluftsfläkten på övervåningen går fullt och att det är fritt flöde fram till den (inga stängda dörrar eller ordentlig överluft).

Känn sen om det kommer in någon frisk luft idet problematiska sovrummet. Tänk på att vinden kan påverka rätt mycket. Är detta läsidan så kommer det garanterat bli frånluft här...

En ytterligare frånluftsfläkt på nedervåningen kan vara en bra idé. Att sätta in någon i sovrummet är däremot ingen bra idé. Du vill se till att det är frånluft i badrum, kök och andra ställen med "smutsig luft" som skapar flöde så det kommer in fräsch luft i sovrum och vardagsrum. Det är därför tokigt att som ni har ha tilluft i kök och toalett på nedervåningen. I dessa rum ska det vara frånluft. Tilluft i köket "kortsluter" ventilationen så att du får till och frånluft i köket istället för att köksfläkt och ev imkanal i murstocken hjälper till att dra in fräsch luft i sovrummen
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Det troliga är att du ändå måste stänga bottenvåningens friskluftsventiler helt för att få friskluften att gå åt rätt håll på övervåningen. Tyvärr är det så det fungerar när de termiska drivkrafterna är med i spelet.Ganska riskfritt att hävda att inga 2-plansvillor med enbart frånluft klarar kraven på övervåningens sovrumsventilation.Sedan spelar det ingen roll om frånluftsfläktar sitter på ovan eller nedervåningen.Det är det totala undertrycket i huset som får in friskluften.
 
Tack för många bra svar! Jag suger åt mig informationen och ska testa lite varianter utifrån era svar :)

Vi har dock testat några olika saker sedan jul ungefär. Bland annat så har vi stängt alla ventilerna på bottenplan och bara haft den i allrummet längst bort öppen liten medan friskluftsventilerna på övervåningen har varit öppna maximalt och frånluftsfläkten igång kontinunerligt på maximal effekt. Det var tydligt undertryck vid friskluftsventilen i sovrummet ovanför trappan och man kunde även känna av luftdrag i trapputrymmet. Dock stod det i princip fortfarande stilla i ventilen i det problematiska sovrummet. Den ventilen vetter dessutom mot väster och utsätts i princip ständigt blåst.
 
Det finns ju små ventilationsaggregat med värmeåtervinning som garanterat skulle löda problemet. Tyvärr till en hög kostnad (för bara ett rum) och fläktljud.

Men jag tror att det blir svårt att få ordning på det utan någon fläktlösning.

Hade samma problem själv. 2 sovrum övre plan och självdrag=dyblöta fönster. Större tilluftsventiler hjälpte bara när det blåste.
Efter ftx konverteringen är fönstren alltid kruttorra och luften är frisk även på morgonen
 
Dsl skrev:
Hade samma problem själv. 2 sovrum övre plan och självdrag=dyblöta fönster. Större tilluftsventiler hjälpte bara när det blåste.
Efter ftx konverteringen är fönstren alltid kruttorra och luften är frisk även på morgonen
Samma resa här. 1½plan, mekanisk frånluft. Inget luftombyte i sovrummen och dyngsura fönster på ÖV. Efter FTXinstallation snustorrt och fräsch luft på morgonen.
 
Gjorde ett litet test här hemma. 8 mars satte jag in en fresh intellivent som jag hade liggande här hemma i tilluftshålet i det problematiska sovrummet. Sedan dess har den gått konstantmed låg fart och gått igång på högvarv då det varit hög fuktbelastning. Fläkten har gått på högvarv stora delar av natten pga fukthalten varit hög. Luftkvalitén är otroligt mycket bättre. Luktar inte instängt, ingen kondens på rutorna och inget "mögeldamm". Tidigare blev det äckligt damm överallt på bara 1-2 dagar och varje-varannan dag fick jag gå över och torka bort dammet. Nu har jag inte dammat sedan jag satte in fläkten den 8:e och det är i princip inte en tillstymmelse till damm ännu. Fläkten får helt enkelt sitta kvar ett tag.
 
Jag antar att du låter freshfläkten dra ut luft i det problematiska sovrummet? Eller har du monterat den bakvänt på något vis så den drar in luft istället?

Det är ju fel egentligen att dra ut luft i ett sovrum eftersom det innebär att man får in gammal "förbrukad" luft i sovrummet och i värsta fall kan få bakdrag från kök och toalett. Å andra sidan är ju viss luftomsättning av lite "gammal" luft betydligt bättre än ingen alls
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.