Hej, bor i en 1½ plans villa med mekanisk frånluft. Tilluft sker genom fönsterventiler. Huset vetter mot en mindre väg med en del trafik och jag vill sätta in hyfsat ljudisolerade fönster istället. Med de nuvarande fönstren låter det i princip som att man har fönstret öppet och jag vaknar när bilar gasar förbi. Problemet är att man vill ju ha lite luft när man sover också =)

Eftersom vi precis ska totalrenovera hela ovanvåningen så funderar jag på att dra tilluftskanaler i form av spirorör på kallvinden, som leder ut på andra sidan huset. Där är det noll trafik och således inga störande ljud. Vi kommer ha 3 st sovrum som alla behöver tilluft. Jag har ritat upp två alternativ som jag kan komma på:

Denna lösning är att de går ihop till en enda ventil i husfasaden.
Bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så drar man till 3 separata ventiler, se nedan.
Bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att de går snett ut genom isoleringen och ut genom fasaden, precis under takutsticket och "takventilationsspringan".
Bild1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag orkade inte rita alla snedtakstolarna men de är där i verkligheten. Allt är inte helt 100% verklighetstroget pga mina begränsade kunskaper i ritprogrammet men jag hoppas man förstår tankegången.

Jag tar gärna emot tankar och idéer om någon har, det börjar kännas som ett oöverkomligt hinder detta och jag vill väldigt gärna få det ljudtätt mot vägen. Ser ni några problem eller hinder med detta eller finns det en bättre lösning?
 
Såhär ser planlösningen ut på övervåningen för övrigt. Fönstren på 3d ritningen vetter mot vägen
Övervåning planritning utan detaljer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Det kan man nog. Skulle tro att rören kräver litet fall utåt samt en väldigt god ljudisolering om inte problemet ska bli värre, vinden är ju som en stor resonanslåda.
Är du säker på att det är ventilationen som släpper in ljud och inte fönstret? Dottern fick nytt glas i sovrummet i lägenheten, det blev en väldig skillnad.
Har du kollat hur fönsterventilerna fungerar i moderna fönster, om det finns nåt ljudisolerande som extra?
Alternativ är ju väggventiler http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/545/Tilluftsventil-Fresh-ljuddampande-TL-80-F-DBS verkar finnas en del att kolla upp.
 
Mikael_L
Jag tror också att det går bra att göra så.

Några saker att tänka på bara.
* Fall utåt som ion skriver, så ev kondens försvinner på ett lämpligt vis.

* Vettigt stopp för fåglar, kottar, löv, damm och insekter. Som går att komma åt för rensning någon gång.

* Tänk på att vinden kan vara väldigt varm, eller kall (för visst är det en oisolerad uteluftsventilerad "kall"vind?), och tilluften kan vara tvärtom.
Så varmare utomhusluft kan kondensera ut sin fukt när den går genom rören på vinden, eller tilluften kan bli otrevligt mycket uppvärmd en redan alltför varm sommardag, etc.
Alltså, du bör kanske isolera rören.
Isolering hjälper troligen lite som ljuddämpning också.

* Drar du ihop alla rören till ett enda så får du fördelen med ett enda ställe som behöver ha partikelfilter med krav på periodisk rensning. Men samtidigt får du överhörning mellan rummen genom ventilationskanalerna.
Detta går att lösa med en kanalljuddämpare till varje rum, men kostar givetvis lite.
 
I
Kom att tänka på, att är ljudtrycket på husets fönstersida kan det säkert dämpa genom att sätta ventilerna på gavelsidorna, kvar blir då det mittersta rummet som får dras med högre ljudtryckpå en ev. vägg/fönsterventil.

http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/ventiler.aspx
 
Redigerat av moderator:
I
Saxat från: http://www.leifarvidsson.se/se/startsida/ventiler.aspx
" I ett rum är vanligtvis ytterväggen den del av konstruktionen som har den bästa ljudisolerande förmågan. Eftersom fönstret i princip alltid har sämre ljudisolering kan man se fönstret som en ”ljudkälla” i rummet. En fönsterventil innebär ytterligare en ”ljudkälla” som ger ett ljudnivåtillskott. Detta innebär oftast att en ventil ger en försämring av fönstrets ljudisolerande förmåga, oavsett hur högt reduktionstal den har. Vi har ett stort sortiment av ljudreducerande ventiler. Ring oss gärna för att hitta den lösning som passar bäst för ditt projekt. "

Läser jag det rätt som att en fönsterventil alltid släpper in mer ljud än själva fönstret?
I så fall ter sig genast TS alternativ intressantare. Och av dem hade jag valt det andra alternativet så att man inte behöver korsa takbjälkarna, och gjort det så lågbyggt som möjligt, givetvis med fall utåt och mycket isolering.
 
Utan hjälp av fläkt kommer dessa tilltänkta uteluftskanaler fungera som frånluftkanaler istället. Inte ens luftintag ovan fönster i hus med övervåning brukar fungera åt rätt håll och inte ens om köksfläkten (som suger ut 4 ggr mer än det övriga utsuget i huset) startas samtidigt. Gör gärna ett prov genom att ta bort en bit av fönsterlisten i ovankant fönstren i sovrummen och känn om det strömmar in kall uteluft där. Att sedan sätta luftinsläpp ännu högre upp i taket gör det hela ännu värre. Ska det fungera får dom sitta så lågt ner som möjligt,( som kompromiss genom luftspridare bakom radiatorn) Det går inte att lura termiken och så tätt hus att ett normalt frånluftsflöde kan skapa det undertryck som behövs är nära nog omöjligt att konstruera
 
Huset har ju mekanisk frånluft, så fläkt finns det. Frågan är väl om luften redan idag kommer från fönsterventilerna om man stänger dörrarna till rummen, gamla hus kan vara ganska otäta. Men det är ju lätt att kolla, stäng dörrarna och känn med handen om det blåser in genom friskluftsintagen, gör det inte det så drar luften in närmare frånluften och de nya spirorören gör ingen nytta.
 
"Utan hjälp av fläkt kommer dessa tilltänkta uteluftskanaler fungera som frånluftkanaler istället. " Missförstå mig rätt! Du skulle behöva en fläkt som blåser in för att det skall funka. En okonventionell lösning som egentligen bara existerar ihop med ftx. Därför är luftinsläpp bakom radiatorerna det som ligger närmast till för att fungera. Dessa är dessutom ljuddämpande
 
Med en så avancerad ombyggnadsplan förstår jag inte varför inte Sweedbanana löper linan ut och väljer att byta ut frånluftventilationen till ett fullfjädrat FTX-system.

Det ger bättre komfort för de boende och bättre energiprestanda för huset.
 
  • Gilla
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Med en så avancerad ombyggnadsplan förstår jag inte varför inte Sweedbanana löper linan ut och väljer att byta ut frånluftventilationen till ett fullfjädrat FTX-system.

Det ger bättre komfort för de boende och bättre energiprestanda för huset.
Många bra inputs!! Jag har faktiskt funderat på FTX men jag har inte hunnit läsa på vad som krävs och vad det kostar. Vilket aggregat passar till huset? Risken är att vi glider ifrån kärnfrågan. Men för att hålla ihop tråden lite, om jag vill bygga om till FTX och att detta också kan lösa ljudproblemet på samma gång, hur går jag tillväga då? Jag kommer kunna komma åt frånluftskanalen hela vägen upp till taket/fläkten då vi ändå ska riva alla väggar innertak. Tvättstugan står utan väggar och tak nu så där kommer jag också åt att dra rör om det skulle behövas. Vad behövs, ett FTX aggregat och en värmepanna som hanterar det?
 
ion skrev:
Kom att tänka på, att är ljudtrycket på husets fönstersida kan det säkert dämpa genom att sätta ventilerna på gavelsidorna, kvar blir då det mittersta rummet som får dras med högre ljudtryckpå en ev. vägg/fönsterventil.

[länk]
Ja det har jag också funderat på. Jag är orolig att ljudvågorna kommer studsa mellan husen. Nu sitter vårt garage ihop med grannens garage så det är i verkligheten dubbelt så långt mellan husväggarna.

Presentation1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en central fläkt på taket idag så är alla utsugen samlade till ett rör så i så fall är väl frånluftsdelen redan ganska klar om du inte flyttar våtutrymmena till annan plats. Nåt utrymme (garderob el dyl, ) i detta fall helst på övervåningen där aggregatet kan hänga ,behövs. Enklast är om du tar dit en ventilationskille innan du bygger igen nåt väsentligt.Det blir jobbigt att förklara så här i skrift.
 
exerg skrev:
Har du en central fläkt på taket idag så är alla utsugen samlade till ett rör så i så fall är väl frånluftsdelen redan ganska klar om du inte flyttar våtutrymmena till annan plats. Nåt utrymme (garderob el dyl, ) i detta fall helst på övervåningen där aggregatet kan hänga ,behövs. Enklast är om du tar dit en ventilationskille innan du bygger igen nåt väsentligt.Det blir jobbigt att förklara så här i skrift.
Ok, det lutar åt att ta hit en kille faktiskt. Ja alla frånluftsdorn och rör går till en fläkt på taket. Det går en 0,5 kvm stor trumma från fläkten på taket ner till golvet i tvättstugan där värmepannan står, så att få till kanaler till/från en framtida panna borde vara ganska lätt.

Det lär vara så mycket lättare när man ser hur alla kanaler hänger ihop och hur man kan sätta allt. Kan aggregatet vara på vinden?
 
Redigerat:
Med den taklutning som det ser ut att vara är det inte så kul, Det skall åtminstone bytas filter nån gång/år. Ett aggregat med roterande växlare är inte större än ett köksöverskåp. Ett bra aggregat kostar ca 20 000:- Med lite ljuddämpare o rör mm för 11-13000:- så är det sedan det jobb som du inte kan göra själv som kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.