A Avemo skrev:
Det låter väldigt mycket som att du saknar en fas.
Okey vad innebär det ? Måste jag få hit en elektriker?
 
L Lennart19 skrev:
Okey vad innebär det ? Måste jag få hit en elektriker?
Har du kollat huvudsäkringarna?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Har du kollat dina huvudsäkringar?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
O
L Lennart19 skrev:
Köpt hus och märker att strömmen i uttaget i köket är dålig. Maskiner som dammsugare mm går på "lågfart".
Känns det kan vara läge att påpeka att en säkringen är inte en apparat som reglerar hur mycket ström som skickas ut. Det är tvärt om: En apparat drar ut den ström den behöver och säkringens funktion är att skydda ledningarna i väggen genom att bryta kretsen om apparaten drar för mycket ström. Strömmen i uttaget beror alltså helt på vad du kopplar in i det. Ett eluttag lämnar exakt så mycket ström som apparaten behöver. Aldrig mer, och aldrig mindre. Det är grundläggande ellära och ett fysikaliskt faktor.

Det är mot bakgrund av detta som folk ber dig mäta spänningen. Om spänningen är för låg blir strömmen för låg. Apparater är nämligen konstruerade med antagandet om en viss spänning och utformade så att de vid den spänningen drar rätt mängd ström. Här är det framför allt dammsugare, elmotorer, vattenkokare, spisar och ugnar som påverkas. Elektriker går oftast på likspänning/likström och då bara några få volt. En transformator för en sådan applikation kan oftast jobba med en spänning på allt mellan 110-260 volt så på de apparaterna är det inte säkert du märker någon skillnad.

De två teorier som förts fram här är att matande nät skulle vara svagt. Det tror jag inte på för då skulle du ha haft låg spänning i alla uttag i hela huset. Den bästa gissningen är helt klart det som @jonaserik och @Avemo fört fram. Det vill säga att en av de tre huvudsäkringarna har gått. Då blir all uttag på den fasen spänningslösa, men om man har en flerfasförbrukare så leder de ström mellan faserna och då spänningssätts den "döda fasen" bakvägen via den förbrukaren och resultatet är en mycket lägre spänning.

Så stalltipset är att gå och kontrollera och/eller byta huvudsäkringarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
Okey vad innebär det ? Måste jag få hit en elektriker?
Det beror på vad det beror på. Enklaste orsaken är om du har en trasig huvudsäkring. Det kan du enkelt kolla själv.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Prova med att byta alla säkringarna vid mätaren först hjälper inte det, så blir det någon med elkunskap som måste till att felsöka.
 
  • Gilla
Lennart19
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det beror på vad det beror på. Enklaste orsaken är om du har en trasig huvudsäkring. Det kan du enkelt kolla själv.
Kunde inte se att någon säkring gått , nen ska byta imorgon ändå.
 
O
L Lennart19 skrev:
Kunde inte se att någon säkring gått , nen ska byta imorgon ändå.
Det är inte alltid den lilla pluppen trillar bort på porslinspropparna även om säkringen brunnit av internt. Så har du säkringar hemma, och inget mätinstrument, så föreslår jag att du byter alla tre huvudsäkringarna i vilket fall. Det tar max en minut och kan potentiellt lösa problemet.
 
J jonaserik skrev:
Prova med att byta alla säkringarna vid mätaren först hjälper inte det, så blir det någon med elkunskap som måste till att felsöka.
Där ute sitter även en med automatsäkringar (och gamla proppar) men den slog jag av på men ingen skillnaden inne varken på eller av inne i huset.
 
L Lennart19 skrev:
Där ute sitter även en med automatsäkringar (och gamla proppar) men den slog jag av på men ingen skillnaden inne varken på eller av inne i huset.
 
  • Elcentral med öppen kapsling, säkringar och jordfelsbrytare, oordnade kablar, använda säkringar nere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jordfelsbrytare är på noll, tryck ner armen och upp med spaken.
 
J jonaserik skrev:
Men jordfelsbrytare är på noll, tryck ner armen och upp med spaken.
Japp det gjorde jag så den står uppe men ingenting som är inne i huset stängdes av när den var nere.
 
Då kanske du ett kraftuttag någonstans eller en extra stuga. Säkringarna är även dom nere. har du några som jobbar med el och dom inte är färdiga med inkoppling av något nytt, då ska du inte fälla upp dom och trycka på den blå testknappen så JFB slår ifrån.
 
Cheesen
L Lennart19 skrev:
Där ute sitter även en med automatsäkringar (och gamla proppar) men den slog jag av på men ingen skillnaden inne varken på eller av inne i huset.
Noterade på bilden att du har proppar.. prova att byta dom du har i skåpet med huvudsäkringar. Ditt fel lbeskrivs som om en fas är borta och då är det troligt att en av porslinssäkringarna i skåpet gått.
 
  • Gilla
Lennart19
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det beror på vad det beror på. Enklaste orsaken är om du har en trasig huvudsäkring. Det kan du enkelt kolla själv.
J jonaserik skrev:
Då kanske du ett kraftuttag någonstans eller en extra stuga. Säkringarna är även dom nere. har du några som jobbar med el och dom inte är färdiga med inkoppling av något nytt, då ska du inte fälla upp dom och trycka på den blå testknappen så JFB slår ifrån.
Cheesen Cheesen skrev:
Noterade på bilden att du har proppar.. prova att byta dom du har i skåpet med huvudsäkringar. Ditt fel lbeskrivs som om en fas är borta och då är det troligt att en av porslinssäkringarna i skåpet gått.
Funkar nu tack bytte alla säkringar då ingen såg trasig ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.