Tur jag fick denna info. Tog ju för givet att pumparna va lite smartare än så. För att undvika frysrisk när den är avstängd vill man ju att den ska cirkulera +1-5 gradigt vatten på sin höjd inte 70! Gissar ju att det är fix hastighet oxå så cirkpumpen... ?

Antar att man inte kan styra VP och cirkpump indiividuellt heller då?

Jag vill ju tex kunna stänga av VP i förtid dom dagar jag vet att jag kommer elda, när spotpriset på el är högt osv osv Finns det bara en on/off för allt som bara styrs av ett börvärde på vattnet så är det ju bara att glömma....
 
Värmepumpen är isolerad så det borde inte bli så stora förluster av att vattnet går ut och vänder i utedelen. Skiktningen är ett problem, men värmepumpen borde bara vara kopplad till nedre delen av tanken.
I mitt förra hus hade jag en Bosch luft/vatten. När det var kallare än ~17 minusgrader slog kompressorn ifrån, men cirkpumpen fortsatte att gå för att förhindra frysning. Enligt energimätaren som mätte värmepumpens produktion var förlusteffekten ca 100W.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
hmmm ok men om jag tex vill stänga av kompressordelen kan jag göra det och låta cirkpumpen snurra på utan att behöva ändra på tempens börvärde? ?

Om jag tex vill att den ska vara avstängd 16:00-22:00 och 06:00-10:00. (syftet med det är att jag har spotpris på elen och den är dubbelt så dyr normalt så dyr dessa timmar )
 
Cirkpumpen i VP är en vanlig Wilo med tre hastigheter tror jag (inte 100 säker dock). Du kan inte stänga av kompressorn i VP och cikpumpen i VP separat, det är antingen allt på eller allt av. Jag tror inte denna pump är avsedd för massa program, justeringar och inställningar. Tanken är en enkel installation och en basal men funktionell drift och en vettig "kompromiss". Det finns pumpar som är mer effektiva men dom kostar mycket mer och blir dessutom svåra att enkelt mecka in i ett system med acktank Vad är avsikten för dig med denna pump? Är det som plan B om du inte orkar elda, att den ska kicka in istället för elpatron? Eller är det för sommardrift, så du slipper elda m ved under sommarhalvåret? Hur mycket kommer du att köra den vid olika årstider, hur mycket/ofta kommer du att leda med ved? Ring till Daikin och prata med dom - dom har varit väldigt servicevänliga när jag kontaktade dom ang detta (för massa år sedan i alla fall). Kommer du verkligen att ha mer än 55-60 grader i botten på acktanken? En sak som jag tänkt på är vilka vattenvolymer man ska köra denna mot, dvs. storleken på acken. Jag hade en 750 liters ack där jag tog ut vatten i botten och matade in det på 2/3 höjd vid elpatronen. Hade en bivalent shunt.
 
Det borde finnas någon logikingång på styrsystemet där man t ex kan blockera kompressordrift? Det finns iallafall både på Nibe, CTC och Bosch/IVT sen nåt drygt decennium tillbaks.
Värmepumpen ska ju gå att integrera i/vara underordnad ett befintligt system, så det har säkert teknikerna på Daikin också tänkt på.
 
Syftet är att minska på eldandet, speciellt när det är temperaturer över några grader +. Jag kommer däremot väldigt ofta (snudd på dagligen) tända en rejäl kamin på morgonen till kaffet samt när man kommer hem från jobbet (ren kvalitetstid att sitta framför kaminen). Vissa dagar kommer jag elda mer och vissa mindre

Det kommer ju funka att VP går på hela tiden och bara stänger av när tempen i tanken tickar uppåt pga eldningen MEN jag skulle definitivt vilja kunna styra den mot spotpris. Även om det inte är hela världen så är det trist att grusa det för all framtid om det bara finns en on/off knapp för allt.


När det inte är någon frysrisk gissar jag att jag kan bryta strömmen till pumpen men hur bra är det att ge kompressorn ett strömavbrott dagligen?
 
Redigerat:
Jag vet inte exakt vilken modell du har tittat på, men en koll i den manual en snabb googling hittade så verkar det finnas stöd för tariffstyrning, så någon form av ingång där man kan tala om ifall elpriset är högt eller lågt borde finnas på pumpen.

Utdrag ur en manual som visar inställningar för en värmepumps tariffstyrning, inklusive driftlägen och energiförbrukningskontroll.

Du får nog bättre svar om du frågar på varmepumpsforum.com.
 
DAIKIN ALTHERMA MONOBLOCK 7 KW. Jag vill inte lägga massa pengar på någon strpryl till utan förhoppningen va ju att det skulle funka med det man får med.
 
Någon som vet om man verkligen behöver ett smutsfilter på vattnet till värmepumpen? Enligt manualen verkar det finnas inbyggt som man ska rensa varje år.
 
Det är ett smutsfilter inbyggd. Tar en kvart att öppna och göra rent.
 
Nu har jag fått pumpen och vvsn är inkopplad!

När det kommer till elinstallationen så är det enligt manualen en "main supply" och en "högspänning"

Högspänningståten: Är det ens något jag behöver om jag bara ska köra tanken mot en acctank.
Gissar att nätspänningen försörjer allt och att av/på styrs internt i värmepumen.
(och jag vet att man ska vara behörig för att koppla så den kommentaren undanbedes).
Inte helt med på vad alla grejjer i kategori b är.

Skärmdump av en manual för värmepump med diagram och instruktioner om elektrisk inkoppling.
 
  • Gilla
OscarOzz
  • Laddar…
Din bild är inte läsbar. Kan du lägga in den med högre upplösning då får du nog bättre svar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Schematisk illustration av elektriska kablar märkta som lågspänning, högspänning och nätström med avståndsmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktioner för dragning av kablar med listade alternativ för lågspänning, högspänning och nätström.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skiss av VVS-installation med märkta komponenter: Lägesventil, högspänningsledning och nätkontakt.
  • Schematisk illustration av elanslutningar med etiketter: lågspänning, högspänning och nätström.
Lite kryptiskt... men det som de kallar högspänning verkar ju handla om att styra exempelvis avstängningsventiler och varmvattenpump?
 
japp jag har skippat den och allt verkar funka som det ska :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.