Hej,
Vi har en villa i ett tidigare sommarstugeområde där det inte finns ett separat dagvattensystem. På tomten finns 2 st stora stenkistor dit dagvattnet nu leds. Trots detta tränger dagvattnet upp i grunden då grundvattennivån ligger mycket högt. Några tipps?
 
Om det numera finns kommunalt VA där kan man ju kontakta kommunen angående dränering för hela området där stugan finns. Om det inte är kommunalt VA kanske det finns en samfällighet som förvaltar området mellan alla tomter och kan göra något efter föreningsbeslut?
 
Det finns kommunalt avlopp men inget separat dagvattensystem. Oklart med detta om vägförening men skall undersöka
 
Claes Sörmland
O Olle Hedenström skrev:
Det finns kommunalt avlopp men inget separat dagvattensystem. Oklart med detta om vägförening men skall undersöka
Det är mycket sällan en vägförening förvaltar ett gemensamt dagvattensystem för ett områdes tomter, den ansvarar vanligen bara för vägens avvattning. Men mina grannar har faktiskt en samfällighetsförening som förvaltar ett dagvattensystem, alltså några ledningar i gatan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det typiska är att man får lösa det själv om det saknas allmänt dagvattennät. Men det verkar ju vara problematiskt med den här tomten om det redan finns stenkistor och det inte fungerar. Då måste ju tomten ligga lågt i terrängen.

Frågan är då om det finns någonstans i närheten av tomten (inom säg 100 m) att leda vattnet - ett dike t ex. Då tar man kontakt med markägarna och får medgivande att dra dike eller rörledning dit från sin tomt. Det går också att pumpa om ens tomt ligger lågt i förhållande till diket. Man kan också formalisera det med ett avtalsservitut.

(Formellt är en sån här anläggning för att hantera dagvattenavlopp anmälningspliktig enligt miljöbalken. Tror inte en enda av mina grannar har gjort anmälan för dylika åtgärder... Tänker man sänka grundvattnet på tomten (alltså utöver byggnadens grund) så är det vattenverksamhet.)
 
Tack för tipset,
Det finns , vad vi tror, ett kuverterat dike på ca: 40 m från tomten. En pump är redan installerad i en dränerings grop men idag pumas vatten bara ut på tomten vilket inte är en långsiktig hållbar lösning. Kommunen har varit inkopplad men i vanlig ordning finns inga ritningsunderlag och man har ej heller kunnat kartlägga ev. konvertering och gamla dräneringsrör med kamera. Oklarheter råder om ägare/ansvarsförhållanden då det finns en väg/villa förening som tydligen äger marken men kommunen skall hålla skötsel av vägen som ligger mellan diket och tomten. Med vem skall i så fall ett avtalsservitut tecknas?
 
Tankar finns att koppla in det på det kommunala avloppsystemet då det inte finns något dagvattensystem. Vilka konsekvenser kan det få?
 
Bajsvatten som tränger upp ur golvbrunnarna hemma hos folk när spillvattensystemet inte klarar att svälja allt dagvatten vid t.ex. skyfall eller kraftig snösmältning. .
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O Olle Hedenström skrev:
Tack för tipset,
Det finns , vad vi tror, ett kuverterat dike på ca: 40 m från tomten. En pump är redan installerad i en dränerings grop men idag pumas vatten bara ut på tomten vilket inte är en långsiktig hållbar lösning. Kommunen har varit inkopplad men i vanlig ordning finns inga ritningsunderlag och man har ej heller kunnat kartlägga ev. konvertering och gamla dräneringsrör med kamera. Oklarheter råder om ägare/ansvarsförhållanden då det finns en väg/villa förening som tydligen äger marken men kommunen skall hålla skötsel av vägen som ligger mellan diket och tomten. Med vem skall i så fall ett avtalsservitut tecknas?
Avtalsservitutet upprättas med fastighetsägaren. Kommunen har inget med det att göra om den inte är fastighetsägare eller marken är allmän plats under kommunalt huvudmannaskap (då är vanligen också kommunen fastighetsägare men det finns undantag där marken aldrig har lösts in.)

Det behövs egentligen inget avtalsservitut för att börja leda vatten men du måste få fastighetsägarens tillåtelse (kan ske muntligen eller skriftligen). Om jag förstår dig rätt så är det väg/villa-förenings styrelse. Men ett avtalsservitut gör ju att rätten bibehålls när fastigheten byter ägare. Kolla på Min karta för att se fastighetsgränser i området, kan ju röra sig om flera som ledningen måste passera.

https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/min-karta/

Kolla också så att kulverten verkligen tillhör fastighetsägaren. Den kan ju också vara förvaltad via ett gammalt dikesföretag. Dikesföretagen finns listade på din länsstyrelses hemsida. Det är ofta gamla handlingar med kartor som du kan titta på.
 
O Olle Hedenström skrev:
Hej,
Vi har en villa i ett tidigare sommarstugeområde där det inte finns ett separat dagvattensystem. På tomten finns 2 st stora stenkistor dit dagvattnet nu leds. Trots detta tränger dagvattnet upp i grunden då grundvattennivån ligger mycket högt. Några tipps?
Är det konstaterat att grundvattnet ligger högt?

Fungerar avrinningen till kistorna?

Det brukar bli stopp i rören efter x antal år och då får man bakfall tillbaka mot huset och grunden.
 
  • Gilla
Olle Hedenström och 2 till
  • Laddar…
O Olle Hedenström skrev:
Tankar finns att koppla in det på det kommunala avloppsystemet då det inte finns något dagvattensystem. Vilka konsekvenser kan det få?
J Josth skrev:
Bajsvatten som tränger upp ur golvbrunnarna hemma hos folk när spillvattensystemet inte klarar att svälja allt dagvatten vid t.ex. skyfall eller kraftig snösmältning. .
Just av den anledningen har flera kommuner börjat ställa krav/önskemål på att koppla bort dagvattnet från avloppssystemet trots att dom (om jag förstått det hela rätt) egentligen inte har den rätten om inkopplingen var ok när den gjordes.
https://fastighetstidningen.se/fastighetsagare-tvingas-losa-kommunens-va-problem/
 
Jag har brunn med stenkista under, jag har dock toppavrinning som går ut i diket när det kommer för mycket vatten på en gång. Grannen har likadant. Då blir man av med vattnet om det blir för högt. Reglerna är ju sådana, men då vi bor i en bergsskreva så hade vi egentligen helst blivit av med allt vatten direkt.
 
Grundvattennivån ligger ca: 0,5 - 1,0 m under marknivån. Det är inte aktuellt att sänka grundvattennivån, bara hålla den på denna nivån. Pumpningen kan därför ej klassas som vattenverksamhet enligt Miljöbalken.

Vi har inte undersökt avrinningen till stenkistorna men jag tror inte de är igensatta. Problemen uppkommer då det regnar kraftigt och stuprören är försedda med yttre sitar som kan rengörs varför löv etc. sannolikt ej belastar dräneringsrören.
 
OK, då är det väl dränering av tomten med utlopp i vägdiken eller annan ännu lägre punkt som gäller? Du måste ju få bort vattnet från tomten. Jag hade valt att lägga dräneringar över stenkistorna också för att ta vattnet så tidigt som möjligt.
 
O Olle Hedenström skrev:
Grundvattennivån ligger ca: 0,5 - 1,0 m under marknivån. Det är inte aktuellt att sänka grundvattennivån, bara hålla den på denna nivån. Pumpningen kan därför ej klassas som vattenverksamhet enligt Miljöbalken.
Aktiv eller passiv grundvattenbortledning är vattenverksamhet, också om det gäller att hålla grundvattnet under en viss nivå. Även bestämmelserna om markavvattning kan bli aktuella.

Med det inte sagt att det är tillståndspliktigt, det är en annan bedömning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.