Vad står det i detaljplanen om LOD, om något för området? Vissa kommuner har krav på anslutning till kommunalt dagvatten, vissa erbjuder det inte alls inom en del områden utan hänvisar helt till LOD.
 
timmelstad skrev:
Vad står det i detaljplanen om LOD, om något för området? Vissa kommuner har krav på anslutning till kommunalt dagvatten, vissa erbjuder det inte alls inom en del områden utan hänvisar helt till LOD.
Vet faktiskt inte, var hittar man info om det?

Mvh Stefan
 
prototypen skrev:
Men det var intressant information, då måste det finnas ett "dike" i berget som borde rädda grannen från din fars vatten.

Protte
Eller tvärtom, att vattnet från berget inte kan gå nedåt utan tvingas till grannen av ett flackt berg under jordytan.

Jag trodde att LOD innebar att ta hand om dagvatten från takytor, stenlagda ytor etc, (man made) medans naturens egen form får sköta sitt och att man får anpassa sin grundläggning därefter....
 
Redigerat:
flovv skrev:
Vet faktiskt inte, var hittar man info om det?

Mvh Stefan
Kommunen, brukar finnas på hemsidan deras också om de är någorlunda framåt ;)
 
Har varit sjuk och på begravning senaste dagarna, så har glömt att uppdatera.
Ringde i alla fall herren som grannen skkulle prata med i måndags, han var i möte då men skulle återkomma sa hon jag pratade med.
Han ringde efter 1-2timmar och det visade sig att han precis innan pratat med grannen då. Han sa att dom, bygg i komunen, inte har med det hela att göra och han viste inte var man skulle vända sig. Dock sa han att enligt Jordabalken så borde inte vi vara skylldiga till att dränera då vi inte gjort några ändringar, precis som sagts tidigare i tråden (minns inte av vem på rak arm). Frågade om grannen fått samma info och det sa herrn på komunen att han fått. Hoppas verkligen att han fick all info av honom.

Kommer förmodling att snacka med honom innan veckans slut, får se vad han säger nu.
/Stefan
 
Det är säkert så att en hel del av vattnet inte alls är dagvatten, utan kommer ut från klippan. Sedan är det ju så att oavsett hur mycket ni dränerar så kan ni ju inte ändra hur vattnet rinner PÅ berget, dvs där hänger det på hur det ser ut.
 
Anna_H skrev:
Det är säkert så att en hel del av vattnet inte alls är dagvatten, utan kommer ut från klippan. Sedan är det ju så att oavsett hur mycket ni dränerar så kan ni ju inte ändra hur vattnet rinner PÅ berget, dvs där hänger det på hur det ser ut.

Hej Anna,

Hur menar du "det beror på hur det ser ut", kan du utveckla det lite?

Jag kanske skall ta några bilder, kanske gör det hela lite klarare hur det ser ut.

Mvh Stefan
 
Ja, åt vilket håll berget lutar på olika ställen samt, inte minst, hur bergrunden och utfyllnaden ser ut under gräset.

Bor själv på ett berg (öns näst högsta punkt sägs det) och har vissa torra somrar blivit anklagad av grannen nedanför för att "vattna ihjäl" deras gräsmatta. Problemet är att vi inte vattnar. Istället är det så att klippan här är en grundvattenkälla och när det blir varmt och torrt läcker det ut. Deras slänt är därmed torrare en sån här våt sommar.

Det blev dock bättre för dem när vi fyllde ut en sänka med jord och gräs, den funkar få som reservoar. Får se vad som händer när vi gräver ut den igen nu för att bygga ett trädäck över istället ;-)

(regeln om att ta hand om vattnet när man ändrar något torde inte gälla, då vi ju återställer marken till det som var när vi flyttade hit, de som bodde här före höll på att bygga en damm)
 
lite svårt att få grepp om det hela, talar alla om samma sak? Om husen är byggda på 80-talet, får man förutsätta att det finns ett avvattningssystem som tar hand om dagvattnet, regn och snö från taken, detta dagvatten måste husägaren ta hand om på den egna tomten, eller leda ut det till de rör kommunen har för dagvattnet. Att t ex låta det rinna rakt ut från stupröret, och kanske ned till grannens hus, är inte tillåtet, detta brukar skrivas in i byggloven.
Regnvatten som rinner in på ens tomt, får man försöka fixa själva, men det går ju inte att leda detta in till någon otrevlig granne, fast man ibland önskar detta. Kommunens byggavdelning hjälper till med svar på dessa problem.
 
Nej, saturnus, det är, som jag förstått det, inte vatten från stuprännorna, utan vatten som rinner in på tomterna från ett berg. Eftersom "far" har större del av berget på sin tomt anser tydligen grannen att vattnet ska tas omhand av "far".

Det jag vill veta är hur berget lutar, samt även hur det ser ut utanför tomten. Är högsta punkten på "fars" tomt, eller fortsätter berget uppåt utanför tomten? Om dt sedan har nån inverkan på vem som rent lagligt bör leda bort vattnet eller inte vet jag inte, men lite bilder med tomtgränser inritade underlättar alltid förståelsen.
 
Anna, du har förstått det hela korrekt.
Berget ligger på fars tomt och även högsta punkten ligger på hans tomt, högsta punkten är ca 5-6m. Jag skall ta lite kort nästa gång jag är där så kanske det blir lite lättare att se hur det ser ut.

Mvh Stefan
 
Har klurat lite angående de incidenter vi haft på gatan om vatten: så vitt jag begriper kan ni inte åläggas att ta hand om källvatten eller regnvatten som kommer via berget. Kommer det via huset eller från bevattning måste du däremot ta hand om det.

Men jag går inte ed på det ;-)

För vår del gäller att, om det är en torr sommar, börja vattna i god tid så att marken aldrig blir torr. Ni vet ju hur dåligt en torr disktrasa suger upp vätska, det rinner bara rakt av, en fuktig däremot kan ta upp en hel del. Sedan får vi inte vattna så mycket att det blir genomsurt, men vår ökade jordmängd och vår björk tar hand om den biten.

Så sommaren efter tackade grannen oss för att vi hörsammat hans uppmaning att vattna mindre, trots att vi vattnade mer. Ditt problem är ju lite nnorlunda, men mitt exempel visar att detta med vatten och berggrund inte är något enkelt. Den där torra sommaren var det många av souteränghusen på gatan som fick problem med fukt i källaren, men de senaste två regniga somrarna har det inte varit något bekymmer.
 
Det är ju ett märkligt sammanträffande att grannen börjar gnälla om detta nu när det är ca 30 år sedan husen byggdes och den periodiska omdräneringen således är runt hörnet...
 
Var och pratade med grannen för en stund sedan då jag var hos far. Mycket intressant det hela.
Har ju inte pratat med honom sen vi båda pratade med komungubben och nu, för att göra det hela lite kort, så förstod grannen att han inte hade så mycket att komma med och föreslog ett senario där vi lägger en dräneringsslang precis på vår sida gränsen och drar sedan ett rör till sin stupränna vid sitt hus.

Det jag inte har tänkt på tidigare är ju att det ligger en liten slipers som tomgräns som sticker upp ca 15cm övanför marken och det var ju denna som samlade ihop allt vatten och så sipprade det in till honom, ca mitt på den. Själva slipersen börjar redan lite på berget kan man säga, enligt bilden, och sedan är den nästan hela vägen ner till nästa granne. Slipersen har ju helt enkelt samlat ihop allt vatten så allt kommit in på ett ställe, mitt i det gröna på bilden.

Dräneringsslangen skall alltså gå precis jämte (under jorden) av slipersen, hela vägen från berget till ett antal m från nästa granne (ingen poäng att ha längre) och sen till stupröret som ligger intill huset, precis i höjd med det högsta av det blå (vattnet) på bilden. Vi skall dela på materielkostnaden och han utför jobbet. Han är pensionär så han har tid, sen tror jag inte han vill att någon annan rör hans tomt i onödan.

Vi tycker detta är jättebra att vi kom fram till en bra lösning. En fråga jag har är vad ni tycker om lösningen med att ha dräneringsröret på vår sida tomten, om än max 50cm in? Finns det något dumt med detta eller är det en bra kompromiss?

Skall man skriva nått speciellt om det hela, nån typ av litet kontrakt eller är det overkill? I så fall, vad skriver man?

Många tack för att info och input från er alla!!
Mvh Stefan
 
Kan ha fel här men är det inte så att vatten som kommer underifrån...dränerar man med rör och ytvatten dränerar men med dike.
Allt som finns fast på er tomt tillhör er... mao skriv inget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.