Hej,

Detta är mitt första inlägg på detta forum och hoppas jag skall få lite hjälp med ett problem jag har.
Kan säga med en gång att jag har sökt igenom forumet och hittar lite bra info, men inget som klargör helt hur det ligger till i mitt fall.

Jag håller just nu på att försöka få bukt med min fars granne om vem som är skylldig till att få bort dagvatten från grannens tomt, min far eller han.

Grannen har fått in vatten på sin tomt och ner i hans torpargrund och påstår att vattnet kommer från vår tomt, vilket det rätt stor del förmodligen gör också (inte allt dock).

Kolla bild:


Han säger att vattnet kommer ner för berget på fars tomt till det gröna området (där det växer lite gräs och några större träd) och sedan rinner det in på hans tomt.

Far (och jag när jag var yngre) har bott här sen huset byggdes 1982, grannens hus byggdes i samma veva, vet dock ej vem som byggdes först. Grannens hus ligger aningen lägre, kanske 0,5m.

Grannen hävdar att far är skylldig till att dränera så han inte får in dagvatten på sin tomt. Är han det?
Detta är första gången han har nämt detta, dock har han haft lite problem med vatten tidigare sa han när jag var där och pratade med honom idag, men det har han inte nämt tidigare vad jag vet.

Enligt mig är det inte fars skyldighet att dränera, men han och jag håller med om att det inte är några problem att göra om grannen står för kostnaden. Dock inte kollat med honom om vad han tycker om det för det gick inte, då han bara var inne på ett spår att min far var boven i dramat och var skylldig till allt, se nedan.

Inte för det har med vad som är rätt att göra, men grannen hade en riktigt otrevlig ton när vi pratade och allt vara bara far fel och man fick knappt en syl i vädret. Så har han dock varit mer eller mindre så länge jag bott här, fast det har ju inte med säken att göra om vad som är rätt eller fel ... ville bara berätta det ändå ;)

Mycket tacksam för all info jag kan få om vem som är skylldig till att göra vad eller var man kan få reda på info om det!!
Har läst lite om LOD Lagen om Omhändertagande av Dagvatten, men hittade inget konkret där.

Mvh Stefan
 
  • tomt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle påstå att vatten som rinner in från grannens tomt får man dränera bort själv.
 
Utan att vara jurist så håller jag helt med MH, man får ta hand om sitt eget dagvatten. Det skulle ju bli helt ogörligt för alla som bodde högst upp annars eftersom vatten rinner nedåt skulle alla grannar kräva dränering av den ovanför :)
 
Jag tror tvärtom. Det är rätt att man måste ta hand om sitt eget dagvatten. Sitt eget alltså! (Inte låta det rinna ner till grannen.)
 
  • Gilla
Skandium
  • Laddar…
Man ska ta ta hand om sitt eget vatten och får inte låta det gå till grannen.
Det finns i jordabalken om jag minns rätt men det har avhandlats rejält både här i grund och markarbeten och i juridik
 
Det står säkert något om detta i jordbalken men jag kan inte tänka mig att fallet som TS beskriver skulle kunna drivas åt det hållet.

Det är som någon påpekade att skulle lagen läsas på detta sätt skulle det bli fullkomlig kaos mellan fastighetsägare i landet.

Syftet med att lagen skrevs kan ALDRIG ha varit att alla "uppåt gatan" måste själva ta hand om dagvattnet från sin gräsmatta så att inget kunde tränga in till grannen. Skulle detta tas på allvar skulle ju även grundvattnet påverkas negativt.

Andemeningen med lagen är säkerligen att det INTE är ok att samla upp dagvatten och sedan vräka in det på grannens tomt.
 
Jag kan ha fel, men jag har hört att det skall tolkas så att "nytt dagvatten" måste man ta hand om. Dvs om du ex. stenlägger en del av din tomt så att vatten kan rinna på stenläggningen så skall du ta hand om det innan det rinenr ned hos grannen. Eller i det fall tråden handlar om så skulle din far vara ansvarig om han gjort markarbeten som ökar flödet från berget.

Att man ex. fäller träd som normalt suger upp vatten, är inte en åtgärd som innebär att man är skyldig att ta hand om det vatten som inte längre sugs upp i trädet.
 
Det bruna på grannens då, kommer det inte vatten från berget där då?
Det gröna borde suga upp vatten och inte kan det vara orsak till att flödet ökar.

Tekniskt så kan man lösa det med ett dräneringsdike (dräneringsrör och grovsingel ända ner till berget) mellan berget och grannens hus och sedan i rågången mellan tomterna och leda ut det åt det håll det lutar.

Berget har ALLTID funnits där och grannen har varit medveten om detta och får vidta åtgärder för att hålla sin grund torr.
Det kan rinna stora mängder vatten i gränsen mellan berg och jord.

Alla husbyggnader brukar omges av någon form av dränering om det finns risk att det blir blött i marken (undantag kan vara hus på höjder, med bara sand eller ett hus byggt på hälleberget)

Ponera att din fars tomt inte var bebyggd, vem skulle då ordna med grannens dränering??
På din fars tomt är det gjort något som skulle orsaka ett vattenflöde in till grannen? Endera grävt/schaktat eller att tomten är höjd/uppfylld.

Det låter som grannen är lite gnällspik och allt är andras fel.

Protte, släpper glatt iväg vattnet till nästa markägare, och får lite från andra också
 
Tack för alla svar!! Skulle svarat tidigare, men inte haft tid.

Pratade precis med mina kollegor om detta också och dom tyckte som flertalet av er, att det är grannens uppgift att fixa avrinningen, inte vi.


hempularen skrev:
Jag kan ha fel, men jag har hört att det skall tolkas så att "nytt dagvatten" måste man ta hand om. Dvs om du ex. stenlägger en del av din tomt så att vatten kan rinna på stenläggningen så skall du ta hand om det innan det rinenr ned hos grannen. Eller i det fall tråden handlar om så skulle din far vara ansvarig om han gjort markarbeten som ökar flödet från berget.

Att man ex. fäller träd som normalt suger upp vatten, är inte en åtgärd som innebär att man är skyldig att ta hand om det vatten som inte längre sugs upp i trädet.
Så skulle jag oxå tolka det och som "hempularen" skriver och även några kollegor sa idag, att om man ändrar något så det börjar rinna ner till grannen så är det något man måste fixa. Nu har ju dessa två husen stått precis som dom står i nästan 30 år och han har inte sagt något tidigare, då tycker jag inte att det kan vara våran skyldighet att fixa det. Vi har knappt avverkat något träd här heller faktiskt, dock är det snart dax för det då dessa börjar bli väldigt stora som står precis i det gröna jämte hans tomt.


prototypen skrev:
Det bruna på grannens då, kommer det inte vatten från berget där då?
Det gröna borde suga upp vatten och inte kan det vara orsak till att flödet ökar.

Tekniskt så kan man lösa det med ett dräneringsdike (dräneringsrör och grovsingel ända ner till berget) mellan berget och grannens hus och sedan i rågången mellan tomterna och leda ut det åt det håll det lutar.

Berget har ALLTID funnits där och grannen har varit medveten om detta och får vidta åtgärder för att hålla sin grund torr.
Det kan rinna stora mängder vatten i gränsen mellan berg och jord.

Alla husbyggnader brukar omges av någon form av dränering om det finns risk att det blir blött i marken (undantag kan vara hus på höjder, med bara sand eller ett hus byggt på hälleberget)

Ponera att din fars tomt inte var bebyggd, vem skulle då ordna med grannens dränering??
På din fars tomt är det gjort något som skulle orsaka ett vattenflöde in till grannen? Endera grävt/schaktat eller att tomten är höjd/uppfylld.

Det låter som grannen är lite gnällspik och allt är andras fel.

Protte, släpper glatt iväg vattnet till nästa markägare, och får lite från andra också
Det bruna på hans tomt är samma berg och visst kommer det ner vatten från det, dock tycker han att det bara är ca 10%, max. Det är säkert mer än så, dock kommer nog det mesta ner på vår sida.
Det gröna som du skriver suger garanterat upp en del vatten då det är en hassel och några björkar som alla är lite väl stora vi det här laget.

Hade fars tomt inte byggts alls, så hade han garanterat haft ännu mer problem då det var mycket mer berg där det nu är hus och gräsmatta.
Finns inget på tomten som är är gjort som skulle orsaka vattenflödet, vi har aldrig ändrat nått i det hörnet (tror inte vi gjort nått direkt alls på tomten som skulle ändra flöde någon annanstans heller), ända som är gjort är att ett träd sågats ner till och från.

Du har rätt så mycket rätt i när du skriver "Det låter som grannen är lite gnällspik och allt är andras fel". Har bott i huset sen det byggdes fram till för 5år sedan och han har alltid varit gnällig, inte minst när när vi spelade fotboll där när jag var liten och bollen någon gång kom in på deras tomt.

Det som stör mig mest är han taskiga attityd, kan lova att många hade blevit helt vansiniga om ni varit i mina skor när jag var och pratade med honom samma dag som jag skrev första inlägget.

Kan tilllägga att jag pratat lite med komunen och dom sa att dom inte har med det hela att göra.
Mvh Stefan
 
H
Vem äger berget.
Om grannen kräver att din far ska fixa det så får väl din far kräva den som äger berget att fixa det. Om det nu inte är så att din far äger berget..
 
hokanp skrev:
Vem äger berget.
Om grannen kräver att din far ska fixa det så får väl din far kräva den som äger berget att fixa det. Om det nu inte är så att din far äger berget..
Berget ligger till största delen på min fars tomt. Dock går den även in på grannens tomt, som är det bruna på hans sida av tomtgränsen.

Tror att jag glömt att skriva att grannen har en bit berg uppstickandes i hans gräsmatta ungeför i mitten av det blåa som är vatten på bilden.

Mvh Stefan
 
H
Ingen förändring då...
Har själv ett hus som ligger 50 cm högre än grannens. Skulle aldrig få för mig att dränera för det ev. vatten som skulle kunna tänka sig rinna över till honom.
 
flovv skrev:
Tror att jag glömt att skriva att grannen har en bit berg uppstickandes i hans gräsmatta ungeför i mitten av det blåa som är vatten på bilden.

Mvh Stefan
Men det var intressant information, då måste det finnas ett "dike" i berget som borde rädda grannen från din fars vatten.

Protte
 
prototypen skrev:
Men det var intressant information, då måste det finnas ett "dike" i berget som borde rädda grannen från din fars vatten.

Protte
hmm, det har du ju en poäng i ... man kanske skall gå dit och ta lite bilder så får ni se ännu bättre, för ideer mm.

Mvh Stefan
 
Hej,

Var just inne hos grannen nu då jag är i fars hus, dock är faktiskt inte far här.
Idag vad han helt klart trevligare, dock lika säker på att han har rätt. Han till och med sa, "Du kan fråga vem som helst så får du svaret att det är erat ansvar att få bort vattnet innan det rinner in på min tomt. Alla jag frågat, utom några här på forumet tror att han är skyldig till att få bort vattnet. Notera att jag gärna vill höra alla åsikter och gärna någon konkret händelse eller lag/paragraf som man skulle kunna peka på.

I dag fick jag faktiskt reda på vem han hade ringt, eller rättare sagt försökt ringa efter jag varit där, men inte fått tag på. Tidigare sa han ju att han ringt och kollat, men viste inte vem det var eller äns vilken avdelning. Nu visste han det i alla fall, dock inte vilken avdelning, men jag fick nummret och skall ringa denna herre på måndag och se vad han har att säga.

Mvh Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.