Om tomten lutar och du har en punkt där du kan släppa vattnet utan att det hamnar hos grannen, så kan du göra en automatisk tömning genom att bygga en hävert. En dränkpump i botten startar häverten, slangen slutar vid en nivå som motsvarar lagom höjd i brunnen, slangen ska sluta i en flaska som fylls när man startar pumpen. när häverten är igång stänger man av pumpen, häverten fortsätter tills nivån i brunnen motsvarar vattnet i flaskan. häverten är då vattenfylld, och så fort brunnen fylls på, rinner vattnet vidare utan pump. För mig räckte det med att starta pumpen en gång på våren, sen fungerade häverten hela sommaren.
 
Det var ingen dum ide men frågan är vart jag kan släppa vattnet.

På 2 sidor har jag grannar, de vill nog inte ha mer vatten :D
På en sida är det en liten väg och sen 2 andra grannar så det går inte heller.
Sen har vi en sida där det är en enorm odlingsmark, kan tänka mig bonden alltid vill ha vatten men han vill nog ha det under sommaren när det behövs som mest o inte under höst, vinter o vår.

Men andra ord så finns det tyvärr ingenstans jag kan släppa detta runt min mark. Bästa hade varit om kommunen ordnade spillvatten brunn som man kunde dumpa all vatten i men jag bor utanför detaljplanen o de har ingen intresse att bygga något sådant då. Deras förslag var att ordna en ny stenkista, när jag sa att grundvattnet är 1m under marken så vart ska då stenkistan grävas så skadade de mest på axlarna o sa att det blir mitt problem att lösa...
 
Du får göra som de gamla holländarna, bygga en vindmölla och börja pumpa 😉. Hur ser terrängen ut längre bort, har du möjlighet att runda grannarna och få vattnet längre bort, ner i en bäck eller så?
 
Transportstyrelsen har dagvatten brunn ett par hundra meter fågelväg ifrån mig, hade kunnat pumpa i dumpa där men kommer behöva grävas väldigt mycket o pumpas flera hundra meter o sen är det tveksamt de vill ha mitt vatten. Annars är det mest odlingsmark osv runt mig. Finns ingenstans att dumpa vattnet tyvärr.

Får jag stopp på grundvattnet så är vatten från stuprör o dränering inte så mycket egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.