image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbetet är i gång... Idag skulle jag koppla ur vattnet och sätta på ballofixar jag köpt. Gick dock på pumpen då jag inte förstått att kopparrören måste kapas, så i morrn får jag åka och köpa en rörkap. Många turer till verktygsaffären blir det när man är oerfaren och inte vet vad som behövs, så varje moment tar sin lilla tid. :)

På lördag reser vi bort i två veckor så då blir det paus i arbetet...
 
Prisolrören är mjuka och kan inte kapas med rörkap. Använd bågfil eller multimaskin med metallblad.
 
Tack för tipset, det verkar vara konsensus när man läser runt på nätet. Jag hade dock redan köpt en rörkap på biltema (75 kr) så provade den. På andra försöket gick det alldeles utmärkt, bara jag var lätt på hand (dra åt kapen liite åt gången) och sen fasa ur några varv med en morakniv så gled stödhylsorna in lätt som en plätt.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det två veckors semester i utlandet. När vi kommer hem kommer elektrikern och sen väntar grundarbete med tak, väggar och golv vilket jag förmodar kommer bli skittråkigt.

To be continued...
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrikern hälsade på och drog el för spotlights i taket samt drog vad som behövdes i (utanpå) väggarna.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Reglade upp med 28*70 reglar i taket på -typ- cc30. Fick anpassa mig lite efter elrören. Reglarna fästes med lim samt spikplugg och många hål blev det, så det var glädjande när det visade sig att en nära anhörig hade en hilti borthammare som jag kunde låna. Däremot var det spänd stämning i trapphuset (anonyma lappar skrivna i versaler etc) under dessa dagar då ljudet ftån betongborrningen enligt uppgift fortplantade sig väl i väggarna.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sätta upp gipsskivor tyckte jag var kul. Gipslyften hyrde jag knappt två dygn från ramirent för en hundring och var otroligt värt. Det borde vara skottpengar på alla som får för sig att gipsatak utan skivlyft. Gipsverktygen kompletterades i övrigt med en gipsrasp samt dn gipssåg för en hundring styck. Gipssågen tycker jag var ett riktigt bra köp trots att den sällan nämns i guider på nätet.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag rev bort överskåpet som satt på kortsidan tänkte jag inte på att det var gipsvägg, så bräckjärnet gjorde tre ganska rejäka defekter i skivan. Ritade en rektangel mha penna och vattenpass.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade upp mha gipssåg, isoleringen fick sig lite stryk men så fick det bli. Sprang även in i ett par reglar vilket jag inte tagit med i beräkningen varför rektangelns mått modifierades lite. Onödigt att sätta ny regel längs alla hörn när man kan utnyttja befintliga tänkte jag.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limmas inifrån.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och skruvas fast med gipsskruv.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så skruvades en ny gipsskiva i. Kanterna fasades ca 45 grader varpå skarvarna grovspacklades en gång. Efter det glasfiberremsa längs alla hörn som spacklades över som "vanligt".
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spacklingsarbete av tak och sedan även väggar. Det här tyckte jag verkligen var skittrist och har kämpat med i över en vecka, delvis för att jag är nybörjare och kass på att spackla vilket innebär mer slipningsarbete och fler "spackling-slipnings-varv".

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter mycket svett och suckande börjar en fin yta till slut titta fram... Komsent omsider på att vattenrören nog var bäst att bygga in så snart som möjligt, så byggdr låda med ett par reglar och gips vilket innebar ännu mer spackling.

Taket ska förstås målas samt samtliga väggar utom den till höger i bild. Kortsidan ska endast målas upptill.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter dagens arbete. Taket målat x 2 vilket verkar räcka. Mycket nöjd, finns förstås synliga skavanker och "rollerdrag" som syns om man lyser med arbetslampa "längs med" taket. Tror dock inte man kommer se detta med spotlight-belysning och enbart indirekt ljus mot taket?

I morgon ska väggarna målas. Tips för att inte få synliga rollerdrag? Väggarna är ju mer exponerade för direkt belysning och bör således vara mer känsliga? Ska målas i en ljusgrå färg med lite "gult" i sig. Väggen är grjndmålad med spärrgärg och har idag även slängt på ett tunt lager sandspackel för att jämna ut grängen mot spacklade ytor, då detta sken igenom mer än önskvärt.
 
Ser bra ut, uppdatera gärna igen :)
Har det blivit mycket pizza senaste veckorna? ;)
 
Tack. Senaste 5-6 veckorna har inneburit mycket pizza och ingen tid för motion. Perfekt!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade väggar där vi valde en ljusgrå färg med ett uns gult i sig för värme. Mycket nöjd med resultatet och färgen blev jämn och fin.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutande hall där vi lagt samma golv som i köket. Enstavig ekparkett, matt vit. Färgåtergivningen är ju tyvärr lite knepig på mobilen, får ta med systemkameran när allt är klart!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barlinek 4gs eller vad monteringssystemet heter. Går mycket snabbt att lägga. Har skrivits en drl på nätet om problem med kortsideskarvarna och kan nog skriva under på detta. Mycket svårt att få alla skarvar släta och fina hur noggrann jag än var. Den nylagda brädan vill ofta hamna aaaningen högre. Blev dock rätt bra till slut och med ett enstavigt golv kanske man kan ha mer överseende då det har ett mer brädlikt utseende? Tror ingen som inte är golvläggare någonsin kommer tänka på skarvarnas utseende iaf så det duger fint för mig. :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I fredags kom köket så i helgen slets det hårt. Vita, högblanka fronter från ikea (ringhult). Kulinarisk ugn m ånga och varmluft samt kulinarisk kombiugn med mikro och varmluft. Myycket nöjd med detta val då vi ofta har behov av två ugnar ex kött på lågtemp i en och rotfrukter på högtemp i den andra.

Överskåpen sattes med ett par cm till taket (plats för täckskiva) vilket lämnar ett ganska stort mellanrum på ca 62 cm under skåpen. Ser skitbra ut tycker jag, blir luftigare undertill och man använder allt utrymme upptill!

På fredag kommer bänkskivan. Elektriker och rörmokare är bokade!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid kortsidan sparades 20 cm pga rör och element. Här kommer en liten upphöjd hylla vara, ska sannolikt såga till en ekskiva och fräsa ur spår (köpt en handöverfräs =D) för sladdar och ventilation. På där ska kaffebryggare, brödrost och vattenkokare stå. Sladdarna försvinner då baktill och vi slipper belamra bänkytan med hushållsapparater.
 
Det börjar bli dags att beställa köksfläkt också...

Tidigare har jag varit intresserad av Siemens LC97BC532 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2440115) som för sin priskategori genomgående verkar få finfina recensioner både vad gäller belysning, ventilation och bullernivå. Kan fås för strax över 4000 kr dessutom.

Enda kruxet har varit att jag inte är helt såld på att hela fläkten går i rostfritt. Nu fann jag plötsligt en Siemens LF97BC532 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3071736) som verkar vara mer eller mindre samma fläkt eller möjligen en ny generation av samma fläkt (?). Den stora skillnaden för mig är dock den delvis svarta fronten. Skitsnyggt tycker jag och matchar dessutom det svarta i ugnar och bänkskiva. Enl prisjakt verkar den dock gå på minst 6500 trots att det enligt siemens hemsida bara skiljer en knapp tusenlapp i rek. pris och i Tyskland verkar man kunna få den för 440 euro!

Är det någon som känner till nån bra utländsk site (eller svensk återförsäljare som ej finns med på prisjakt?) som levererar till Sverige med rimliga villkor? För är lite kluven till att betala 2000-2500 extra för en fläkt bara för denna designdetalj, så skulle hemskt gärna vilja få hem den till ett bättre pris. Finns det några nackdelar med att beställa fläkt från exempelvis Tyskland?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag kom bänkskivan och i morrn blir det justeringar med passbitar undertill och infästning med våtrumssilikon.

Har dessutom 10cm höga "väggplattor" baktill. Hur fäster jag dessa bäst? Längs långsidan ligger den ju an mot den spacklade betongväggen - kakelfix? Längs kortsidan kommer den sannolikt ligga an mot en träregel baktill. Finns det nåt lim som fäster till sten till betong/spackel/trä?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.