Jag och min fru har beslutat att det är dags att göra om köket i vår lägenhet.

Såhär ser det ut idag:

FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FullSizeRender (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FullSizeRender (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FullSizeRender (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss från ikea home planner:

Skärmavbild 2015-11-09 kl. 21.20.54.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både jag och min fru är mer eller mindre helt okunniga när det gäller till hantverkeri, snickeri och allt vad det heter men tänkte lära oss allt eftersom. :D Vi arbetar båda drygt helttid så vi får se vilken tid det tar. Tanken är väl att närmsta veckan planera mer i detalj och på förhand identifiera framtida problem (bl.a. med hjälp av råd från vänliga forumanvändare :)). Elektriker samt rörmokare lär vi få hyra in förmodar jag och i övrigt har vi dessutom en mycket händig bekant som vi vid behov kan rådfråga och anlita till förmånligt pris.

Köket ska rivas ut, golvet ska bytas mot parkett som matchar den i intilliggande matsal/vardagsrum. Jag har ingen aning om hur det kommer se ut när köket är utrivet men förmodar att det är lika bra att spackla väggarna vid behov och måla alltsammans med vit färg? Takhöjden är på 239 cm så jag är lite skeptisk till att sänka taket för att sätta in spottar, vilket annars hade känts fräscht. Vi har även tankar på att ta upp öppningen mot matsalen (mittemot spisen) ytterligare, beroende på hur mycket som är möjligt då det tyvärr är en bärande vägg.

Designen vi tänkt oss är vita, högblanka släta skåp från IKEA utan handtag. Svart bänkskiva i kvarts. Vitvaror har vi hittills valt samtliga från IKEA men tänkte söka runt lite för att se om det eventuellt finns med prisvärda alternativ. Då vi sannolikt kommer flytta inom ett par år är tanken att hålla nere priset för renoveringen något samtidigt som man vill att det inte ska kännas alltför billigt, därav stenskivan bl.a.

Tankar, förslag eller kritik kring planritningen och val i allmänhet mottages tacksamt! :)
 
Ventilationstrumman går f.n. ovanför kylen och jag förmodar att det blir svårt att lösa det på annat sätt. Därav utrymmet som inte fylls ut ovanför kyl/frys/ugn. Takhöjden är som sagt 239 och kylskåpet mäter 208, 30 cm måste väl räcka för att dra ventilationen ovanför?
 
Ska ni köra kolfilterfläkt? För i dagsläget har ni bara en spiskåpa/"kryddhyllefläkt" vilket är vanligt i lägenheter. Då brukar det vara förbjudet att koppla in en vanlig fläkt eftersom du då kan trycka in ditt os i grannens lägenhet.
 
Bra fråga! Hade ingen koll på hur det fungerade med olika fläktsystem men har nu pratat med styrelseordförande i föreningen som bekräftar att det är kolfilterfläkt som gäller. Ska läsa på hur man bör tänka ang. kolfilterfläktar och hitta nån schysst modell.

Om jag förstått det hela rätt så ska inte den gamla ventilationstrumman användas till en dylik fläkt och så länge trumman inte har någon annan funktion kanske man kan kapa av den? Skulle isf innebära att man kan köra 228cm höjd istället för 208 på kyl/frys. Vore fantastiskt om så är fallet då kyl- och förvaringsutrymme redan är i minsta laget!
 
Det finns ju snygga spiskåpor också som du kan koppla in på ventilationen som din nuvarande, dock inte på Ikea.
 
Ger det bättre resultat jämfört med en bra kolfilterfläkt? Har fastnat för den här som fått mycket fina recensioner till ett rimligt pris: http://www.whiteaway.se/product/sie...z55CjPIgXrKfXUUoX5cFS_Kk-DucBMcOlwaAquw8P8HAQ

Om det är möjligt att plocka bort ventilationstrumman ovanför kylen helt ska det erkännas att jag är lite girig på det extra utrymmet. Luftfuktighet tycks vara en minussida med kolfilterfläkt, svårt att spekulera i hur pass stort problem det utgör i praktiken tycker jag...
 
Vi bytte från kåpa till kolfilter och jag tycker personligen det var ett uselt byte. Resultatet blir att det blir ett fettlager på översidan skåpen på båda sidor om fläkten. Inte tycker jag den gör något värre med lukten heller.

Nästa lägenhet kommer jag att sätta in en kåpa som går på centralventilationen, Franke har några riktigt snygga som inte är helt tokiga i pris.
 
Det ser lovande ut!

Jag har just bytt från en kåpa i stil med er nuvarande till en kolfilterfläkt, och i mitt fall blev det en förbättring – klart mindre matos nu. Hittills har den dessutom lyckats ta hand om fukten.

En fråga angående skissen: om jag räknar rätt tappar ni tre överskåp. Får ni plats med allt ändå?
 
För att maxa förvaringen, så skulle jag låta skåpen gå upp i tak. Det brukar ändå bara bli en massa flott och liknande ovanpå dom.
 
MissAnpassad skrev:
För att maxa förvaringen, så skulle jag låta skåpen gå upp i tak. Det brukar ändå bara bli en massa flott och liknande ovanpå dom.
Delar helt MissAnpassad`s inlägg.
Låt dom gå ända upp! Ni slipper det samlar damm och skit + att helhetsintrycket tror jag blir bättre.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Om ni nu väljer IKEA:s kök så kosta på er att låta dem mäta upp och även installera. Har gjort detta på vårt senaste kök och vi var mycket nöjda. Man sparar tråkiga överraskningar och tid och överlåter ansvaret till dem. Det är ju en omfattande renovering ni ska göra så det måste ju gå så fort som möjligt.
 
felpost
 
Redigerat:
TowaTei skrev:
Det ser lovande ut!

Jag har just bytt från en kåpa i stil med er nuvarande till en kolfilterfläkt, och i mitt fall blev det en förbättring – klart mindre matos nu. Hittills har den dessutom lyckats ta hand om fukten.

En fråga angående skissen: om jag räknar rätt tappar ni tre överskåp. Får ni plats med allt ändå?
Tack!

Kul att höra att det fungerar bra med kolfilter! Har hört från en kollega som även hon är supernöjd med kolfilter, även om de köpte en fläkt i en lite högre prisklass. Vi tänkte nog prova i alla fall, funkar det inte alls får vi väl byta till en dyrare fläkt.

Vi tappar nog lite volym, ja. Å andra sidan kommer vi ha ett hörnskåp med snurrhyllor vilket idag är outnyttjat utrymme och sen innebär ikeas lådor effektivare förvaring än vi har idag. På kortsidan kommer vi sannolikt ha små hyllor och jag tycker det ser mer naturligt ut med fritt space runt fläkten så jag tror inte vi får in så mycket mer förvaringsutrymme. Vi klarar oss dock ganska bra idag trots ineffektiv förvaring och en del väldigt onödiga prylar i skåpen så tror det kommer hå bra!

Tack för input! :)
 
MissAnpassad skrev:
För att maxa förvaringen, så skulle jag låta skåpen gå upp i tak. Det brukar ändå bara bli en massa flott och liknande ovanpå dom.
Hmm, ja det kan nog bli att vi drar dem hela vägen upp trots allt!
 
Basutbud skrev:
Kul att höra att det fungerar bra med kolfilter! Har hört från en kollega som även hon är supernöjd med kolfilter, även om de köpte en fläkt i en lite högre prisklass. Vi tänkte nog prova i alla fall, funkar det inte alls får vi väl byta till en dyrare fläkt.

Vi tappar nog lite volym, ja. Å andra sidan kommer vi ha ett hörnskåp med snurrhyllor vilket idag är outnyttjat utrymme och sen innebär ikeas lådor effektivare förvaring än vi har idag. På kortsidan kommer vi sannolikt ha små hyllor och jag tycker det ser mer naturligt ut med fritt space runt fläkten så jag tror inte vi får in så mycket mer förvaringsutrymme. Vi klarar oss dock ganska bra idag trots ineffektiv förvaring och en del väldigt onödiga prylar i skåpen så tror det kommer hå bra!
Det bör kanske tilläggas att det är skillnad på kolfilterfläkt och kolfilterfläkt. Jag hade hört riktigt bra saker om vissa Siemensmodeller (de som har sk cleanAir-tillsats), men det fanns ingen sådan modell för inbyggnad (jag gillar ju som bekant överskåp, haha, och vill ha en fläkt som inte syns så mycket) och jag köpte därför en fläkt från Fjäråskupan eftersom jag hörde att den också skulle vara riktigt bra. Och ja, jag är nöjd.

Ja men då så, ni har uppenbarligen funderat igenom det där med överskåpen väl, och rejäla lådor löser mycket. Då är det bara att köra på! :) Dagens karusellskåp är också bra, jag var tveksam först men är nu helnöjd med mitt (Le Mans II?). Jag håller dock med MissAnpassad och Frodda om fördelarna med skåp ända upp till taket, det är värt att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.