Fairlane
B Bjorn_papabear skrev:
Läste lite själv om duo modeller igår & ramlade över denna, [länk]..
Kanske kan vara något?
Klarar kraven för bidraget
Den uppfyller kraven för bidrag, men knappast TS krav på max 30000.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Rekommenderar att välja någon av de kända fabrikaten men framförallt att välja en seriös installatör som finns lokalt på orten. Bor strax norr om där TS befinner sig och installerade en Daikin XRH 30 i fritidshuset år 2020 och betalade ca 23 000 kr. Bra pump med imponerande prestanda även vid riktig kyla men har haft problem med vibrationer och oljud från ytterdelen. Återförsäljaren (NKI) har varit mycket bra och försökt åtgärda problemen snabbt och utan krångel och bytte till slut ytterdelen. Det blev bättre men inte helt bra. Om det varit i vårt permanenta boende hade jag inte accepterat de ljud som finns kvar. Med det sagt hade jag valt en Mitsubishi från samma återförsäljare om jag skulle köpa en pump idag.
Hur är utedelen monterad? Vi valde att sätta utedelen till vår XRH40 på markstativ och den är i princip knäpptyst alltid, ingenting hörs inomhus trots tunna stugväggar från sent 1800-tal.

Verkligen en supereffektiv och tyst LLVP, även innedelen är extremt tyst men beror kanske en del på att den i vårt fall är ganska överdimensionerad, går nästan uteslutande på lågvarv oavsett om den värmer eller kyler.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hur är utedelen monterad? Vi valde att sätta utedelen till vår XRH40 på markstativ och den är i princip knäpptyst alltid, ingenting hörs inomhus trots tunna stugväggar från sent 1800-tal.

Verkligen en supereffektiv och tyst LLVP, även innedelen är extremt tyst men beror kanske en del på att den i vårt fall är ganska överdimensionerad, går nästan uteslutande på lågvarv oavsett om den värmer eller kyler.
S Skyflakes skrev:
26000 för en Mitsubishi LN35. Varför ska den gamla bort. Duger den inte åt er är det väl knappast värt något för någon annan att kosta på installation av en så gammal pump?
Jag behöll pappas ganla när vi bytte. Har tänkt sätta den i uterummet. Behöver inte så bra kapacitet för lite sommarsvalka eller uppvärmning på densommaren. Gratis för all del, man hade nog kunnat tänka mig att ge 500-1000:- för en liknande om. Många som kan ”fixa fyllning” billigt. Lite cirkulärt tänk och en besparad resa till återvinningen. (Värmeinstallatören skulle ha betalt för bortforsling).
 
M Movie42 skrev:
Kolla hur hög innerdelen är, den första länken pekar på en pump som är 305 mm hög. Den ska ha tillräckligt avstånd mellan pumpen och taket också.
Det är ett bra tips. Generellt har alla värmepumpar blivit högre på senare år. Vilket vi erfor när vi skulle byta pappas. Hittade några få lite kompaktare som var runt 28cm. Större funkar inte om man har vanliga dörrar och 240 i takhöjd. Många anger 12 cm fritt över pump. Man kan nog fresta något på det, men inte mycket. Vi kom fram till att större än 28cm var uteslutet. Och då skulle vi ändå behöva nederdelen gå ner något i dörrnischen vilket även den gamla gjorde.
Till slut valde vi en Panasonic LZ35. Den är specifikt framtagen just för låga dörr nischer, och rekommnderad just vid utbyten. Nu ör den till viss del en kompromiss på andra områden. Men har bra prestanda. Har annars för mig att det var Daikin vi hittade med lite kompaktare format.
 
TRJBerg
yonna yonna skrev:
Intressant! Jag är ute efter en LLVP som kan blåsa varmt nedåt på vintern och kallt uppåt på sommaren för att ha i trappan. Vilket fabrikat klarar detta?
Det klarar alla modeller eftersom det inte är samtidigt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det klarar alla modeller eftersom det inte är samtidigt.
Det är väl snarare mer rakt fram än uppåt, få som har dubbla utblås, där en av dom är uppåt, om man tänker uppåt som i att den sitter typ mitt i trappen för att kunna fördelas på det viset
 
Har du rengjort pumpen ordentligt? Innan du dömer ut den tänker jag? En rejäl rengöring gör underverk för flåset!
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Störstmjölken Norrbottenssnickare skrev:
Det är väl snarare mer rakt fram än uppåt, få som har dubbla utblås, där en av dom är uppåt, om man tänker uppåt som i att den sitter typ mitt i trappen för att kunna fördelas på det viset
Det är rätt vanligt att det går att rikta dem rätt rejält uppåt. Givetvis går det inte att ha kyla uppåt samtidigt som man har värme neråt, men det jag svarade på var om det går att rikta kyla uppåt på sommaren och värme neråt på vintern och det gör det, vi hade så förut.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är rätt vanligt att det går att rikta dem rätt rejält uppåt. Givetvis går det inte att ha kyla uppåt samtidigt som man har värme neråt, men det jag svarade på var om det går att rikta kyla uppåt på sommaren och värme neråt på vintern och det gör det, vi hade så förut.
Okej, ingen av de fem jag har erfarenhet av går att rikta högre än rakt fram, men visst, det betyder ju förstås inte att det ändå inte är rätt vanligt att det går att rikta upp dom, rätt rejält dessutom..
 
H Harald Blåtumme skrev:
Hur är utedelen monterad? Vi valde att sätta utedelen till vår XRH40 på markstativ och den är i princip knäpptyst alltid, ingenting hörs inomhus trots tunna stugväggar från sent 1800-tal.

Verkligen en supereffektiv och tyst LLVP, även innedelen är extremt tyst men beror kanske en del på att den i vårt fall är ganska överdimensionerad, går nästan uteslutande på lågvarv oavsett om den värmer eller kyler.
Den är monterad på konsoler på väggen men det är inte vibrationerna som stör mest utan ett gnisslande oljud när pumpen går på låg last. Teknikern som bytte utedelen sa att vissa Daikinpumpar dras med detta ljud och att de inte riktigt vet varför. Han beklagade sig också över att Daikin i sverige har en väldigt dålig support så de har svårt att få bra hjälp från generalagenten. Detta är teknikerns ord så jag gör ingen egen värdering i detta. Är som sagt nöjd med pumpen förutom ljudnivån på ytterdelen. Innerdelen är tyst och behaglig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.