Fråga 1 - går det att sälja den gamla när den är nedmonterad (Sanyo, ca 15-20år), samt vad kan den ha för värde?

Villan hon har är 145m2 (mellersta Norrland så kylan går sällan under -20)
Nuvarande "utblås" sitter ovanför ytterdörren nere

Hon önskar en pump som gör det möjligt att få värme/svalka både nere/uppe (trappen är precis bredvid ytterdörren)

Kanske någon typ av möjlighet att koppla på en extra fläkt eller dylikt? (vet själv inte de tekniska möjligheterna)

Önskning är också en pump som är lätthanterad, dvs enkel att ställa in och kanske som även är pålitlig

Någon som har ett tips på en vettig pump?

Prisidé mellan 20 - 30k monterad och klar!
 
  • Gilla
simse60
  • Laddar…
Snikvariant 20-30k kanske. Men realistiskt 35-40+ efter ROT i med det är så pass långt norrut och kan behöva lite kraftigare maskin för dom kalla dagarna. Äldre vill ju ha mer varmt, vore trist med några grader för kallt för att enheten inte orkar när det behövs.

Det är mitt estimat utifrån research och kommande installation i 08 där jag till slut valde en variant med 2 inomhusenheter för att fördela värmen mer enhetligt mellan 2 plan. Kommer kosta 41-45kkr efter ROT (pga längre installation än dom 8 meter som ingår).
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Snikvariant 20-30k kanske. Men realistiskt 35-40+ efter ROT i med det är så pass långt norrut och kan behöva lite kraftigare maskin för dom kalla dagarna. Äldre vill ju ha mer varmt, vore trist med några grader för kallt för att enheten inte orkar när det behövs.

Det är mitt estimat utifrån research och kommande installation i 08 där jag till slut valde en variant med 2 inomhusenheter för att fördela värmen mer enhetligt mellan 2 plan. Kommer kosta 41-45kkr efter ROT (pga längre installation än dom 8 meter som ingår).
Oj det blir så pass?

var hyfsat säker på att kunna hitta en enhet för under 30k med installation

i fjol var det max 1v med -20, i regel var det mellan -7 / -15 hela vintern typ
 
Det normala är att det behövs en LLVP till nedervåningen och en annan till övervåningen för att få bra värme och kyla på båda våningarna. Finns även duo-modeller med två innerdelar men de kostar i stort sett som två vanliga. Finns de som säger att det går att sätta bara en LLVP mitt i trappan och få bra värma/kyla men då tror jag man måste ha en del tur och en mycket skicklig installatör. Finns modeller som kan blåsa ut både snett uppåt och snett neråt samtidigt.

När är huset byggt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det normala är att det behövs en LLVP till nedervåningen och en annan till övervåningen för att få bra värme och kyla på båda våningarna. Finns även duo-modeller med två innerdelar men de kostar i stort sett som två vanliga. Finns de som säger att det går att sätta bara en LLVP mitt i trappan och få bra värma/kyla men då tror jag man måste ha en del tur och en mycket skicklig installatör. Finns modeller som kan blåsa ut både snett uppåt och snett neråt samtidigt.
hmm jag förstår, så det skulle innebära ca 50-60k totalt för att få värme/kyla både uppe/nere

kanske bättre att satsa på en bra portabel AC eller liknande istället,
det är egentligen inget stort problem med kylan - snarare värmen uppe sommartid (+28)
 
Usch, portabel AC är hemskt och bara en nödlösning om det absolut inte går/får skaffa riktig AC. Låter hemskt. Värt att satsa på riktiga grejer även om det kostar ca 40-50 tkr.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Usch, portabel AC är hemskt och bara en nödlösning om det absolut inte går/får skaffa riktig AC. Låter hemskt. Värt att satsa på riktiga grejer även om det kostar ca 40-50 tkr.
Javisst, men nu är det inte min budget det gäller!

Efterfrågar alltså bäst möjliga lösning för under 30k
 
  • Gilla
Mallin5 och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En klassiskt, populär och bra modell är Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN35. Den klarar ge upp till 4 kW värme vid -15 °C och blåsa både uppåt och nedåt. Numera finns ännu starkare modeller men detta är en omtyckt klassiker. Vet inte vad du har för återförsäljare där hon bor men jag skulle prova att kontakta: [länk] samt [länk].

När är huset byggt?
1978


pumpen i dagsläget har börjat tappa kraft, kyler inte bra och värmer inte bra heller
 
N najks skrev:
Oj det blir så pass?

var hyfsat säker på att kunna hitta en enhet för under 30k med installation

i fjol var det max 1v med -20, i regel var det mellan -7 / -15 hela vintern typ

Om den gamla pumpen är gammal så kanske det går att utnyttja det nya avdraget för att effektivisera uppvärmningen.


https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/



Står bla
en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag.)


Men du kanske redan räknat med det i kalkylen?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Om den gamla pumpen är gammal så kanske det går att utnyttja det nya avdraget för att effektivisera uppvärmningen.


[länk]



Står bla
en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre luft-luftvärmepump räknas huset inte som el- eller gasuppvärmt. Då kan du inte ansöka om bidrag.)


Men du kanske redan räknat med det i kalkylen?
Nej detta var helt nytt för mig, eftersom har enbart direktverkande el utöver pumpen bör det ju gå att söka?
 
N najks skrev:
1978


pumpen i dagsläget har börjat tappa kraft, kyler inte bra och värmer inte bra heller
Ok. Då gissar jag att din mors hus behöver ca 8 kW värme när det är en period om runt -20 °C ute. En värmepump behöver dock inte kunna täcka allt, den ger en stor energibesparing ändå.

Den gamla värmepumpen är i princip inte värd något efter 15 år som räknas som livslängd på LLVP. Har man tur kanske någon vill köpa den för 500 kr för att ha i ett garage om denne känner någon kyltekniker som kan ordna installationen billigt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Nej detta var helt nytt för mig, eftersom har enbart direktverkande el utöver pumpen bör det ju gå att söka?
Det räcker inte med att byta en gammal LLVP till en ny LLVP utan man måste även skaffa en frånluftsvärmepump som värmer varmvattnet i så fall. En värmepumpsberedare såsom NIBE F110 eller Indol.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det räcker inte med att byta en gammal LLVP till en ny LLVP utan man måste även skaffa en frånluftsvärmepump som värmer varmvattnet i så fall. En värmepumpsberedare såsom NIBE F110 eller Indol.
vilket innebär ytterligare kostnader, troligen inget för henne isf
 
J Josth skrev:
Finns modeller som kan blåsa ut både snett uppåt och snett neråt samtidigt.
Intressant! Jag är ute efter en LLVP som kan blåsa varmt nedåt på vintern och kallt uppåt på sommaren för att ha i trappan. Vilket fabrikat klarar detta?
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.