BirgitS
M mojjen skrev:
Här ett förslag på en duschhörna 90x90. Här kan man lätt få in ett Högskåp, alt en bänk etc...
[bild]

[bild]

[bild]
Det finns ju gott om plats att göra duschhörnan bredare än 90 cm längs kortväggen och ändå få plats med handdukstork eller högskåp/bänk till vänster. Man behöver ju inte välja mellan 2 m stor dusch eller 90 cm det finns ju mellanting.

Så fort du placerar duschen längs en långvägg och ska avskärma den med en vägg tycker jag att rummet blir sämre därför att det blir trånga passager och det känns litet när det finns en avskärmande vägg så nära dörren.
 
Violina Violina skrev:
Har själv 70 cm mellan mitt handfat och en vägg och hade jag kunnat fått mer så hade jag gjort det..

Så litet som ert badrum är så är det nära även om ni flyttar handfatet..

Skymma glasväggen? Hur menar du där?
Violina Violina skrev:
Har själv 70 cm mellan mitt handfat och en vägg och hade jag kunnat fått mer så hade jag gjort det..

Så litet som ert badrum är så är det nära även om ni flyttar handfatet..

Skymma glasväggen? Hur menar du där?
När jag tittat runt lite så är nog det inget stort problem med att kommoden sitter nära glasväggen i sig. Frugan vill dock helst ha kommoden nära toaletten. Så jag behöver helst spika en lösning där toalett och kommod sitter som på ritning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju gott om plats att göra duschhörnan bredare än 90 cm längs kortväggen och ändå få plats med handdukstork eller högskåp/bänk till vänster. Man behöver ju inte välja mellan 2 m stor dusch eller 90 cm det finns ju mellanting.

Så fort du placerar duschen längs en långvägg och ska avskärma den med en vägg tycker jag att rummet blir sämre därför att det blir trånga passager och det känns litet när det finns en avskärmande vägg så nära dörren.
Var hemma och måttade lite på lunchen. Skulle jag bredda den lite i nederkant så går det. men det blir ganska snabbt ett ganska trång hörn. Om Duschen får ett djup av 90cm, så upplever jag att jag bör ah 90 cm bredd kvar också för att det inte skall bli ett trångt hörn. Det skulle möjliggöra att bredda den till110-120cm.

Jag tror att vi kommer bygga det längs med långväggen ändå. Sen får den bli någonstans i intervallet 110-140cm beroende på hur vi upplever rummet när det kommer upp väggar. Nu när det är tejp på golvet på en helt öppen yta är det rätt svårt att känna av riktigt. Då kan jag fastställa vart vattenrör skall dras upp. Har fortfarande lite tankar kring hur jag skall placera duschbrunn och typ dock. Gör jag den 90x90 så kan jag använda en hörnbrunn i högra övre hörnet på ritningen.. Men om jag gör den 90x140, och duschmunstycket skall flyttas upp en bit så bör jag kanske hellre välja en längsgående brunn mot vägg tex Unidrain 700. Ångrar jag mig dock och känner att det blev för trångt vid kommod och vill dra ner den till 120cm så behöver även unidrain brunnen flyttas ner en bit. För det känns lite udda om jag skulle sätta en längsgående längs den övre väggen, om duschen placeras invid den nedre väggen..
Enklast med traditionell brunn, men jag gillar inte att stå på grunnslocken....Inte enkelt att få ihop allt.
 
BirgitS
M mojjen skrev:
Skulle jag bredda den lite i nederkant så går det. men det blir ganska snabbt ett ganska trång hörn. Om Duschen får ett djup av 90cm, så upplever jag att jag bör ah 90 cm bredd kvar också för att det inte skall bli ett trångt hörn. Det skulle möjliggöra att bredda den till110-120cm.
Med duschdörrar som kan vikas in så blir det ju inget trångt hörn utan hela rummet känns ju rymligt när man viker in dörrarna. Det gäller även om man inte kan ha en duschdörr som täcker hela sträckan utan man får ha en fast duschvägg en bit närmast väggen.

M mojjen skrev:
Enklast med traditionell brunn, men jag gillar inte att stå på grunnslocken.
Man behöver inte placera en traditionell golvbrunn mitt i duschen utan det går ju att placera den närmare hörnet, men jag har för mig att det finns någon gräns på 20 cm från väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med duschdörrar som kan vikas in så blir det ju inget trångt hörn utan hela rummet känns ju rymligt när man viker in dörrarna. Det gäller även om man inte kan ha en duschdörr som täcker hela sträckan utan man får ha en fast duschvägg en bit närmast väggen.


Man behöver inte placera en traditionell golvbrunn mitt i duschen utan det går ju att placera den närmare hörnet, men jag har för mig att det finns någon gräns på 20 cm från väggen.
Vi gillar inte vikväggarna. Utan vill ah något fastare. Inser med detta lilla utrymme att det blir luftigare. Samtidigt har vi ett huvudbadrum på 16m2 med dusch och bad.
 
Prova att rita duschen i bakkant igen fast med en fast ägg då kan du ha antingen högskåp brevid duschen eller annan smart förvaring. Typ inbyggda hyllor.
 
Senaste ritningen vi testat och som vi börjar känna oss tillfreds med. Något mindre men fortfarande stor dusch. ingen fast vägg. Placering och utformning av dörr till duschen skall vi slipa på. Detta är bara ett ritningsexempel. Ger utrymme att placera eventuell förvaring med mindre bänk eller hög skåp på WC sidan. Passagen känns rymlig.


Ritning av badrum med rymlig passage, toalett, handfat, dusch utan fast vägg och plats för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av ett badrum med måttangivelser, stor dusch utan fast vägg, toalett och förberedd utrymme för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Prova att rita duschen i bakkant igen fast med en fast ägg då kan du ha antingen högskåp brevid duschen eller annan smart förvaring. Typ inbyggda hyllor.
Ingen dum tanke. Skall göra en skiss på det också
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Prova att rita duschen i bakkant igen fast med en fast ägg då kan du ha antingen högskåp brevid duschen eller annan smart förvaring. Typ inbyggda hyllor.
testade lite varianter på ditt förslag. Svårt att få det bra. Sätter vi en "Garderob" på 60 cm så får vi storleken på duschen vi gärna har. Men antingen blir den väldigt intryckt i nichen som blir av en fasta väggen. elelr så kommer den fram så det blir väldigt tight mot kommoden. Testade även att flytta kommoden. men platsen räcker inte att lägga på linje bredvid wc. I så fall måste vi ner på 60cm, och det tycker vi är väl smalt. Så av alla kompromisser och tetser hittils så tror jag iden emd en gals 120x90 passar bäst för oss...

Skiss av badrum med 60 cm garderob, duschplats, kommod och WC arrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schematisk ritning av ett badrum med placering av dusch, garderob, kommod och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tycker ditt första förslag i det senaste inlägget ser väldigt bra ut (förutom att högskåpets dörr är felhängd).
Lätt att komma åt handdukstorken från duschen. Väl sammanhållen golvyta som gör att det inte känns trångt. Man ser ända bort till bortre väggen från dörren så rummet känns rymligt. De flesta gånger man ska till badrummet så är det man behöver nära dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.