38 ton singel! :wow:
 
Excel
Målat grundmur, monteras silar och kört lite mer grus
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
varför grus mot väggen ?
Byt ut röda rör mot gråa
 
Excel
larsson r skrev:
varför grus mot väggen ?
Byt ut röda rör mot gråa

Jag slipper få en massa gräs och ogräs som växer upp längs väggen (som måste trimmas) Nu kan jag köra med grasklipparen med ett hjul i gruset och få bort allt gräs.

Jag inbillar mig också att det blir torrare efter grundmuren med singel.
 
Jag ska lägga plattor längs husväggen istället, ifall du har singel så rinner ytvatten ner i marken istället för bort från huset, vilket gör att det blir mer vatten mot grundmuren eftersom du har singel. Översta lagret ska vara "tätt".

Skyffla bort, lägg en femma stenmjöl eller 0-18 och lägg plattor som du kan köra en hjulet på istället. Glöm inte att det ska vara fall bort från huset.
 
Excel
Bucket skrev:
Jag ska lägga plattor längs husväggen istället, ifall du har singel så rinner ytvatten ner i marken istället för bort från huset, vilket gör att det blir mer vatten mot grundmuren eftersom du har singel. Översta lagret ska vara "tätt".

Skyffla bort, lägg en femma stenmjöl eller 0-18 och lägg plattor som du kan köra en hjulet på istället. Glöm inte att det ska vara fall bort från huset.
Jag kommer ha singel efter grunden då det blir torrt, skulle det komma någon skur kommer vattnet rinna rakt genom singlet mot kantlisten (som också är tätad mot husväggen). Dvs ingen skada skedd.
Jag har även ganska stort överhäng på taket vilket gör att det i stort sett är torrt 3 dm från grundmuren vid regn.

Med plattor får man också svartmyror på köpet.
 
Plattor eller grus närmast husgrunden har diskuterats tidigare och många har väldigt bestämda uppfattningar. Rena skyttegravskriget, ungefär som frågan om bastufolie eller inte bastufolie, Isodrän eller Platon mot källarväggen, uppsamlare eller mulcher på gräsklipparen och den största av dem alla: om Festool är värda sitt pris.
 
  • Gilla
Carleg och 3 till
  • Laddar…
Excel
Fred vom Jupiter skrev:
Plattor eller grus närmast husgrunden har diskuterats tidigare och många har väldigt bestämda uppfattningar. Rena skyttegravskriget, ungefär som frågan om bastufolie eller inte bastufolie, Isodrän eller Platon mot källarväggen, uppsamlare eller mulcher på gräsklipparen och den största av dem alla: om Festool är värda sitt pris.
Båda kanske funkar lika bra, Jag blev avrådd att ha plattor av killen som grävde. Det finns risk att det sjunker de första 5 åren (även om vi paddat i flera omgångar) Och då måste plattorna läggas om. Tro mig jag hat läst ALLA trådar om Isodrän eller platon. (y)

Detta forum är guld värt, jag försöker ge tillbaka till andra genom denna tråd. Man får bilda sig en egen upfattning vad som är bra och dåligt.

Avslutningsvis gick kalaset på ca 65.000:- Grävning 30.500kr (inkl fräsning av vägg samt padda) Singel 4.500kr och Material 30.000kr.
 
Hur många meter har du runt huset som du dränerat/isolerat?
 
Excel
mexitegel skrev:
Hur många meter har du runt huset som du dränerat/isolerat?
36 meter
 
  • Gilla
Nyer
  • Laddar…
Alltid intressant att jämföra :).
Jag måste jag kommit undan billigt med 32.000 i material för 65 löpmeter, grävningen gjorde jag förvisso själv med en maskinhyra på 12.000 (men i det ingår det även en hel del maskintimmar för lite annat smått och gott).

Men visst är det skönt när det är gjort? :)
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Drygt 40000 för ~45 meter för mig, varav 10500 grävning (22h har jag för mig). Då körde jag med pordrän.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Idag återplanterades gräsmattan.

24 kubik matjord inköpt. Jag passade på investera en hel del pengar på att snygga till tomten också, bland annat tog jag bort en 130 årig tall och grävde upp roten vilket inte var det lättaste.

Måste säga att grävmaskinisten gjorde ett mycket bra jobb här, jag behövde endast strö ut grasfrö och gå efter med en vält.


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tack för lärorik tråd, alltid trevligt när man även får lite priser att jämföra med. Vårt hus var dränerat på två av fyra sidor, någon dag måste vi ta tag i de andra. Har dock berget väldigt nära huset så det är handgrävning som gäller.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Efter mätningar har RF% sjunkit från >90% när vi besiktade huset till runt 63%RF. Då har jag också ventilerat golvet med ett litet undertryck via frånluftsventilationen. Jag märker också av ett bättre klimat på nedre plan.

Jag bröt också upp golvet i en skrubb på eftersommaren i samband med renovering, som tur var hittade jag inget mögel. Med tanke på att fukthalten var över 90% kanske man ska vara tacksam att det såg fint ut.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.