Enklaste sättet att lösa det är enligt principen att varm luft stiger. Sug ut luften upptill i rummet, och se till att insläppet är nertill (om möjligt från ett annat rum än det man blåser ut i).
 
Att se till att grejerna inte suger luft från varandra är bra men ibland hopplöst då alla tillverkare har egna ideer på hur luften ska gå. Vänster/höger ,Höger/vänster, ner/upp fram/bak eller bak/fram. Och vad är sedan vänster och höger på en sak som har anslutninar på både fram och baksida?
Japp, det skiljer en del mellan olika tillverkare och modeller. Det blir inte enklare på mindre prylar för hemmabruk. I mer kommersiella miljöer är det däremot mer standardiserat. Datorer /serverar tar in luft framifrån och skjuter ut varm luft bakåt (vi talar rackmiljöer alltså). En del telecomutrustning har kommit på att de ska ha de i sidan istället (mycket pga kablage etc på fram och baksida).

Men tyvärr tar det inte bort det faktum att varm och kall luft inte ska blandas. Det löser en hel del problem. Så fixar med luftcirkulationen har man löst en hel del problem.

Tipset om att tänka på att varm luft stiger är inte så tokig. Som sagt, det går nog att lösa.

Räcker inte det kan jag alltid fixa bra pris på ett par 60 kw in row coolers. Kan slänga med ett rack också. :)
 
Jag har nu börjat att bygga ihop en låda med ljudisolering.

Yttersidan består av ekhyllplan ifrån Rusta (2*0.6*0.02). Rusta sålde ut dom för halva priset nu så det var billigare än att köpa MDF eller liknande. Hela burken står på 5 dubbla länkhjul ifrån ClasO och har stora dörrar både fram och bak. Innuti burken skall jag isolera med 1dm Parafon bullerskiva.

Först skall jag bygga ihop utsidan och lämna dörrarna på fram och baksidan öppna för att se hur varmt det blir och hur mycket det bullrar med öppna dörrar. Troligen måste jag installera fläktar för att hålla ner temperaturen när jag stänger till dörrarna tillräckligt för att få det tyst. Har inte bestämt ännu vilken typ av fläktar. En enkel lösning skulle kunna vara t.ex. en closet cooler. Man kan köpa dom för typ $180 och då ingår en temperatursensor som startar/stoppar fläkten vid behov samt ek-galler som matchar mina ek-hyllplan ifrån Rusta :cool:. Ett billigare alternativ är att själv köpa fläktar, temperaturstyrning och bygga ihop det själv.

Alla maskiner jag har är rackbaserade. Utan att veta om hur bleeding edge det är så köpte ett par Lack bord ifrån IKEA för att ställa mina maskiner på inne i lådan. Efter lite surfande så upptäckte jag att inte är först med ett LackRack, det är tydligen så dom coola grabbarna gör d^_^b

Utanför lådan har jag ett ventilationsutsug högst upp i rummet som går upp till ett FTX aggregat på vinden där värmen tas till vara via en värmeväxlare till inkommande ventilationsluft.

Jag återkommer med rapport när jag fått ihop grejorna.
 
Själv skulle jag ljudisolera rummet, eftersom det är relativt enkelt (om det är hyggligt kvadratiskt, du skriver att det är under en trapp, så kanske svårt?).

Börja med att täta gärnet, och om väggarna är helt oisolerade, bytt en extravägg innanför med 70mm isolering, dubla gipsskivor, som du lägger omlott, fogmassa runt alla kanter. Då kan du ha vilka fläktar du vill därinne..

Har själv mitt teknikrum under trappen i källaren, med ventilation rakt ut, vilket håller tempen i schack, oavsett om alla switchar, servrar och annat är igång eller inte. När det börjar bli kallt på vintern brukar jag stänga igen lite granna.

Skulle helst undvika att bygga med trä och annat brandfarligt, och det brukar bli sådär med lådor osv, men kanske räcker det för dig?

Om allt är rackbaserat skulle jag köpa ett 19" skåp, antingen vägghängt eller golvskåp, beroende på vilket djup du behöver. Det skärmar av ljudet lite granna, och framför allt är det ju i metall/glas.


Äggkartonger har ingen som helst inverkan, men riktiga absorbenter har däremot det, kolla minhembio för exempel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.