Alti Alti skrev:
Tidigare, när det fanns diesellastbilar,
Nu hänger jag nog inte med...
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag nog inte med...
Läs Kapsyls inlägg, nr 20. Om man har otur kan ventilationsrörens form och volym förstärka basljudet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Läs Kapsyls inlägg, nr 20. Om man har otur kan ventilationsrörens form och volym förstärka basljudet.
"Tidigare, när det fanns diesellastbilar..."

Var bor du egentligen?
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 9 till
  • Laddar…
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Låter jobbigt och jag är lite förvånad över att det hörs så tydligt och der själva inte får hörselskador. Det senare är kanske också anledningen till att de drar upp volymen så kraftigt.

Finns det inga regler hur länge man får göra oväsen? Vi bor i Tyskland och där finns det tids regler under vilka man inte får störa med tex högljudd musik.

För övrigt, vi bor också på landet och i Schloss Salem som ligger några hundra meter från oss med bara ängar däremellan, har de under sommaren open air konserter. Bland annat kommer Sting, Deep Purple, James Blunt, PUR, Sara Connor och Lang Lang i år om jag läst rätt. Det är klart att det hörs men inte så mycket entonigt basljud att det stör och stänger vi fönster och dörrar hörs det nästan inte alls. Inte direkt min typ av musik förutom Lang Lang så det kanske är tur att man "flyr" till de tysta skogarna i Småland under sommaren🤔🤔
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta är troligen ingen lösning, grannarna har varken intresse eller teknisk kompetens att fixa detta trick.

Bara att konstatera att även rätt små Sony, JBL eller Harman Kardon-högtalare har en förmåga att propagera djupbas över 100-tals meter. Vet detta eftersom vi har dylika högtalare själva och får ta hänsyn därefter. Så lösningen är inte teknisk, den är social: du får ta ett snack med de bullrande grannarna och komma fram till en vettig överenskommelse.
..han är nyinflyttad. Det bästa är nog att flytta.
 
Alti Alti skrev:
Läs Kapsyls inlägg, nr 20. Om man har otur kan ventilationsrörens form och volym förstärka basljudet.
Ventilationsrören kan inte förstärka basljuden däremot kan vissa frekvenser gå rakt igenom.

Det är dock ett väldigt långsökt fenomen
 
Detta måste vara rekord i bygghusforumets historia, aldrig har en tråd spårat ur så fort och rejält

Ove, salta pinnar, diesellastbilar... :D
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Men ni har rätt i att lågfrekvent ljud rullar enormt långt vill liksom tidigare talare på visa att spoked kan hjälpa en del eller som ngn så gummi mattor

Jag använder purskum en stabil form av skumgummi till säng madrass när man har ont i rygg mm jo det finns fler olika lösningar men bästa jag TROR NI KAN GÖRA BJUD HEM DOM TILL ER PÅ FIKA EL MIDDAG BERÄTTA ERAT PROBLEM oftast brukar det lösa sej...låt dom komma bort lyssna det kan ge dom lite info och då får ni ju ev byta tel nr m varandra våran grannsämja funkar fint så i lilla skånehålan Bjuv

Lycka till
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
W Wip3 skrev:
Gå över och prata med grannen och förklara situationen och be denne att dra ner på basen?

Vet inte hur ett bullerplank funkar mot låga frekvenser?
Bäst att reducera basljud vid källan, alltså sänka. Basen vandrar otroligt långt och följer inte några raka linjers vägar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Jag läste Bajsljud och blev överraskad att det hörs över 50 meter trots stängda fönster 😅
Bästa inspelet!
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Hej

Nej, Du kan inte dumppa basljud, det kommer alltid genom väggar. Altså den enda alternativ är diskutera med grannen om ljudnivå.
 
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvense
N nokkan skrev:
Hej!
Vi har nyligen flyttat till hus och stormtrivs förutom detaljen att grannarna på andra sidan "ängen" (ca 50 m bort) gärna drar basen i botten varje dag.Tror att ängen mellan oss plus all växtlighet omkring studsar ljuden lite extra oturligt mot oss då själva ljudnivån på musiken inte är allt för orimlig.

Utomhus är en sak, det måste få låta även om det hade varit skönt att få ljudet dämpat. Problemet är att vi hör det in till oss även när dörrar/fönster är stängda.

Finns det några tips på vad vi skulle kunna göra? Helst lösningar för utomhus.
Har läst på om t.ex. bullerplank men osäker om det fångar upp rätt frekvenser.
Hej alla!
Tack för både roliga och hjälpsamma svar 😂
Vi ska prata med dem som första steg och hoppas vi kommer överens om något som känns bra för båda.
Funkar inte det så kanske det blir dax att testa Ove approachen 🥂
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
Joukore Joukore skrev:
Hej

Nej, Du kan inte dumppa basljud, det kommer alltid genom väggar. Altså den enda alternativ är diskutera med grannen om ljudnivå.
Eller kapa grannens spellista.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tror det är svårt att göra nåt öht.

Bor i ett område där det emellanåt spelas hög musik en bit bort. När jag inomhus hör basljud å öppnar altandörrarna för att höra var det kommer ifrån blir jag alltid förvånad över att det INTE hörs mer på altanen än inomhus…
Har upplevt samma fenomen. Det verkar som om att bastonerna går i marken och letar sig upp genom grunden. Det är annars svårt att förklara varför det låter mer inne än ute.
 
P perarne123 skrev:
Har upplevt samma fenomen. Det verkar som om att bastonerna går i marken och letar sig upp genom grunden. Det är annars svårt att förklara varför det låter mer inne än ute.
Huset blir lite som ett lågpass filter. Alla höga frekvenser absorberas, basen går igenom samtidigt som allt kringljud (brus från vind, fåglar etc.) är lägre inomhus upplevs det starkare.

Bara att ta fram mikrofonen och mäta ljudnivåerna
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.