F
GK100 GK100 skrev:
Ok det är väl vad många brukar använda. Man får tänka på att PVC inte är tätt utan tar upp fukt om marken är blöt. Det ger om inte annat ev lite kortare livslängd för kopparledarna och kan bidra till skadad isolation pga fukt vid överspänningar.

Har du möjlighet att mäta mot jord på din slinga vore det intressant.

Då var slingan meggad mot jord då.

Testmetod: två jordspett på 30cm ner i gräsmattan. Spetten placerades med ett avstånd på 10m. Meggning mellan jordspetten gav 0,0M Ohm (detta bara för att verifiera att jag hade jord i jorden om man säger så.

Meggning från begränsningsslinga till jordspett gav:

50V 0,04M ohm
100V 0,04M ohm
250V 0,0M ohm

Vad drar man för slutsatser av det? Fortfarande värt att kolla PCB i laddatationen eller är det total kortslutning?

Jordspett meggas mot jord under elinstallationstest i en trädgård med gräsmatta och robotgräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolationsmätare och testkablar på gräsmatta som visar 0,0M ohm under elektrisk mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolationsmultimeter som visar 0.04 M ohm mot jord på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rulle med grönt kabel på gräsmatta, jordspett och en del av en röd mätkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handskrivna anteckningar om meggningsresultat på en träplanka mot en gräsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har sett begränsningskabel som har skarvats genom att tvinna trådarna och sedan lämnats helt oisolerade i marken. Det har funkat bra ändå. Jag är ganska övertygad om att det är kortet i laddstationen som har gjort sitt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F
Q quick skrev:
Jag har sett begränsningskabel som har skarvats genom att tvinna trådarna och sedan lämnats helt oisolerade i marken. Det har funkat bra ändå. Jag är ganska övertygad om att det är kortet i laddstationen som har gjort sitt.
Jag fick den ändå att funka med en lös kabel uppe på gräsmattan. Men du kan ha rätt, skall åka in med laddstationen igen imorgon. Det är 4000 Ohm upp till 100V, som mekanist kan jag inte relatera till om det är bra eller anus.... bra är det väl inte men frågan är om det är tillräckligt?

Och går det att ställa om Fluken så den presenterar nåt annat än M ohm?
 
F fsn skrev:
Då var slingan meggad mot jord då.

Testmetod: två jordspett på 30cm ner i gräsmattan. Spetten placerades med ett avstånd på 10m. Meggning mellan jordspetten gav 0,0M Ohm (detta bara för att verifiera att jag hade jord i jorden om man säger så.

Meggning från begränsningsslinga till jordspett gav:

50V 0,04M ohm
100V 0,04M ohm
250V 0,0M ohm

Vad drar man för slutsatser av det? Fortfarande värt att kolla PCB i laddatationen eller är det total kortslutning?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag håller med quick att du bör gå på kortet. Det ser vettigt ut med din mätning dvs du har mätvärden upp i spänning långt över vad stationen använder. Den är i princip mer åt strömhållet för drivning och rätt motstånd för slingan hade du ju mätt tidigare också.
 
F fsn skrev:
Jag fick den ändå att funka med en lös kabel uppe på gräsmattan. Men du kan ha rätt, skall åka in med laddstationen igen imorgon. Det är 4000 Ohm upp till 100V, som mekanist kan jag inte relatera till om det är bra eller anus.... bra är det väl inte men frågan är om det är tillräckligt?

Och går det att ställa om Fluken så den presenterar nåt annat än M ohm?
1 Kilo Ohm = 1000 Ohm
1 Mega Ohm = 1000 000 Ohm

Det är nog inte slingan det är fel på
 
F
P P-son83 skrev:
1 Kilo Ohm = 1000 Ohm
1 Mega Ohm = 1000 000 Ohm

Det är nog inte slingan det är fel på
Jodå. 4000 ohm på 100V har jag. Är det att beteckna som isolation?
 
C cpalm skrev:
Jo, det är ju så man tänker, men faktum är att blixten i praktiken slår ner på alla möjliga konstiga ställen trots att det finns betydliga "saftigare" byten i den direkta närheten.

P.s. dessutom fångar uppenbarligen begränsningsslingorna upp blixtströmmar även om själva nedslaget är en bra bit därifrån. T.o.m urladdningar mellan moln via induktion om man skall tro det man läser.
En klassisk bild som säkert ännu finns på nätet är när blixten trots en riktigt hög antennmast väljer att går från molnet och en bit ner och in från sidan på masten... Dessa visar lite hur irrationellt eller oväntat det kan förhålla sig.
 
C cpalm skrev:
Jo, jag är bekant med detta på ett teoretiskt plan. Det bör ju dock noteras att vi talar om relativt stora avstånd här och effeken avtar ju exponentiellt mot avståndet från nedslagspunkten. Kan spontant inte tänka mig att jordpotentialen i normalfallet förändras nämnvärt vid ett blixtnedslag en km bort(?) Eller kanske ens 100 m bort?

Nej det får allt vara närnare är 100m ex så klarar kor sig bättre än hästar då kor generellt har tätare mellan "fötterna" än hästar (trotts det murmil skrev, i det fallet så var blixten alldeles för nära enbenta kossor hade levt vidare)
stegspänningen är extremt stor nära en nedslagsplats.
om blixten slår ned någon meter bort så blie matken strömförande och skiter i ex stövlar utan går upp genom ditt ena ben och ned i ditt andra, ju längre isär som du har fötterna desto större skilnad blir det mella fot a och fot b den skillnaden blir den ström som påverkar din kropp=stegspänningen.
Fötterna ihop funkar om det inte är i absoluta närheten.
 
F fsn skrev:
Jodå. 4000 ohm på 100V har jag. Är det att beteckna som isolation?
40 000 ohm hade du det är ett bra värde. Såg i andra tråden att du fixat kortet som var på tal här också. Med dina två mätningar slingans motstånd och meggning och värdena från det vore det konstigt om det inte var kortet som quick nämnde.
 
F
GK100 GK100 skrev:
40 000 ohm hade du det är ett bra värde. Såg i andra tråden att du fixat kortet som var på tal här också. Med dina två mätningar slingans motstånd och meggning och värdena från det vore det konstigt om det inte var kortet som quick nämnde.
Vilket jäkla problem att räkna nollor... 40000 ohm blir det ju... :crysmile: ja, jag konstaterade att det var jäkligt smidigt att megga, då fick man ett svar direkt.
 
O oldtimersmc skrev:
Nej det får allt vara närnare är 100m ex så klarar kor sig bättre än hästar då kor generellt har tätare mellan "fötterna" än hästar (trotts det murmil skrev, i det fallet så var blixten alldeles för nära enbenta kossor hade levt vidare)
stegspänningen är extremt stor nära en nedslagsplats.
om blixten slår ned någon meter bort så blie matken strömförande och skiter i ex stövlar utan går upp genom ditt ena ben och ned i ditt andra, ju längre isär som du har fötterna desto större skilnad blir det mella fot a och fot b den skillnaden blir den ström som påverkar din kropp=stegspänningen.
Fötterna ihop funkar om det inte är i absoluta närheten.
Dessa avstånd , knappast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.