Med konsult menar jag mera funktionen än som en yrkestitel. Det kan vara en annan rörmokare eller någon vvs-ingenjör från en större vvs-firma, som är rutinerad på att räkna på jobb.
 
Vår kommun har en vvs-inspektör på Bygg & Miljöförvaltningen. Kanske har ni en sådan också som kan fungera som opartisk sakkunnig?
 
Syftet med den muntliga förberedelsen är att utreda hur parterna står och vad de yrkar. Som en förberedelse inför huvudförhandlingen. Det är lite olika hur domare väljer att utnyttja detta, har varit med om domare som nästan tvingat in parterna i förlikning genom att förklara för varje part att båda sidor har bra med bevisning och att det kan gå åt vilket håll som helst. Detta är naturligtvis på gränsen för vad som egentligen är tillåtet men i praktiken fungerar det väldigt bra, lite som du säger, som ett skrämselskott.

De flesta blir lite skakiga när det drar ihop sig till allvar, det är lättare att via ombud sitta och skriva brev jämfört med att sitta mot varandra och ha en domare som är hård och rättvis och förklarar när man är ute och cyklar.

Inför förberedelsen så bör din mor fundera på om hon kan tänka sig någon sorts förlikning, dvs en summa hon kan tänka sig betala. Det är mycket enklare att göra detta innan. Sen får man nog vara beredd att höja den gränsen något när man väl sitter där, man är alltid kaxig innan och säger en summa som är väldigt låg.

Jag ser förlikningen på detta sätt, du måste ställa förlikningen i förhållande till vad man riskerar att förlora. Kan man vinna och förlora 10 000 kr kan det vara värt att som "försäkring" betala 4000-5000. Naturligtvis måste man även väga in hur stark bevisning man har och hur svag motparten är och även hur man känner rent personligt, om rätt ska vara rätt. Jag kan aldrig rekommendera någon att av dumtjurighet vägra en förlikning, för i slutändan riskerar man större kostnader och ofta slutar det ändå i någon form av kompromiss även om man tar det till huvudförhandling. Ska man betala 10 000 kr enligt yrkande från motparten så kanske domstolen jämkar det till 5 000. Då får man dessutom ofta stå rättegångskostnaderna man själv haft, varför det i slutändan hade varit bättre att ta den förlikning man blev erbjuden vid den muntliga förberedelsen.

Oj va jag svamlar mkt... Hoppas att det hjälper iaf!
 
Anders:
Då förstår jag! Det är ett bra tips och det blir nog så vi kommer att gå tillväga.
Merci!

Bisterfinnen.
En VVS-inspektör från kommunen kan nog höja ribban ytterligare. Jag ska se om det finns någon där redan idag. Kanske blir det som Freco säger mer lämpligt att skjuta in honom som någon form av tungt artelleri om det går vidare till huvudförhandling. Hur som så har jag undrat var man kan hitta en sådan person så tack.

Freco:
Jag förstår resonemanget angående "försäkring" och det kan vara bra att lägga fram det för morsan. Hon har ju som sagt tänkt gå en del av vägen om röris skulle godkänna detta. Men att döma av hur han har hanterat det tidigare -ej svarat när hon ringt, inte velat kommentera fakturan osv så tror jag att han kommer att vara ute efter "the whole nine yards". Kanske kommer han att bli skakis när vi väl sitter där och så kommer de båda bara vilja bli av med det...
Tack för tankarna.

Angående bevisbörda:
Eftersom det verkar som om konumenttjänstlagen alltid lägger bevisbördan på näringsidkaren hur kommer det att yttra sig?
Kommer röris att lägga fram sitt case sen morsan och sen ber domaren att röris ska bevisa sitt, och vidare att morsan då skall motbevisa hans?
Lite rörigt men ni kanske förstår.
Kruxet blir då att morsan måste ha klart för sig vad det är han kommer att bevisa. Eftersom vi inte, ännu, vet hans argument så kanske det kan bli lite lurigt.,.
 
Man skulle kunna se det som du ser det.

Men jag tror nog att domstolarna ser det på det viset att vid lika bevisning vad gäller värdet så kommer vågen väga över för konsumenten då denne intar en ställning som svagare part.

Vad som anförs och vilken bevisning som läggs fram bör framgå senast under den muntliga förberedelsen, förberedelsen föregås dock av skriftväxling varför ni redan nu borde ha ganska klart för er vad som yrkas och vad som används som bevisning. Som jag skrev ovan så är syftet med den muntliga förberedelsen just att utreda på ett enkelt sätt var parterna står, domaren kommer säkert vara ganska duktig på att reda ut detta så där bör ni ju få reda på hur det ser ut.

Försök er inte på något sorts överraskningsbevisning, bättre att lägga korten på bordet direkt, kan bli utdraget annars då man måste få tid att förbereda sig mot t.ex. bevisning.

Det ska framgå i stämningsansökan vad som ska användas som bevisning och vad det ska bevisa.

Ett exempel:
"Tidbok till styrkande av nerlagd tid."
 
För att överhuvudtaget komma någonstans, måste morsan anlita en besiktningsman som värderar det utförda jobbet, för vad skall Ni annars förhandla om. Och vilka uppgifter skall annars domstolen gå efter. Rörkillen är fackman och Morsan novis inom området. Förmodar att rörkillen har ett ombud som för hans talan, och mot vad då, Morsan? och om domstolen skulle godkänna Dig som ombud vid förhandlingen, så skulle det vara ett uppenbart bondfångeri från röris och dennes ombud, om Ni skulle vinna målet,= kostar mer än det smakar.
Förmodar att Morsan har en hemförsäkring, använd då rättskyddet i denna till ett ombud. Det är också så många gånger, att folk som inte är vana att anlita hantverkare, blir alltid förvånade när fakturan kommer.
 
Först - vad gäller underleverantörer är det helt normalt att lägga på en avans på fakturan. Det handlar inte om oärlighet utan beror på att huvudentreprenören alltiv är ansvarig för alla garantier och reklamationer enligt konsumentköplagen mot konsumenten (ibland upp till 10 år). Affärer mellan företag (underentreprenör) har bara 1 års garanti, och om underleverantören lagt ner eller vägrar acceptera reklamationen får han själv betala räkningen.

Till och med jurister brukar säga att "A Lawyer who represents himself has a fool for a client".

Med 90% sannolikhet är det inte första gången hantverkaren har haft en diskussion runt fakturering, och det säger sig själv att han lär ha _betydligt_ större erfarenhet av branschen och hur mycket han kan ta ut än din mor. Mot bakgrund av det väljer han att lägga pengar på juridisk hjälp och tar det hela till domstol.

Försök få din mor att förstå ovanstående. Om hon inte bryr sig alls om det så är det bästa (lite krasst) nog att förbereda henne på att hon både kommer att förlora striden och få betala motpartens advokatkostnader.
 
Det där med att bara lägga på en procent på underleverantörens faktura är lite knepigt. Naturligtvis är det så med garantier etc som ErikL påpekar. Men hur blir det när hantverkaren har tagit på sig ett jobb och föreslagit löpande räkning? Då kan han i princip ta in en underentrepenör för hela jobbet och sedan lämna över dennes räkning + sitt påslag utan att ha lyft ett finger. Låter som en marknadsidé...
 
andersmc skrev:
Det där med att bara lägga på en procent på underleverantörens faktura är lite knepigt. Naturligtvis är det så med garantier etc som ErikL påpekar. Men hur blir det när hantverkaren har tagit på sig ett jobb och föreslagit löpande räkning? Då kan han i princip ta in en underentrepenör för hela jobbet och sedan lämna över dennes räkning + sitt påslag utan att ha lyft ett finger. Låter som en marknadsidé...

Spelar ju ingen roll om det är löpande eller fastpris, han behöver ju fortfarande täcka kostnaderna för adimistration/risk/garantier eller whatever med sin procent...........
Han lyfter ju lika lite ett finger om han tar in UE för hela jobbet och kör det på fast pris.
 
andersmc skrev:
Men hur blir det när hantverkaren har tagit på sig ett jobb och föreslagit löpande räkning? Då kan han i princip ta in en underentrepenör för hela jobbet och sedan lämna över dennes räkning + sitt påslag utan att ha lyft ett finger. Låter som en marknadsidé...
Självklart. Det är köparens problem om han/hon inte bryr sig om att jämföra priser (underentreprenören hade säkert gärna gjort jobbet direkt billigare).
 
Saturnus:
Vi har vänt och vridit lite på det här med besiktningsman. Jag försökte kolla upp hos kommunen men de har semester nu, någon nämnde andra VVS firmor. Har du något annat tips på var vi kan hitta en besiktningsman?
Jag har redan på inrådan från forumet bett morsan kolla upp hemförsäkringen.
Hur menar du att det blir bondfångeri?

ErikL:
Då vet vi att vi inte har något att gå på när det gäller hans avans.
Tack.

För övrigt tror jag att det räcker med inlägg i stil med "Ni är dött kött." Jag har förstått att det kommer bli tufft och jag ställer mig brevid er andra när det gäller advokater men såhär är läget och det är bara att gilla det. Går lite inflation på inlägg i stil med att "allt är omöjligt" på forumet.

Tack för alla bra, hjälpsamma och tänkvärda svar.
 
Mårtesgården skrev:
För övrigt tror jag att det räcker med inlägg i stil med "Ni är dött kött." Jag har förstått att det kommer bli tufft och jag ställer mig brevid er andra när det gäller advokater men såhär är läget och det är bara att gilla det. Går lite inflation på inlägg i stil med att "allt är omöjligt" på forumet.

Ungefär vad jag tycker...

Det är omöjligt att uttala sig om rättsläget när man inte har mer insyn i ärendet än vad som berättas på ett forum.

Kör hårt! Hoppas att ni lyckas. Alla rekommendationer som jag gett hittar du ovan ;)
 
Jag håller med - jag tycker att attityden att är det under 1 miljon man skall tvista om är det ingen ide suger, det urholkar ju rättsmoralen.

Har man RÄTT (lagen på sin sida) så är ju 60.000 kr mycket för många människor.....

kör hårt, lycka till!
 
Angående det här med underleverantören ... även om jobbet utfördes på löpande räkning så antar jag att det fanns en överenskommelse om vilket timpris som skulle gälla? I så fall kan rörisen givetvis inte ta ut ett högre pris än detta för de timmar som underleverantören jobbade. (Istället får han i sin tur pressa priset hos underleverantören, så att han får viss mellanskillnad – oavsett om man säljer till privatperson eller företag är det normalt att ta mer betalt av kunden än vad underleverantören får.)

Alltså, om det finns ett överenskommer timpris så ska detta gälla för samtliga timmar, oavsett om det är rörisen eller dennes underleverantör som har utfört arbetet. Självklart kan rörisen plockaa in dyrare underleverantörer under arbetets gång om oväntade problem uppstår, men då måste köparen godkänna detta högre pris.
 
Jo precis. Den här affären måste ju ha föregåtts av någon form av informationsutbyte angående priser och tider, annars hade ju "morsan" inte kunnat känna sig lurad. Rörmokaren måste ju sagt något i stil med "det tar ungefär en vecka och jag tar 350 kronor i timman". Då kan han inte leja in en underentrepenör och sen bara säga: "visst ja, förutom det jag jobbat så har också Ragge Rörkrök varit här i 16 timmar och han tar 450 kronor i timman plus mina 15%".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.