Hon är go den lille pensionären...

Eftersom jag inte har all info på hand nu så tänker jag inte skriva ner mina gissningar här. Men följande har skett - och därom tvistar ingen (som dom skulle ha sagt i Hollywood).

Morsan anlitade en röris för sitt nybygge. Han föreslog löpande faktura och hon gick med på det. Någonstans mitt i bygget så får hon en faktura och hon väljer att inte ha kvar honom. (Jag vet inte i vilken ordning det skett.)
Fakturan var på tok för saltad enligt henne och hon betalade det som hon tyckte var skäligt. Därefter blev hon kontaktad av kronofogden men där bestred hon fakturan och blev påhejad när hon nämnde rätten.

...Och röris tog upp det i tingsrätten
...Och nu har hon fått svaromål. Så i bästa fall så kommer det sluta i en muntlig förberedelse men eftersom det verkar som om röris och morsan är lika tjurskalliga så kommer det antagligen att komma upp i huvudförhandling.
Och eftersom morsan är lika envis som en terrier med en frisbee så kommer hon inte att anlita juridisk hjälp heller då hon tycker att det oftast smakar mer än det kostar.
Som en god son tänkte jag nu höra med er om det finns några som har erfarenheter eller hört talas om tvistmålsärenden av detta slag?

För jag följa med och vara hennes ombud under den muntliga förberedelsen?
Ska hon redan innan den anlita någon sakkunnig som kan uttala sig om fakturans skälighet?
Ska jag dra henne i kjolen och be henne snällt betala? Ähh! Det vill jag faktiskt inte. Om hon tycker sig ha rätt så ska hon fan få saken prövad! Upp till kamp!

Men som sagt, alla tips mottages gärna.

Daniel
 
hur ska hon bevisa att fakturan är saltad?... blir väl hon som torskar på att betala hans rättegångskostnader om hon misslyckas med det...

är inte speciellt bevandrad i juridikens djungel, men efter uppdrag gransknings reportage konstaterar jag att det är jävligt korkat att inte använda en advokat. Caset var ang hon som köpte en bil på auktion, blev stämd av säljaren för att hon köpte den för billigt av honom... var lite mer bakom... det hon torskade på, var att hon såg det som självklart att hon gett ett marknadspris iom det faktum att det var en auktion. Säljaren visade dock "bevis" om att det var för lågt pris utifrån subjektiva dokument.... så rätten hade inget annat att gå på... i hovrätten fick hon inte göra tillägg med mer objektiva värderingar på bilen... var försent... hon blev av med bilen samt fick betala säljarens rättegångskostnader... om jag förstod hela saken rätt....
 
För det första.

Begär offert från 2-3 VVS firmor om EXAKT likadan jobb som rörisen har haft och jämför sen om den är saltad
eller ej.

Skiljer det sig +10-20% så är det bara att betala men är det Extremt = Oskäligt dvs +50% - mer så har hon
mer kött på benen.
 
Vad rör det sig om för pengar?

Säg att fakturan är på 50 lax och morsan tycker 25-30 är skäligt. Då gäller saken 20-25 lax och åker hon dit så kommer rörisens kostnader för målet att hamna på henne + att fakturan ska betalas ändå.

Rörisens advokat debiterar garanterat mellan 15-25000 kr för detta jobb. En advokat kravlar sig inte ur bingen för mindre än en tusing i timmen och det finns ingen yrkesgrupp som maskar lika mycket som de där blodiglarna.

Har haft en hel del att göra med advokater och deras debiteringar är ju skrattretande, tidsspillan finns det någon post som de debiterar grymt för och det är liksom tiden de får sitta i bilen osv. Sån tid som vanliga dödliga får ta på sin fritid. Sen är det många advokater som verkar ha 48 timmar per dygn debiteringsbart.

Oj, nu hängde jag hela advokatkåren...:)

Sen återstår ju frågan om din mor har kompetens att avgöra rörisens arbetsinsats?
Be "kärringen" att pröjsa räkningen och i framtiden bara anlita hantverkare mot fast pris.

Ibland får man bita i det sura.
 
Håller med Coolman, kolla med andra VVS firmor vad dom skulle ha tagit för att utföra SAMMA jobb.

Inte för att vara elak nu, MEN vad har din mamma för erfarenhet och kunskap att kunna avgöra vad det kostar att göra detta jobb?

Tyvärr så är det ju så att VI lekmän ofta inte ser helheten, och man fixar inte saker på 10 minuter (vilket jag ofta måste intala mig själv... SUCK!!!) och saker och ting tar längre tid än vad man tror, materil kostar, SPECIELLT VVS!!!

Visst det kan vara så att hennes röris har blåst henne, och då ska den F-N sättas åt, inge snack!
 
Har hon varit i kontakt med kommunens konsumentvägledare? Om inte så bör hon ta kontakt omedelbart!

För min del skulle det handla om STORA summor om jag skulle tycka att det var värt att ta det till domstol. Om din mamma tycker att det är för dyrt att lägga ut x tusen på en advokat (pengar som hon bör få tillbaka om hon verkligen vinner målet) så ska hon kanske tänka en extra gång på om det är värt att gå till domstol. Utan advokat är risken desto större att hon kommer att åka på att betala både räkningen, ränta och hantverkarens advokat.

Jag håller tyvärr med de andra. Visst _borde_ hantverkaren sättas dit om han nu har saltat räkningen. Men risken att det hela blir en mycket dyr affär för din mamma är ändå rätt stor. Som det brukar sägas i domstolssammanhang: det är skillnad mellan att ha rätt och få rätt.

Kanske får hon se den del av räkningen som de tvistar om som "lärpengar" för egen del och hoppas att hantverkaren sakta men säkert får dåligt rykte och tappar kunder ...
 
Forumet har svårt att komma med goda råd eftersom vi saknar grundläggande information. Det viktigaste: ÄR räkningen verkligen saltad eller inte? På vilka grunder har din mor bedömt att den är oskälig? Har han tagit betalt för 200 meter kopparrör men bara monterat 20? Har han tagit betalt även för sin fikarast? Är det servicebilen som han "glömde" att nämna när han angav ett timpris?
 
Tack för snabba svar kamrater.

Det gäller 60 000 kr och hon upskattar den till 20 000.
Men jag vill klargöra en sak här. Jag vet inte om den är saltad. Jag är inte så hemskans intresserad av om den är det eller inte heller. Jag är bara intresserad av att hjälpa min mor på bästa sätt i en situation som hon själv har satt sig i och som hon själv är nöjd med. Det är just det juridiska som vi har framför oss som jag vill ha hjälp med. Med andra ord är jag mest intresserad av hur vi nu ska ro det här fanskapet i land och inte bli överkörda av röris advokat.

Här kommer några svar på det jag vet:
När det gäller morsans kompetens att bedömma rördragningar så är det klart att den inte är i världsklass. Men de senaste tre åren har hon lyckats bygga tre hus så liiite kan hon.
Nu har jag ju bara hennes version men hon menar att han tog en hel arbetsdag på sig att flytta in en VV-beredare från parkeringen utanför, hon beräknar hans effektiva arbetstid till EN dag - han fakturerade NIO, det finns mycket material på fakturan som inte finns monterat och han påbörjade arbete med en rörtyp som den avslutande rörfirman menade inte var funkis på hennes bygge och som dom fick riva upp... (Jag kan inget om vvs själv så jag vill helst inte uttala mig om de exakta grejjerna eftersom det bara blir fel och vi hamnar vid sidan av det som är väsentligt.)
Han kontrakterade en underleverantör och la helt sonika på 15% på dennes faktura (och här är morsan osäker på om han har gjort fel men hon gillade det inte.)
Han har haft servicebil i nio dagar.
Det är allt jag vet om själva händelsen...

Att anlita en advokat är självklart det som alla borde göra men att hon skulle få tillbaka pengarna hon lägger på denne är inte säkert ens om hon "vinner".
Om röris inte får igenom något av sina krav så stämmer det men om det går som jag tror så kommer morsan att dömas till att betala ytterligare lite på fakturan, men inte allt, och i ett sådant fall så delas rättegångskostnaderna mellan dom. Dvs hon vinner eftersom hon kallt räknar med att få betala lite mer men hon kommer förlora på det om hon också använder en advokat. Sett från ett annat håll så är det kanske inte helt obegripligt.

Coolman kom med ett bra tips! Jag ska säga till henne att ta in några offerter från andra firmor. Problemet är väl att röris kommer att göra samma sak med sina vvs-kollegor där dom självklart kommer att försvara hans faktura. Finns det någon som kan vara högsta hönset i sånt här? "Den statliga VVS kontrollanten" eller nåt sånt?

Jag tar oxå till mig av tipset på kosumentvägledaren, Modig!

Jag vill oxå förtydliga att det är rörisen som dragit morsan inför domstol och inte tvärtom.

Om detta nu är en dålig investering eller inte vill jag helst inte tänka på. Det är morsans problem. Men jag tycker att det ska bli intressant och jag gissar på att morsan tänker så med. Hon är trots allt begåvad med en nyfikenhet och ett sug efter spänning som fick in henne på internetpoker vid 65 års ålder.:p

Avslutningsvis. Vet någon om jag kan få vara hennes ombud vid en muntlig förberedelse?
 
Då beloppet som är tvistigt är mer än ett halvt basbelopp så förslår jag att hon söker rättsskydd via hemförsäkringen.Vill verkligen påpeka att hon bör skaffa juridisk hjälp, det är omöjligt att sitta här och ge tips. Tro mig, jobbar som jurist...Får jag fråga var hon bor? Kanske kan tipsa om någon som skulle kunna hjälpa till?
 
Jag har tagit upp det med henne angående advokat men hon står på sig.
Hon sa att hon kanske kunde tänka sig hjälp om det kommer upp till huvudförhandling men inte till förberedelsen. Det är därför jag vill ha hjälp med den delen.

Jag har PMat dig Freco angående var hon bor.

Tack!
 
Gör ett försök, men håll mig inte ansvarig för vad jag skriver.

Mårtesgården skrev:
Morsan anlitade en röris för sitt nybygge. Han föreslog löpande faktura och hon gick med på det. Någonstans mitt i bygget så får hon en faktura och hon väljer att inte ha kvar honom. (Jag vet inte i vilken ordning det skett.)
Fakturan var på tok för saltad enligt henne och hon betalade det som hon tyckte var skäligt. Därefter blev hon kontaktad av kronofogden men där bestred hon fakturan och blev påhejad när hon nämnde rätten.
Om inte priset framgår av avtalet ska köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt. (36 § Konsumetntjänstlagen)

Dvs det kan vara en mkt bra idé att skaffa lite olika offerter från andra företag för att få en uppfattning om vad gängse pris är.

Kan även nämna att näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten så att man får en chans att bedömma det utförda arbetets art och omfattning.


Mårtesgården skrev:
För jag följa med och vara hennes ombud under den muntliga förberedelsen?
Det finns ingen regel som säger att ombudet måste ha juridisk utbildning, omständigheterna är det som avgör. I RB 12:2 står att som ombud får inte brukas annan än den som rätten med hänsyn till redbarhet, insikter och tidigare verksamhet finner lämplig att vara ombud i målet.

I framförallt enklare mål kan andra än jurister vara ombud, men för att försvara yrkeskåren ( ;) ) så vill jag än en gång rekommendera ett juridiskt ombud.

Men som svar på din fråga så är det upp till rätten, bara att försöka, går det inte så går det inte. Däremot har alltid din mor rätt att försvara sig själv.

Mårtesgården skrev:
Ska hon redan innan den anlita någon sakkunnig som kan uttala sig om fakturans skälighet?
Se vad jag skrev ovan.

Mårtesgården skrev:
Ska jag dra henne i kjolen och be henne snällt betala? Ähh! Det vill jag faktiskt inte. Om hon tycker sig ha rätt så ska hon fan få saken prövad! Upp till kamp!
Om hon anser att hon har rätt så kan det vara värt att strida!
I konsumentförhållande råder en omvänd bevisbörda vad gäller skäligheten av priset, han måste se till att visa att det sannolikt är rätt pris, annars gör rätten en egen bedömning. Detta är dock inget absolut och det är egentligen svårt att säga hur varje enskid domstol tänkter när de dömmer, en hel del verkar gå rätt mkt på magkänslan.

Lycka till!
 
Idén med att ta in offerter från andra firmor är bra, men det räcker inte. Eftersom medlemmarna i domstolen (vad de nu kallas) förmodligen inte heller har kompetensen att bedöma om fakturan är saltad eller inte, måste hon ha en extern expert. Hon får ta dit någon slags konsult som har kompetensen att bedöma arbetet och vilket pris som hade varit rimligt. (Det kanske inte räcker med en, det kanske krävs flera olika.) Denne expert får sedan skriva nån slags utlåtande din mor kan ha med sig i rätten.
 
Jag skulle nog våga påstå att det räcker med 2-3 offerter på precis samma jobb, för att se vad som är rimligt på orten. Detta till att börja med.

Sen måste man väga det mot den bevisning som motparten presenterar, alltid svårt att värdera bevisning så här över ett forum.

Således, om han inte kan presentera mer än de inköp han har gjort (vilket rimligen måste gå) och den tid han har lagt ner via en tidbok så borde ett antal offerter räcka där man kan se att inköpen skulle vara ungefär samma, men där tiden skiljer sig väldigt mycket åt.

Sakkunniga kan man naturligtvis blanda in, men det är inte säkert att det tillför särskilt mkt och om man kan anse att det var onödigt så kan man få stå den kostnaden även om man har vunnit. Vad jag försöker säga är att man måste söka en rimlighet i den bevisning man presenterar, se vad motparten presenterar och gör en bedömning om hur stark en egen bevisning står sig i förhållande till motpartens. Tycker man att man skulle haft mer bevisning, visst ta in en sakkunnig i så fall.
 
Tack Freco!
Nu börjar jag få en bild av hur det kommer att gå till.
Efter vad jag har förstått så går bara 1/10 vidare till huvudförhandling. De flesta brukar kunna komma överrens under den muntliga förberedelsen.
Vidare så kommer det sitta med en domare som inte kommer att använda lagen utan endast är ute efter att parterna ska komma överrens så det inte går vidare till huvudförhandling. Dvs om morsan skulle ha nåt här men under förberedelsen bestämmer sig för att hon inte orkar med allt och kastar in handduken så kommer domaren - även om han är 100% på att morsan skulle ha vunnit detta i huvudförhandling - inte att ens nämna det för henne.
Så jag antar att den muntliga förberedelsen mest är till för att skrämma skiten ur motparten och övertala denne till att lägga ner allt.
Och till detta bör det då serveras tunga bevis.
Jag tänker foton på bygget som jämförs med faktura spec.
Jag tänker också på det vi pratat om med 2:a uttalanden.

Andersmc.
Jag var lite inne på det i mitt förra inlägg men jag visste inte riktigt vad det är för något. "En konsult" är ju inget jag kan skriva in på eniros söksida precis. Någon som vet om det finns en passande myndighet som kan skicka ut en sådan expert?

Tack ska ni ha så länge. Jag håller er uppdaterade om något skulle röra på sig. Troligtvis kommer det att dröja.
 
Freco.

Det verkar ju förnuftigt. Jag håller inne lite med sakkunniga och kör på linjen med offerter...

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.