tommib
Cylinderringen är precis som du säger väderskydd och estetik. Den ska täcka alla stifthålen i cylindern, så även de för runda cylindrar finns i olika storlekar (höjder).

Sen tror jag att en inbrotsstjuv med en tillräckligt stor rörtång kommer vrida av de där skruvarna också, men det är svårare än på de gamla ovala.
 
tommib skrev:
Cylinderringen är precis som du säger väderskydd och estetik. Den ska täcka alla stifthålen i cylindern, så även de för runda cylindrar finns i olika storlekar (höjder).

Sen tror jag att en inbrotsstjuv med en tillräckligt stor rörtång kommer vrida av de där skruvarna också, men det är svårare än på de gamla ovala.
Den täcker inga stifthål och har ingen funktion för att skydda stiftkanaler.
Stiftkanalerna i t.ex assa täcks av små proppar eller en bom men sedan sitter det en cylinderhylsa utanpå som både täcker över det stängda stiftkanalerna samt ger önskad ytbehandling.

En inbrottstjuv med stor rörtång ska inte knäcka en skruv utan ett komplett förband som uppstår när de skruvas genomgående genom låshuset.
Ett förband är det totala och inte en lös skruv och blir tillsammans betydligt kraftigare än samtliga lösa detaljer.
Jag har under alla år jag jobbat aldrig någonsin sett att någon inbrottstjuv brutit sönder ett sådant förband men jag har sett det mesta övrigt även att det sågat bort hela låset i dörren.
Jag har dock flertalet gånger sett att det har försökt bryta förbandet med stora rörtänger som lämnat kraftiga märken/skador på låscylindrarna.
Jag säger inte att det inte är möjligt utan endast att jag aldrig sett någon som lyckats men jag har sett spår av väldigt många försök, tillräckligt för att utesluta att det är något en vanlig inbrottstjuv är kapabel till att utföra och om det inte är ASSA utan någon av de andra tillverkarna så har de en annan hylsa som kommer rotera när någon försöker.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Tack för klargörandet. Jag såg de små propparna när jag installerade mina cylindrar och tänkte att dessa skulle döljas. Sen skyddar ju cylinderringen också ursågningen i dörren för cylindern.

Jag har bara sett ovala cylindrar utrivna ur dörrar. Det låter ju bra att de runda är säkrare, för såna sitter det i alla dörrar hemma.
 
Ja, en oval cylinder som sticker ut bryter man med lätthet av med en större rörtång. Därav mitt tidigare inlägg. Dessa runda har jag inte monterat någon gång, men de verkar ju onekligen säkrare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.