Har ägnat lördagen åt att montera en ny ytterdörr.

När jag monterade cylinderhylsan på utsidan så fick jag den inte att täcka hela cylindern. Den är typ 7 mm för kort så en glipa finns där som inte är så snygg och det blir väl lite sämre säkerhet också. Tog en bild som blev oskarp pga det började skymma.

Vad kan man göra? :eek: Jag har förlängt insidans cylinder pga dörrens tjocklek, men inte utsidan, så det kan väl inte ha med saken att göra.

Mått:
A 62 mm
B 24 mm
C 37 mm
Oskarp bild av en för kort cylinderhylsa på en ny monterad ytterdörr med synlig glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är ett vanligt fenomen när man byter dörrar och det finns hylsor med olika mått så du måste helt enkelt köpa en ny som är djupare.
 
Ny cylinderring.
Detta med lås och alla småpryttlar som krävs för att få ihop'et kan göra en människa galen, det finns ungefär en fantasiljon olika ringar, förlängare, skruvar osv som en vanlig dödlig inte har koll på, blir alltid åtminståne en extrarunda till låssmeden efter nån pryl.
Det är inte den modellen med en låsskruv under? Då går det ju att skjuta in den mot dörren?
 
När jag tittar närmare så verkar det vara den runda cylindern du har, då finns det en liten skruv i underkant.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Lossa skruven i underkant vrid ringen så skruven är vid halv sex skjut in den mot dörrbladet skruva till skruven igen. Troligtvis har du skruven i låstappen för cylinderhöljet.
 
Shit vilken aktivitet!

Tack allihop. Ska testa!
 
Ja det gick bra! Tusen tack för all input!
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kan vara så att det är små hål i ovankant på cylindern, där vill du inte ha in vatten som sedan fryser om nu hylsan är för kort.
 
Det är inte heller bra om cylinder sticker ut utanför ringen, för då går den att greppa med en tång och brytas loss vid ev. inbrottsförsök.
 
Jo... men även om ringen sitter tajt så kan ju tjuven enkelt montera bort den lika lätt som jag satte dit den?
 
Sir Duke skrev:
Jo... men även om ringen sitter tajt så kan ju tjuven enkelt montera bort den lika lätt som jag satte dit den?
Sitter det inga genomgående skruvar från insidan då? Det brukar det ju göra. Det verkar ju korkat om det går att lossa ringen från utsidan
 
@lordi, dom (nyare) runda säkerhetscylindrarna sitter fast med fyra hårdhållfastighetsskruvar som man inte kan knipsa av som dom till dom ovala cylindrarna. Det finns inga skruvhål kvar genom låshuset/dörren så att man ska kunna skruva fast den runda cylinderhylsan inifrån. Även om man greppar runt den runda cylindern med tex en rörtång och tar i för kung och fosterland så ska inte skruvarna och cylindern ge med sig.

Det är skillnad mot dom gamla ovala cylindrarna. Dom ovala cylindrarna sitter fast med två skruvar som går att knipsa av samt att det finns två lediga hål genom låshuset till cylinderhylsan.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Tack för all förklaring!

Ja det är 4 långa svarta skruvar inifrån. Man ser inget av detta utifrån.

Är hylsan mest dekoration då, och väderskydd?
 
Trimringen (cylinderringen) till en rund cylinder är endast estetisk dekor och fyller ingen annan funktion (om den inte håller en täckskylt/vredskylt på plats).
Det är alltså inget att bry sig om mer än estetiskt men det kan vara viktigt det med men nu har TS redan fått hjälp att åtgärda problemet.
Precis som Demmpa skrivit så sitter det runda cylinderparen fast med ett genomgående förband bestående av 4st höghållfasthetsskruv skruvade från insidan samt är blockerade för en kontrollerbar demontering.
Låscylindrarna skruvas fast med låshuset i mellan för att få ett starkare förband.
Vissa fabrikat har även en roterande hylsa runt de runda cylindrarna men det är inget som egentligen behövs.
Det är lättare att såga bort hela låset än att knäcka bort ett par runda låscylindrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.