Inga svårigheter, bara lite svårt att komma åt för att lossa clipsen. I min Asko var även gummiflärpen till övre spolarmen trött så den spolade inte bra även när växlar en var åtgärdad, fick bli ny flärp också
 
R reez skrev:
Inga svårigheter, bara lite svårt att komma åt för att lossa clipsen. I min Asko var även gummiflärpen till övre spolarmen trött så den spolade inte bra även när växlar en var åtgärdad, fick bli ny flärp också

Är det till chipsen ett speciellt verktyg eller hovtong behövs?

Hur märkte du att gummiflärpen var slut?
 
A
W wotan skrev:
Är det till chipsen ett speciellt verktyg eller hovtong behövs?

Hur märkte du att gummiflärpen var slut?
det fiss tre sätt att ta bort spolarmsväxlaren
rätt väg vika ut bottnen dvs öppna musslan så du får full tillgång
genvägen med fingrarna lossa den flärpen man kommer åt och bända ner växlaren mot den andra flärpen
fel väg då allt går sönder.

motorn skall lossas i alla fallen och värmaren lossas från motorn

flärpen är menas troligen den backventil som sitter i anslutningen till övre spolarmen på de maskiner som kan höja och sänka den övre diskkorgen man byter då
E4308805 SPOLTORN KPL H/L 108.- +moms

byt samtidigt
E4306087 SPOLARMSLAGRING NEDRE DW20 57.- +moms
E4306604 SPOLARMSLAGRING H&S Ö-KORG 57.- + moms
E4306947 ÖVRE SPOLARMSLAGRING 109.- + moms

byte av alla dessa delar kan ge en markant ökning av spoltrycket (om de är slitna)
 
electroluxaren skrev:
det fiss tre sätt att ta bort spolarmsväxlaren
rätt väg vika ut bottnen dvs öppna musslan så du får full tillgång
genvägen med fingrarna lossa den flärpen man kommer åt och bända ner växlaren mot den andra flärpen
fel väg då allt går sönder.

motorn skall lossas i alla fallen och värmaren lossas från motorn

flärpen är menas troligen den backventil som sitter i anslutningen till övre spolarmen på de maskiner som kan höja och sänka den övre diskkorgen man byter då
E4308805 SPOLTORN KPL H/L 108.- +moms

byt samtidigt
E4306087 SPOLARMSLAGRING NEDRE DW20 57.- +moms
E4306604 SPOLARMSLAGRING H&S Ö-KORG 57.- + moms
E4306947 ÖVRE SPOLARMSLAGRING 109.- + moms

byte av alla dessa delar kan ge en markant ökning av spoltrycket (om de är slitna)

Tack för beskrivning! Jäklars, jag som redan lagt och betalat min beställning. Får hoppas att övriga delar håller måttet
 
electroluxaren skrev:
det fiss tre sätt att ta bort spolarmsväxlaren
rätt väg vika ut bottnen dvs öppna musslan så du får full tillgång
genvägen med fingrarna lossa den flärpen man kommer åt och bända ner växlaren mot den andra flärpen
fel väg då allt går sönder.

motorn skall lossas i alla fallen och värmaren lossas från motorn

flärpen är menas troligen den backventil som sitter i anslutningen till övre spolarmen på de maskiner som kan höja och sänka den övre diskkorgen man byter då
E4308805 SPOLTORN KPL H/L 108.- +moms

byt samtidigt
E4306087 SPOLARMSLAGRING NEDRE DW20 57.- +moms
E4306604 SPOLARMSLAGRING H&S Ö-KORG 57.- + moms
E4306947 ÖVRE SPOLARMSLAGRING 109.- + moms

byte av alla dessa delar kan ge en markant ökning av spoltrycket (om de är slitna)

Nu går pumpen igen efter halva programmet och felkod f10 startar. Inget synbart vatten i durken. Har inte kontrollerat styrkortet, är det nästa felkälla? Hur kommer man åt det på bästa sätt?

Lutar snart åt en ny maskin. Alt laga den av en reparatör, men är det isf värt det?

Vilken ny maskin upp till ca 5 000 kr är bäst att köpa idag? Såg någon tråd om Ikeas maskiner, dock inbyggnads, där jag söker en vanlig. Nämndes 5 års garanti i den tråden
 
Redigerat:
A
W wotan skrev:
Nu går pumpen igen efter halva programmet och felkod f10 startar. Inget synbart vatten i durken. Har inte kontrollerat styrkortet, är det nästa felkälla? Hur kommer man åt det på bästa sätt?

Lutar snart åt en ny maskin. Alt laga den av en reparatör, men är det isf värt det?

Vilken ny maskin upp till ca 5 000 kr är bäst att köpa idag? Såg någon tråd om Ikeas maskiner, dock inbyggnads, där jag söker en vanlig. Nämndes 5 års garanti i den tråden
Svårt att veta utan att vara på plats
Pilla på frigolitbiten och kolla om den flyter, det kan kommit vatten i brytaren uppe på denna och då går du damma fenomen.
Du får ingen vettig ny maskin under 8000.- lägg dig på 12
 
electroluxaren skrev:
Svårt att veta utan att vara på plats
Pilla på frigolitbiten och kolla om den flyter, det kan kommit vatten i brytaren uppe på denna och då går du damma fenomen.
Du får ingen vettig ny maskin under 8000.- lägg dig på 12

Du kan vara något på spåren med frigolitbiten. Det är sedan fg översvämning lite intorkat klet (ej fuktigt) som ligger där. Det skulle säkert må bra av att tas bort. Hur jag nu demonterar ner maskinen för att rengöra detta/komma åt detta. Antingen att fukt kan ha kommit ner eller att vibrationerna som blir vid tömning räckt för att få upp frigolitbiten så att pumpen startar (pga skit som omger frigolitbiten och gör den ev känslig från vibrationer). En teori...
 
A
W wotan skrev:
Du kan vara något på spåren med frigolitbiten. Det är sedan fg översvämning lite intorkat klet (ej fuktigt) som ligger där. Det skulle säkert må bra av att tas bort. Hur jag nu demonterar ner maskinen för att rengöra detta/komma åt detta. Antingen att fukt kan ha kommit ner eller att vibrationerna som blir vid tömning räckt för att få upp frigolitbiten så att pumpen startar (pga skit som omger frigolitbiten och gör den ev känslig från vibrationer). En teori...
kolla samtidigt om det kommit in fukt i mikrobrytaren, den är känslig, det ligger 230v över den så det brukar lukta bränt
 
electroluxaren skrev:
kolla samtidigt om det kommit in fukt i mikrobrytaren, den är känslig, det ligger 230v över den så det brukar lukta bränt
Intressant är att felkoden går igång, 2 ggr i rad, på samma ställe i programmet- vad det nu betyder
 
Jag tänkte posta lite jämförelsebilder på min nya Asko DBI233IB.W jämfört med Cylinda dm820. På flera punkter så är de likadana. På en del andra skiljer de sig. Askon har några nya funktioner som att dörren ska öppna sig när disken är klar. Etcetera. Inte något jag saknat på den gamla men kanske något man uppskattar sen.

Cylindan kan jag generellt se som en mer påkostad maskin. Den har dubbla spolarnar till extra smutsiga grytor och Askon endast en. Den övre spolarmen sitter på den övre korgen och följer med in och ut på Cylindan. På Askon sitter den på ett böjt spolrör. Cylindans spolarm tar mindre plats och känns smartare och bättre och inget som har strulat. Den övre korgen är i många fall väldigt lik Cylindan. Cylindan har dock smartare uppfälbara uppläggningsbrickor på vardera sida. På vänster sida har Cylindan en ställbar metalbåge för att skydda glas. På Askon är denna del fast. Askon har en spolfunktion snett neråt som Cylindan inte har.

Dörren ser identisk ut mellan maskinerna på insidan. Mycket av metaldetaljerna likaså.

Prismässigt ligger de I samma priskategori men där Cylindan är 8 år äldre. Hårdvaran, sett till hur korgar och utrymmet och spolarmar använts ser Cylindan bättre ut. Kanske finns de detaljer som inte finns i Askon i deras dyrare maskiner.

Hur pumpar, elektronik osv utvecklats så kan man bara anta en försämring av kvalitén, pessimistisk inställd på den punkten som man är...

Slutsats så långt är att man får mindre för samma peng idag än för 8 år sedan. Detta trots att jag ser att jag fick ett bra pris på denna nyinköpta Askomaskin.

Ja just ja. För att göra saken värre så körde Cylindan, efter jag tryckt lite på frigolitbiten med en lång stekspade, ett sista felfritt program...
 
  • Jämförelse mellan två diskmaskiner, gammal Cylinda till vänster och ny Asko till höger, på ett köksgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre vy av en öppen diskmaskin med synliga spolarmar och korgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av öppen diskmaskin full med disk, synliga uppdelade korgar och märket Cylinda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en diskmaskin med metallkorgar, spolarmar och filter, klar för att laddas med disk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en öppen diskmaskin som visar korgarrangemang och spolarmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jämförelse av öppna diskmaskiner, en Asko DBI233IB.W till vänster och en Cylinda dm820 till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.