Asko diskmaskiner likväl som cylinda sverigedisken var på kraftig nergång redan innan produktionen flyttades till Slovenien. Gorenje blöder pengar på service sidan och i Sverige framför allt på diskmaskinerna. Jag har skruvat på hur många som helst. Trots att dem är så simpelt konstruerade så jävlas det mesta ändå... (nu pratar jag om maskinerna som kom med touch elektronikerna tillverkade av E.G.O, inte de äldre serierna med gummibeklädda knappar) det finns inga maskiner som jag har bytt så mycket elektroniker, spolarmsväxlare och slangar på och egentligen oftast pga rent dåliga konstruktioner och undermålig kvalité. Jag skulle påstå att dem är långt mycket sämre än Electrolux diskmaskiner och det säger inte lite....

Gorenje group tvingades att skära ner på servicekostnaderna och bytte serviceorganisation för lite mer än ett år sedan och den firman (rikstäckande service mer eller mindre) gick i kk ganska nyligen och var aldrig ens kreditvärdig hos grossisterna från början. Det kan inte ses som annat än ett desperat drag från gorenje sida enligt mig, för nog borde dem kunna läsa lite balansrapporter även om dem har det svårt att bygga hållbara vitvaror.

Sen ska jag ändå ge dem att de har jävligt bra regionssäljare för dem kan övertyga de flesta butikerna att de är premium produkter och att dem ”enbart ser Miele och Husqvarna, som värdiga konkurrenter” men jag hittar få saker som tyder på premium, varken maskiner, organisation eller service.

Hoppas att inlägget inte trampat allt för många på tårna men under den tid jag jobbat med service på vitvaror så är det inget annat fabrikat som jag lärt mig så många produkter helt och hållet utantill som just Asko. Det är för mig inget bra tecken.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Hahaha, ja dessa inlägg gör mig inte ett dugg mycket säkrare på vad för diskmaskin vi bör välja.

Kan någon av dessa vara något att ha?
Informationsskylt för Miele diskmaskin G4935SCUXXLST med specifikationer och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prislapp för Electrolux diskmaskin med specifikationer och miljöpåminnelse på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Electrolux diskmaskin i butik med specifikationer och pris på skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Välj den som har variospeed så att disken inte tar 3h45m och självklart 5 års garanti
 
Nu har vi utrett vilka maskiner som är dåliga. Men vad ska man köpa då?! :D Tips?
 
Vi har satt in ett nytt ikeakök sedan 2 år tillbaka. Då de snäppat upp sig rejält är deras fronter av oerhört bra kvalitet numer. Dessutom valde vi ikeas vitvaror från electrolux vilka är helt suveräna, diskmaskinen är till och med lite lyxig :) Bra ugnar, häll och fläkt. Skulle kanske önskat lite mer grejjer på det inbyggda kylskåpet men övriga vitvaror är det verkligen kvalitet på.
 
B
rent praktiskt tycket jag dock att korgen osv är betydligt bättre på gamla cylindan än electrolux, som är grymt ranglig. Men det kanske skiljer på deras modeller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.