Huddingebo Huddingebo skrev:
Tack!
Men det var bland det första jag gjorde efter att ha läst i instruktionsbokens felsökningskapitel.
Har du gjort som jag skrev så kan du ju utesluta den felorsaken
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man har en maskin som fyller på med vatten som den ska men ändå sätter felkod F4 på påfyllning av vatten.
Kan det vara att den inte känner av att maskin fylls med vatten?
electroluxaren skrev:
ta bort slangen bak på maskinen och titta in i ventilen
 
Fotade men kan ej bifoga bilder...

Vilken slang ska jag skruva loss... Finns en slät i gummi och en skrovlig i plast...?

De sitter rakt neråt.

Iofs är det bara den i gummi som har något att skruva tror jag...
 
Slangen för inkommande vatten, inte avloppsslangen
 
K Kapten Bölja skrev:
Slangen för inkommande vatten, inte avloppsslangen
När jag började skruva av den börjar det spruta ut vatten...

Och ska jag stänga av elen när jag gör det?
K Kapten Bölja skrev:
Har du gjort som jag skrev så kan du ju utesluta den felorsaken
 
Säng av vattnet vid anslutningspunkten för tvättmaskinen, eller på huvudavstäningen kran/vred innan du lossar vattenledningen till tvättmaskinen.
 
K Kapten Bölja skrev:
Slangen för inkommande vatten, inte avloppsslangen
Innan du lossar slangen måste du
 
K Kapten Bölja skrev:
Innan du lossar slangen måste du
Självklart stänga av vattnet till tvättmaskinen antar att finns en avstängningsventil/kran
 
K Kapten Bölja skrev:
Självklart stänga av vattnet till tvättmaskinen antar att finns en avstängningsventil/kran
Ja så dumt tänkte inte ens på det... Tack.

Dock gick filtret sönder... Supermycket skit i det men nu obrukbart...

Kontaktat cylinda hur jag får tag i ett nytt...

Ganska akut med 3 tonåringar i huset o sportande sådana med...
 
A
Inget viktigt med filter
Går att köra utan om du inte har dåligt vatten
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Inget viktigt med filter
Går att köra utan om du inte har dåligt vatten
Åh vad bra...
 
A
De brukar inte säljas lösa heller.
Men på sikt kan det vara bra att få dit ett nytt
 
  • Gilla
Mammatill3
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Förmodligen inloppsventilen. Men för att veta måste du koppla ur allt och kontrollera.
Nivåslangen kan vara igensatt och då tar maskinen inte in vatten. Luddfiltret tömt?
Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.
Det kan även sitta ett grusfilter som är igensatt. Då blir vattentrycket för lågt och maskinen tar ej in vatten.
Hade samma problem med Whirpool AWD 4517, felet var att värmeelementet gett upp, programmet går till vattenintag och stannar maskinen, bytte värmeelement efter uppmätning(oändligt ohmvärde) på gamla, nu går den klanderfritt 15 år gammal
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
K Kapten Bölja skrev:
Precis som electroluxaren skriverv gjorde jag .

tänkte lägga till följande;
Lossa vattenslangen bak på på tvättmaskinnen. I anslutningen som sitter på maskinen sitter det ett litet filter som du kan loss genom att med en liten tång försiktigt dra ut filtrret (stort som en fingerborg). Gör rent filtret noga men försiktigt med tex en liten minitandborste (gör detta även om filtret ser rent ut). Efter att jag gjort på detta sätt funkade min gamla Cylinda klockrent - typ nyskick! allt efter tidigare tips från electroluxaren
Tyvärr löste detta inte just mina problem med att maskinen tar in för lite vatten. Jag fick byta slang för plasten sprack men hjälpte ej.

Undrar hur många liter vatten man egentligen ska hälla i maskinen... Sverigetvätten 05 har jag...
 
A
Mammatill3 Mammatill3 skrev:
Tyvärr löste detta inte just mina problem med att maskinen tar in för lite vatten. Jag fick byta slang för plasten sprack men hjälpte ej.

Undrar hur många liter vatten man egentligen ska hälla i maskinen... Sverigetvätten 05 har jag...
svårt att veta men upp till underkanten av glaset när all tvätt är blöt funkar.
annars byt ventil du har ju redan gjort hälften
 
electroluxaren skrev:
svårt att veta men upp till underkanten av glaset när all tvätt är blöt funkar.
annars byt ventil du har ju redan gjort hälften
Ah men hur många liter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.