Problem med gammal tvättmaskin., Cylinda 11000
maskinen är gammal men till mina behov har den till och med för några dagar sedan fungerat prickfritt, har nog inte gått så mycket.då huset ägdes tidigare av en äldre dam som nog inte använde maskinen så frekvent
Problemet
När jag sätter igång tvättmaskinen så står den bara och ”surrar” och tar inte in vatten.
Jag har kollat luddfilter och att det kommer fram vatten till inloppsventilen - inga som helst problem.
Misstänker inloppsventilen - tacksam för kommentar
 
Förmodligen inloppsventilen. Men för att veta måste du koppla ur allt och kontrollera.
Nivåslangen kan vara igensatt och då tar maskinen inte in vatten. Luddfiltret tömt?
Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.
Det kan även sitta ett grusfilter som är igensatt. Då blir vattentrycket för lågt och maskinen tar ej in vatten.
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
A
den var gammal!
vad surrar? motorn för trumman eller inloppsventilen?
har du tagit bort slangen på baksidan? sitter på inloppsventilen och där finns ett filter som kan vara täppt.
annars återstår bara själva ventilen, de brukar ge upp efter lång och trogen tjänst då käglorna i dessa inte orkar öppna.
https://www.nettoparts.se/shop/vattenventil-cylinda-16814p.html
 
  • Gilla
Kapten Bölja
  • Laddar…
Kan man knacka på de lite för att försöka få de att hoppa till? I felsökningssyfte.
Brukar ju funka på reläer, bränslepumpar osv
 
electroluxaren skrev:
den var gammal!
vad surrar? motorn för trumman eller inloppsventilen?
har du tagit bort slangen på baksidan? sitter på inloppsventilen och där finns ett filter som kan vara täppt.
annars återstår bara själva ventilen, de brukar ge upp efter lång och trogen tjänst då käglorna i dessa inte orkar öppna.
[länk]
Har lossat slangen och vatten kommer fram ned bra tryck så det verkar som gett upp - maskinen har ju ett antal år på nacken
 
K Kapten Bölja skrev:
Har lossat slangen och vatten kommer fram med bra tryck så det verkar som inloppsventilen gett upp - maskinen har ju ett antal år på nacken.
Surrande kommer från programverket (?) är min tolkning dvs det Surrande som jag alltid hört innan maskinen tar in vatten men nu så tar den inte in vatten
 
A
K Kapten Bölja skrev:
Har lossat slangen och vatten kommer fram ned bra tryck så det verkar som gett upp - maskinen har ju ett antal år på nacken
hur såg filtret ut?
 
electroluxaren skrev:
hur såg filtret ut?
K Kapten Bölja skrev:
[/QUOT
om du menar filter på inkommande vatten innan inloppsventilen så finns där inget filter men bra tryck. Menar du luddfilter så är det helt rent
 
A
du borde ha ett filter i ingången å ventilpaketet
 
Får titta på det i helgen men när jag lossat slangen kunde jag inte se något filter.
Får som sagt titta på det till helgen
 
A
Sitter instucket i ventilen nås med liten tång
 
KristinaRT
Vi hade liknande problem med nyare tvättmaskin - visade sig att en pinne (småbarn :oops:) fastnat i en ”impeller” som satt direkt efter intaget. När den togs bort fungerade maskinen klanderfritt igen....
 
A
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi hade liknande problem med nyare tvättmaskin - visade sig att en pinne (småbarn :oops:) fastnat i en ”impeller” som satt direkt efter intaget. När den togs bort fungerade maskinen klanderfritt igen....
Det är ju klart om maskinen utsätts för sabotage genom att man tar bort slangen och filtret för att därefter trycka in en pinne och återmontera slangen (vilket jag tror hände på fabriken) så vad kan man göra?

TS maskin har ingen impeller/flödesmätare i alla fall.
 
electroluxaren skrev:
Sitter instucket i ventilen nås med liten tång
Aha!, tack för det tipset. På detta forum lär man sig något nytt hela tiden :D
 
Silver78 Silver78 skrev:
Förmodligen inloppsventilen. Men för att veta måste du koppla ur allt och kontrollera.
Nivåslangen kan vara igensatt och då tar maskinen inte in vatten. Luddfiltret tömt?
Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.
Det kan även sitta ett grusfilter som är igensatt. Då blir vattentrycket för lågt och maskinen tar ej in vatten.
Du skriver ”Från inloppsventilen går det kablar fram till en solenoid. Ohmtesta med en multimeter. Får du märkliga värden så är inloppsventilen kass.”
Tacksam om du kunde ge mig lite mer info hur jag testar att inloppsventilen är ok och vad du menar med ”märkliga värden”. Laddar upp några bilder på den gamla ”trotjänaren”
 
  • Interiör av öppen tvättmaskin visar kablar och komponenter inklusive inloppsventil och solenoider.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Intern mekanism av en apparat med kablar, ventiler och en solenoid, potentiell kontrollpunkt för inloppsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablage och en solenoid inne i äldre maskin med slangar och komponenter, inloppsventil synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Intern vy av elektriska komponenter och kablar inuti en maskin, antydan om reparation eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.