Lägg upp bilderna på happyride.se också! Där finns massor med cykeltokar som skulle uppskatta ditt fina bygge!
 
Snyggt bygge. Vad väger cykeln?

Den här tjommen bygger cyklar i bambu, just för att cykla snabbt på.
https://gbgbb.weebly.com/
 
S smedbror skrev:
Snyggt bygge. Vad väger cykeln?

Den här tjommen bygger cyklar i bambu, just för att cykla snabbt på.
[länk]
Borde vara 11.6 kg. Då original cykeln vägde 10.9kg. Ramen väger 3.1kg. Biltema ramen i aluminium vägde 2.4kg.

Hade kunnat fräsa ramen ihålig, dock så ansåg jag det inte vara värt på första cykeln. Nästa blir utav delar från min nishiki PRO sld, som nu aldrig kommer användas. Då blir det att kapa vikten mer.
 
  • Gilla
smedbror
  • Laddar…
S smedbror skrev:
Den här tjommen bygger cyklar i bambu, just för att cykla snabbt på.
[länk]
Hans ram väger tydligen 4kg, jag som trodde min var tungviktare
 
R rastlos skrev:
Bör han inte ta av ventilhattarna också då Ola?
:thinking::p
Av viktbesparingsskäl? Riktigt dåligt råd.
 
Mycket snygg ram, kan tro att den går mjukt och vibrationsfritt. Mina komplimanger till kocken!
 
R Rådbråkad skrev:
Av viktbesparingsskäl? Riktigt dåligt råd.
En av många oskrivna regler bland landsvägscyklister... ventilhattar på cykeln NoNo, orakade ben NoNo, skärm på hjälmen NoNo...
 
Gillar cykeln! Sjukt fjantiga regler, ta inte hänsyn till de!
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Grymt coolt av någon som inte besitter kunskaper om just cykel eller geometri för en racer. (får jag uppfattningen av)
Ola må ha fina råd, men gäller nog främst att rädda din sittposition så du kan stoltsera med bygget.
Styret måste nog sänkas, så som sagt, vänd på styrstammen då den har några graders vinkel.
Geometrin ser ut att vara mer åt Enduro än racer

Till nästa projekt, prova ut en racer hos en seriös handlare och hämta hem mått och vinklar på dito.
Tummen är på rätt plats, snyggt snickrat!
 
E Eld skrev:
En av många oskrivna regler bland landsvägscyklister... ventilhattar på cykeln NoNo, orakade ben NoNo, skärm på hjälmen NoNo...
Hahahh! Och jag som har skägg, lurviga ben (och armar), ventilhattar och ingen vindtunnel (förutom mellan öronen). Nu begriper jag varför jag är chanslös trots kolfiberram och 40 000 PSI i däcken.
 
S smedbror skrev:
Den här tjommen bygger cyklar i bambu, just för att cykla snabbt på.
[länk]
En cykel av gräs med andra ord!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.