Fick samma fel själv häromdagen, vet inte om det skedde i förbindelse med att jag installerade FläktConnect kit via modbus eller för att jag hade kört på med forcering av fläkten kvällen innan.
Aggregat och panel är från september 2015, så det har fungerat felfritt i snart 8 år.
Fläktar och värmeväxlaren fungerade, så det var inte samma fel som trådskaparen hade.

Jag tog kontakt med FläktWoods och de sa att det händer ibland och de visste inte varför. Jag fick den senaste mjukvaran mailad till mig och installerade denna och därefter fungerade panelen igen.
Min rekommendation är att spara inställningarna via Konfiguration så att de går att återställa igen.

Jag la upp senaste mjukvaran för version 1 och 2.
DET ÄR VIKTIGT ATT MAN ANVÄNDER RÄTT VERSION (annars går styrkortet sönder).
För att säkerställa vilken version man har så trycker man på kugghjulet och därefter på ögat.
HMI SW (som Software) bekräftar om du har version 1 eller 2.

Obs HMI BL (som i Bootloader) ska du inte fokusera på då denna inte har något med saken att göra.

Förövrigt så tar jag inte ansvar för om du gör fel.
 
  • Gilla
HenkeBL
  • Laddar…
L Luckie skrev:
Fick samma fel själv häromdagen, vet inte om det skedde i förbindelse med att jag installerade FläktConnect kit via modbus eller för att jag hade kört på med forcering av fläkten kvällen innan.
Aggregat och panel är från september 2015, så det har fungerat felfritt i snart 8 år.
Fläktar och värmeväxlaren fungerade, så det var inte samma fel som trådskaparen hade.

Jag tog kontakt med FläktWoods och de sa att det händer ibland och de visste inte varför. Jag fick den senaste mjukvaran mailad till mig och installerade denna och därefter fungerade panelen igen.
Min rekommendation är att spara inställningarna via Konfiguration så att de går att återställa igen.

Jag la upp senaste mjukvaran för version 1 och 2.
DET ÄR VIKTIGT ATT MAN ANVÄNDER RÄTT VERSION (annars går styrkortet sönder).
För att säkerställa vilken version man har så trycker man på kugghjulet och därefter på ögat.
HMI SW (som Software) bekräftar om du har version 1 eller 2.

Obs HMI BL (som i Bootloader) ska du inte fokusera på då denna inte har något med saken att göra.

Förövrigt så tar jag inte ansvar för om du gör fel.
Jag har samma problem som ovan. RDKS inköpt och installerad 2016 men efter ett strömavbrott så är alla värden nollade och går inte att sätta nya värden.
Har HMI SW 2.02.

Vill prova ny mjukvaruversion men hittar inte någon USB-port. Öppnade Curo-panelen men hittar bara en modbus och en öppning som verkar vara för ett minneskort som man har till kameror.

Är det bara vissa modeller som har USB-port eller letar jag på fel ställe?
 
H Hemligt skrev:
Jag har samma problem som ovan. RDKS inköpt och installerad 2016 men efter ett strömavbrott så är alla värden nollade och går inte att sätta nya värden.
Har HMI SW 2.02.

Vill prova ny mjukvaruversion men hittar inte någon USB-port. Öppnade Curo-panelen men hittar bara en modbus och en öppning som verkar vara för ett minneskort som man har till kameror.

Är det bara vissa modeller som har USB-port eller letar jag på fel ställe?
Uppdatering:

Jag trodde det var i Curo Touch som man skulle in med uppdateringen. Där finns det en slot för ett SD-kort som jag trodde man skulle använda. Men kollade manualen (sökte på USB) och förstod att styrkortet inte är i Curon (jag är bra på andra saker ;-) ). Följde kabeln och skruvade loss en plåt. Därunder satt styrkortet...med en USB-port.
Uppdateringen gick som den ska och nu funkar allt igen. Vilken lättnad. Såg framför mig samtal med försäkringsbolaget, reparatörer och allt. Flera veckor och en massa pengar.
Tack till Lucky!
 
  • Gilla
Luckie
  • Laddar…
Grymt tack för tipset Luckie! Har ett RDAF mini installerat november 2015 och fick samma fel på Curo touch-panelen. Uppdateringen löste det hela!
 
  • Gilla
Luckie
  • Laddar…
Hej!
Denna tråd hjälpte mig ifjol.
Samma problem igår igen (vid filterbyte denna gång). Finns ny info igen?
 
V viktorwa skrev:
Hej!
Denna tråd hjälpte mig ifjol.
Samma problem igår igen (vid filterbyte denna gång). Finns ny info igen?
Hej Viktor,

Jag har liknande problem och hittade nyss den här tråden. Förstår jag rätt så tycktes uppdateringen ha gjort nytta för dig men eftersom problemet återkom kanske det egentligen handlade om ett annat fel? Har ditt problem löst sig och isåfall hur?

MVH
Mats
 
M Mats_F_S skrev:
Hej Viktor,

Jag har liknande problem och hittade nyss den här tråden. Förstår jag rätt så tycktes uppdateringen ha gjort nytta för dig men eftersom problemet återkom kanske det egentligen handlade om ett annat fel? Har ditt problem löst sig och isåfall hur?

MVH
Mats
Hej,

Precis - sommaren 2023 löste det sig med uppdatering. Problemet återkom iår i samband med filterbyte. Försökte uppdatera massor av gånger igen men slutade med att jag ringde lokala serviceteknikern och fick tag på ett nytt styrkort - då hoppade det igång igen!

/Viktor
 
  • Gilla
Mats_F_S
  • Laddar…
Ja, om aggregatet går normalt men kontrollpanelen inte visar aktuella värden eller kan ändra inställningar och en programuppdatering inte hjälper är det väl antingen aggregatets styrkort eller kontrollpanelen som är trasigt (om kabeln mellan dem är OK). Undrar om det finns några säkra tecken på vilken av dem det är som behöver bytas? Det vore synd att köpa hem fel pryl....
 
M Mats_F_S skrev:
Ja, om aggregatet går normalt men kontrollpanelen inte visar aktuella värden eller kan ändra inställningar och en programuppdatering inte hjälper är det väl antingen aggregatets styrkort eller kontrollpanelen som är trasigt (om kabeln mellan dem är OK). Undrar om det finns några säkra tecken på vilken av dem det är som behöver bytas? Det vore synd att köpa hem fel pryl....
Där kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Mitt aggregat gick inte när kontrollpanelen inte fungerade.
Har dåligt tålamod och gick på styrkortet direkt vilket löste problemet, får väll se när det är dags för filterbyte igen…

/Viktor
 
Mitt aggregat går som det skall. Har jag det avstängt en halvtimme och sedan startar det visar manöverpanelen aktuella värden och det går att ändra inställningarna. Men efter c:a 10 minuters drift slutar panelen att uppdatera mätvärdena + klockan, och inga inställningar kan ändras (försöker jag ändra något byter värdet till röd färg en stund men inget annat händer). Kanske är det någon komponent eller lödning som börjar spöka när den värmts upp efter en tids drift... Frågan är om det är i styrkortet eller i kontrollpanelen felet sitter. Jag har lyckats uppdatera styrkortets mjukvara enligt info i tidigare inlägg men det gjorde ingen skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.