Det är snart dags att införskaffa sig en robotklippare till tomten. Det finns ju "tyvärr" inte bara ett märken och modell att välja på.

Har varit inne länge på att skaffa en Husqvarna Automower 220AC, men nu fick jag tips att kolla på märket Cub Cadet. Finns det någon här som har erfarenhet av detta märket och någon av deras Lawnkeepers modeller? Har försökt googla, men hittar direkt inget på svenska eller engelska om maskinerna.

Någon här kanske ha lite koll?

//S
 
peternicklas
dvjstefan skrev:
Det är snart dags att införskaffa sig en robotklippare till tomten. Det finns ju "tyvärr" inte bara ett märken och modell att välja på.

Har varit inne länge på att skaffa en Husqvarna Automower 220AC, men nu fick jag tips att kolla på märket Cub Cadet. Finns det någon här som har erfarenhet av detta märket och någon av deras Lawnkeepers modeller? Har försökt googla, men hittar direkt inget på svenska eller engelska om maskinerna.

Någon här kanske ha lite koll?

//S
Är det inte den som liknar Robomow?
 
Det står dock på deras sida "Powered by Robomow". Men har inte fått klarhet i att de har köpt in Robomow klippare och målat om och satt en annan klisterlapp på de?
 
Lyfter tråden, har fått ett vettigt prisförslag på en cc lawnkeeper 1800. Någon med tankar eller erfarenheter kring detta köp? Alternativen som står till buds är gardena eller Viking imov som alla sälja av "min" återförsäljare
 
Väcker tråden igen för att se om jag är ensam här inne med en lawnkeeper? Har en 3000 som vi är nöjda med. :)
 
Har en 1800. Var inte helt nöjd under förra säsongen men har gjort en del uppdateringar nu och hoppas på en mer problemfri sommar
 
Vad hade ni för problem med den?

Skickade aldrig vår på vinterservice då den började jobba förra sensommaren. Då kanske vi missar någon uppdatering nu då?
 
Vi hade problem med att den inte höll klipphöjden utan sjönk ihop allt eftersom. Hade även problem med att den ibland fick för sig att den var omringad av en begränsningskabel, den kunde i stort sett stå och snurra runt, runt.
 
Vår hade problem med att känna kabeln också i början, den gick klockrent bara den höll sig inom 2-3 meter från kabeln, längre in mot mitten tappade han signal och började snurra runt och leta. Det hjälpte oss med ett motstånd mellan laddbasen och kantkabel.
Fast nu i vår hittar den inte alltid hem, den kör i flera spår men svänger inte in framför basen utan krockar med den och kör runt och fortsätter. Den brukar hitta rätt nästa varv, men det känns onödigt för den. Men har inte ringt vår åf än om det. Ska bli när jag kommer ihåg på en vardag.

Kör er bra nu i år då?
 
Jag skaffade en Cub Cadet Lawnkeeper 3000 som fick gå förra sommaren med gott resultat. Jag har lite problem i ett hörn av tomten som ligger i en lutning. Precis i tomtgränsen ligger det lite kantsten och sedan är det trottoar. Ett par gånger förra sommaren fastnade klipparen ovanpå kantstenarna, och en gång stod den på trottoaren.

Till i år har jag försökt fixa till ojämnheterna i hörnet, få se om det blir någon skillnad.

Annars tyckte jag att regnsensorn verkade väldigt ojämn, någon mer som upplevt det?
Och att den inte alls kör slumpmässig tillbakagång till laddstationen, den verkar alltid köra direkt på kabeln?
 
Har 4 st robotklippare. HQ 220 , IMow 632 och två Cub Cadet - en 1800 och en 3000.
Beträffande Cubbarna hade jag en del uppstartningsproblem med 3000 men efter byte av kretskort och batteri kom den igång. Fick god hjälp av support . Kör nu 3 dje året och inget problem hittills
Vad jag konstaterat är att kapaciteten är väldigt bra och de klarar lätt angivna ytor. Har 1800 klipparen går på ca 2600 m2 utan problem och 3000 klipparen går på 2800 m2.
Min erfarenhet såhär långt är att det är lite omodernare men väldigt driftsäkra och tåliga vilket jag tyvärr inte vill påstå de andra 2 är.
Beträffande programvaran är det 219 på båda
 
Köpte en 3000 förra veckan och det är också version 2:19 på den ur paketet. Det ska vara som en Robomow 630 årsmodell 2013/14. Hade gammal slinga som jag modifierade lite. Har ungefär 2000 m2, installerade den på onsdagkväll så den körde tors och fre dag. Gräsmattan blev riktigt bra på dom dagarna, den vilade hela helgen och har kört idag igen. Men jag undrar hur ofta den kantklipper och kan man ställa in det? Manualen är lite lurigt skriven om just det:)
 
Har för mig att den klipper kanten beroende på vilket alternativ du valt på - Intervall -. d.v.s.har du angett en gång/vecka så sker det 1 gång o.s.v. Tror inte det går ställa in - möjligen ta bort helt.
 
Jag tror som Gunnar att den klipper kanten en gång i början av varje klippning. Sedan åker den på olika avstånd till kabeln tillbaka till laddstationen, för att ladda och fortsätter efter laddning med random klippning tills den tycker att den är klar. Då väntar klipparen till nästa gång den ska klippa enligt vad du ställt in på "intervall" och börjar då igen med kanten.
 
Ok får kolla lite o pilla i menyerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.