Problemet med den pannan nu är att den inte har en autoshunt utan bara manuell. I det rektangulära utbrytningen mitt på, är en plats för reglercentral. Och som sägs det blir knepigt att hålla tempen då det inte går att shunta ut värmen med automatik. Tex 0 ute ca 45 C vttn = ca + 20 inne, dyker tempen ute till - 15 eller 20 så måste det gå ut ca 60-65 C. Bara räkna baklänges för + 10 C inne. Det är en termostat ovanför lådan, men hur långt ner den går att ställa syn inte. Ställs den på min så ska shunten ställs på mam ( 10 ) Men hur det fungerar när tempen dyker kan nog ingen säga. Även rökröret ska proppas.

J Josth skrev:
Är det inte en shunt innanför det vita vredet till vänster? Där ska man kunna sänka framledningstemperaturen.
Tack för dit svar!
Nej det finns bara en shunt upp till vänster och det är för radiatorer.

Det var det jag menade, den ratten med 1 - 10 är shunten för att reglera värmen i huset och den är av manuell typ. Så var lite försiktig med att ställa ner för mycket. Lådan som sitter där med klart lock är reglering av patronerna, ser inte men troligtvis är det belastningsvakt i den med, för att inte knäcka huvudsäkringarna

J jonaserik skrev:
Det var det jag menade, den ratten med 1 - 10 är shunten för att reglera värmen i huset och den är av manuell typ. Så var lite försiktig med att ställa ner för mycket. Lådan som sitter där med klart lock är reglering av patronerna, ser inte men troligtvis är det belastningsvakt i den med, för att inte knäcka huvudsäkringarna
Tack för tipset, det uppskattas. Men frågan kvarstår hur sänkar man panntemperaturen från 75 C till cirka 50 C?

Med termostaten, vredet som det står CTC på , är någon lapp i underkant, bort med den så kanske det är pil mot vredet och ev tempangivelse. Du ska även sätta igen rökröret till skorstenen med rockwoll eller liknade. korsdrag ut genom pannan inte bra, Tänk bara på att ju lägre panntemp desto med måste shunten vara öppen. Det är en avvägningssak. Värmen kW är detsamma, bara att pannan töms på värme med olika fart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.