Hej.

Vi har ärvt ett hus 2 x 60 m2 byggt 1928 i Västergötland.
Husets värms av en CTC 265B med 2 elpatroner.
Pannan står i ett uthus på gården.

Vi bor på en annan ort och huset står obebott för det mesta.
Årsförbukningen är 21 000 kWh vilket känns väl högt.

Kan man sätta pannan på unerhållsvärme?

Panntemperaturen står på 70 grader och schunten ställs manuellt.
Elementen har i huset har äldre termostater

Vad menar du med underhållsvärme..?
Avser du pannans temperatur så har det ingen större betydelse för förbrukningen, mer än att man bör ta hänsyn till ev. risk för legionella (för tappvatten) och kondensproblematik i pannan, varför minst 65° C rekommenderas.

Vill du sänka förbrukningen så måste ni sänka husets termostater (och därmed innetemperatur).

Övervägt någon form av luft/luftvärmepump (eller kanske rent av luft/vatten) för att reducera förbrukningen?

Med en sån panna i ett uthus är det av största betydelse att sänka tempen på den när det körs för underhållsvärme. Själv skulle jag om inget annat ska ändras köra med shunten fullt öppen och ställa termostaten för elpatronerna på det minimum i temp som krävs för värmen inne vid underhållsdriften.

Ja för att hålla huset frostfritt när ni inte är på plats så hade jag öppnat shunten fullt sänkt termostaterna på elementen till 1an eller * för typ 5-10 grader inne, och ställt ner panntempen till kanske max 40 grader. För minskade värmeförluster i pannan den 265B inte är speciellt välisolerad.

Är ju bara att höja när ni kommer dit.kanske även kasta in lite ved i pannan om ni vil ha upp värmen snabbare

Vad har ni för temp i huset idag? Borde inte vara några problem att halvera elförbrukningen om nu huset står tomt för det mesta.

Redigerat:
Tack för svaren!

Vi hade tänkt oss en temperatur inne i huset på strax över 10 grader.
Om jag förstår er rätt ska schunten sättas på max och termostaterna på elementen sänkas till 1?
Att sänka panntemperaturen är väl lite riskabelt med tanke på legionella. Eller?

Vi klurar på att sätta in en luft/vatten värmepump efter som pannan är installerad 1982.

Det är genom att sänka panntempen du sparar mycket, legionella behöver du inte tänka speciellt på om du värmer upp pannan innan du förbrukar varmvatten när du kommer dit. Och i den pannan är det troligen en kamrörsslinga för varmvattnet dvs det ryms bara några liter i den och värms direkt när du får upp temp i övrigt där.

Så ner med elpatronernas termostat mot min kanske 30 grader eller vad man kan ställa som lägst.

Även elpatroner brukar ha ett min/frostskyddsläge på runt 5 till 10 grader så vill man garantera frostfritt i hela huset så kan det vara klokt att ha den på något högre än minsta möjliga..

Som sagt 265an har liten vv volym så legionella ska du inte oroa dig för. Bara att höja ptronen till 60 igen när ni kommer till huset igen. Så att sänka panntempen komme att göra mycket gott på förbrukning gen!

Redigerat:
Hur skulle det att fungera till vintern (med ett gäng varierande minusgrader) att ha en panna i ett uthus med elpatroner inställda på bara 30° att värma en kåk från 1928 på 120m² till dryga +10°..?

Hur ofta besöker ni huset?
Hur ofta behöver det värmas upp till normaltemp vintertid?
Finns det risk för vattenledningar som kan frysa?

Det fungerar utmärkt på alla sätt om TS följer råden tidigare, inga konstigheter med det. Och en annan sak som kan vara bra är att tex stoppa lite isolering i rökröret från pannan så tjuvdrag minimeras.

Det här är väldigt enkla grundläggande jordnära saker, begripligt för alla alltså ingen VVS-faktura. :)

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Jag har fortfarande väldigt svårt att först hur det ska räcka med 30° utgående från en panna i ett uthus att värma 120m² från 1928 till +10° när det är exempelvis -20° ute..
Det fungerar i vart fall inte i vårt hus.

Skulle innetrmperaturen sjunka till kanske +5 under riktigt kalla dagar då är det ju inte hela värden heller.

Självklart måste man komma upp hur tappvatten systemet är utformat så att ingen frostsrisk föreligger där pga sänkt innetrmperatur.

Hej igen.

Huset besöks var eller varannan månad och behöver värmas upp till 20 grader 4 till 5 gånger under vinterhalvåret.
Det går vattenledningar under mark som inte får frysa.

Nås vattenledningarna av värme från huset?

Är det någon speciell ledning som ligger frostkänsligt så kan det ju vara en fördel att förse just den eller de med en enkel termostatstyrd eller självreglerande värmekabel. Detta blir MYCKET billigare än att värma hela huset bara för att skydda den utsatta ledningen.

GK100 GK100 skrev:
Det är genom att sänka panntempen du sparar mycket, legionella behöver du inte tänka speciellt på om du värmer upp pannan innan du förbrukar varmvatten när du kommer dit. Och i den pannan är det troligen en kamrörsslinga för varmvattnet dvs det ryms bara några liter i den och värms direkt när du får upp temp i övrigt där.

Så ner med elpatronernas termostat mot min kanske 30 grader eller vad man kan ställa som lägst.
Vet ni hur man sänker temperaturen? Det går inte att justera på panntermometer eftersom den är inbyggd. Just nu visar den 74 grader vilket är högt för elpanna, se bilden nedanför Industriell pannanläggning, rör, mätare, pump, elektronisk kontrollpanel, väggmonterad, varmvatten- eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte en shunt innanför det vita vredet till vänster? Där ska man kunna sänka framledningstemperaturen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.