Det mins jag inte. Man kan ju anta att alla är i liknande skick. Så det är nog inte dumt att byta alla.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det mins jag inte. Man kan ju anta att alla är i liknande skick. Så det är nog inte dumt att byta alla.
Ska försöka att leta reda på rätt packningar nu då.
Något annat man kan göra, om det skulle vara lite ojämnt där packningen ska vara?
Kan man fylla ut med något?
 
MultiMan
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Finns en mängd olika packningscement som ska användas ihop med befintlig packning för att förbättra prestandan, t ex [länk]

Se bara till att ta en produkt avsedd att användas tillsammans med packning, tål vatten och höga temperaturer.
Stort tack för tipset! Så då finns det hopp. Hahaha!
Någon som vet om man kan få tag på packningar och "cement" redan nu i helgen i Lindesberg eller Örebro med omnejd?
 
Är det element med trekantig fläns är nog packningen inte en konventionell plan utan typ en grov o-ring. Det gör det ännu viktigare att ytorna den ligger mot är bra, jämna och rena.

Ett vanligt fel på den typen skulle jag tro är att muttrarna inte dragits rätt dvs så nedvikta kanterna på flänsen ligger an och med förspänning. Det och från början lite dåliga ytor och ingen "tätsmörja" ger små rörelser och droppläckor som inte märks förrän det gått långt och kan skadat en hel del.
 
Vi har hittat boven nu.
Det var packningen till elpatronen som var sönder.
Dock så verkar det vara ett spår på båda sidorna av denna packning, men går det att använda en helt runt med samma mått istället? I så fall kanske man kan hitta det på Biltema?
Skadad packning från elpatron med synliga slitspår och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Är det gummipackning hade jag använt packningssilikon att få tätt mot ojämna ytor. Permatex har bra varianter bl a.
 
J Josth skrev:
Ser ut som de är spårade i mitten så det är inga vanliga O-ringar. [länk]
Jo, jag vet det.
Men vad är skillnaden mellan den med spår och en utan? Ytorna Är ju helt plana där den ska sitta.

Behöver få fixat detta i helgen, så det är ganska akut.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det gummipackning hade jag använt packningssilikon att få tätt mot ojämna ytor. Permatex har bra varianter bl a.
Ja, det är gummipackning.
Biltema har packningssilikon som ska fungera för liknande ändamål.
 
MultiMan
Är det väldigt rostiga ytor hade jag provat med enbart silikonpackning och låtit det härda ordentligt innan du fyller vatten. Blir ju som en egen packning och håller väldigt bra om man använder rätt sort för ändamålet.

Edit: Men det kanske krävs en hårdare gummipackning för att få rätt tryck mot flänsarna.
 
Om det ska akutlagas är nog någon form av packningsklet det bästa alternativet. Oavsett skulle jag se det här som en temporär lagning.
 
Kan du hitta en o-ring av rätt dimension och kombinera med något medel likt det MultiMan nämner och fixa till ytorna så långt det går och dra åt rätt så har du en lagning som inte behöver kallas temporär. På tidiga varianter av de här elementen var packningen rund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.