P pmd skrev:
Borde man inte snarare ha en referensgrupp som har haft covid-10 men som inte har postcovidsymtom?
Det är ju det man har i undermåliga studier.

"Hur många av er som haft covid har symtom som tex trötthet nu efter 3 månader"

Som sagt så fungerar inte det beroende av naturliga variationer.

Man måste fråga en lika stor grupp som inte haft Covid om det mår sämre nu än för tre månader sedan. Sådana studier finns. Och resultaten är nedslående.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Helt galet? Varför det?
Det tro jag jag har förklarat. LÅNGT ifrån alla söker en hjälp av att tex luktsinnet är stört 3 månader efter en infektion.

Av de som gjort det har endast en liten del fått dignosen långtidscovid.

Mörkertalet blir naturligtvis enormt. Men då finns det ju en massa vetenskapliga studier som tydligt visar att ett stort antal får långtidscovid eller i värsta fall besående men.

Nu har ju forskningen också visat att väldigt många får njurpåverkan. Som man inte ser om det inte gått väldigt långt eller om pat har nedsatt funktion sedan tidigare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det inte är studien (jag ser inte en länk till den i alla fall) utan en kort sammanfattning så går det ju inte att veta hur studien är gjord, t.ex. om den har med en kontrollgrupp, bara gäller folk som legat på sjukhus osv. Därmed går det ju inte att förstå hur applicerbart resultatet är på en hel befolkning.

Att kontrollgrupp är viktigt framgår ju av studien jag tog upp i inlägg 250.
Vi kanske kan hitta den tillsammans om intresset finns :) Men det är ju rätt långt från dina diagnostiserade fall i Sverige so I guess not.

""Sept 29 (Reuters) - At least one long-term COVID-19 symptom was found in 37% of patients three to six months after they were infected by the virus, a large study from Oxford University and the National Institute for Health Research showed on Wednesday.

The most common symptoms included breathing problems, fatigue, pain and anxiety, Oxford University said, after investigating symptoms in over 270,000 people recovering ""
 
Finns det verkligen "långtidscovid", eller är det egentligen samma syndrom, som det som brukar benämnas ME/CFS?

En andel av alla som insjuknar i en svår infektionssjukdom (kan vara Covid-19, influensa, lunginflammation, Denguefeber eller annat) , får en en långvarig påverkan med en räcka av mer eller mindre allvarliga symtom.

I min amatörmässiga bedömning, så sker något slags fundamnetal "systemkollaps" för vissa individer efter infektioner, och återhämtningen blir lång, ibland mycket lång.

Dessa drabbade, har under årtionden mer eller mindre ignorerats av vården, och haft svårt att få sina besvär tagna på allvar av försäkringskassan.

Det otroligt sorgligt, att nu när väldigt många, relativt samtidigt haft en infektion, så hanteras det som en nyhet, och det är jättesynd (enligt viss media bl.a.), om dem som har långvariga besvär efter Covid-19, men fortfarande, så ignoreras den som får långvariga besvär "efter något annat".

Det dras inte ens några paralleller!

Och att vara "trött" (påverkad) i tre-fyra månader efter en rejäl infektion, är inte så värst ovanligt...
 
BirgitS
S skogaliten skrev:
Finns det verkligen "långtidscovid", eller är det egentligen samma syndrom, som det som brukar benämnas ME/CFS?
Postcovid är den officiella benämningen på att ha symtom som varar i minst 3 månader efter att ha haft covid.

Enligt https://covid19dataportal.se/data_types/health_data/post_covid/ #253 som sammanställer diagnostiserade fall så har 42 % problem med lungorna och/eller andningen och det är det vanligaste symtomet (astma, lunginflammation ingår inte). Är det ett vanligt symtom när man har ME/CFS?

S skogaliten skrev:
Och att vara "trött" (påverkad) i tre-fyra månader efter en rejäl infektion, är inte så värst ovanligt...
Japp, liksom att vara orolig (om inte annat därför att man "aldrig" blir frisk). Just trötthet och oro är ju något som en kontrollgrupp också har i stor utsträckning så vitt jag minns.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vi kanske kan hitta den tillsammans om intresset finns :) Men det är ju rätt långt från dina diagnostiserade fall i Sverige so I guess not.
Första sökningen gav sidorna:
https://www.nihr.ac.uk/news/over-a-...ed-with-at-least-one-long-covid-symptom/28799
https://oxfordhealthbrc.nihr.ac.uk/...agnosed-with-at-least-one-long-covid-symptom/
Inte själva studierna men det är åtminstone närmare källan och de är längre. På den första verkar det finnas en länk till studien. Kontrollgrupp verkar inte finnas utan det är en registerbaserad studie vad jag ser när jag skummar den första sidan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Postcovid är den officiella benämningen på att ha symtom som varar i minst 3 månader efter att ha haft covid.

Enligt [länk] #253 som sammanställer diagnostiserade fall så har 42 % problem med lungorna och/eller andningen och det är det vanligaste symtomet (astma, lunginflammation ingår inte). Är det ett vanligt symtom när man har ME/CFS?


Japp, liksom att vara orolig (om inte annat därför att man "aldrig" blir frisk). Just trötthet och oro är ju något som en kontrollgrupp också har i stor utsträckning så vitt jag minns.
Observera, jag är alltså inte ett dugg skeptiskt till att det finns många, som efter att ha haft Covid-19, har kvarstående besvär, och upplever, att de inte blir friska. Det jag tvivlar på är att det skulle vara en särskild "postsjukdom", exklusivt knuten till Covid-19.


Egentligen finns det inga besvär/symtom i listan av symtom på postcovid, som finns i listan på websidan du länkade till, som verkar vara så där särskilt tydligt exklusivt knutet till just Covid-19, utom möjligen problem med lukt och smak.
Men med tanke att på att lukt och smak kan försvinna/skadas även efter andra infektioner, och att "lukt och smak" var ett relativt ovanligt långtidssymtom (enligt listan), så förhåller jag mig rätt neutral till om det verkligen är exklusivt Covid-19 relaterat eller ej.
Allt stämmer annars helt på "post vilken-som-helst" infektion.

Om den infektionen man haft, som genererat symtom i häradet av det där rätt undflyende samlingsbegreppet ME/CFS, var en infektion som varit i närheten av lungorna, så är inte "problem med andningen" eller att astma uppstår särskilt konstigt, utan väl känt.

Långvariga problem, med feber som kommer och går, utan att det finns en ny, aktiv infektion, vittnar många drabbade av ME/CFS om.

Visserligen anekdotiskt, men:

Jag drabbades av en svår lunginflammation för drygt tio år sedan. Under flera år efter det, så hade jag problem "med andningen", alltså dåliga värden när man mäter lungkapacitet. Jag hade också en ökad mängd "slem", som genererade hosta.

Jag var vältränad före den lunginflammationen, inga andningsproblem.

Jag har också haft TBE (några år innan den där lunginflammationen), med ganska rejäla kroniska problem efteråt, i form av trötthet, koncentrationssvårigheter, minnesstörningar, nattliga kramper m.m., och en ökad benägenhet att dra på mig infektioner.
Nu är ju TBE känt för att orsaka slumpmässiga skador på centrala nervsystemet, men symtombilden efter TBE, har likheter med de symtom som brukar kopplas ihop med det som kallas ME/CFS.

När jag väl fått rehabilitering i grupp (efter många sorger och besvär och lång väntan), så har jag mött många personer som fått långtidsbesvär av ME/CFS-typ efter infektioner. Däri ingår ny astma, och andningsproblem.

Vi pratar inte om tre månader här, utan ofta om åratal av besvär, och om mer eller mindre permanenta funktionsnedsättningar hos många.

Men eftersom antalet insjuknade i svårare lunginflammation, eller i influensa, som dessutom eventuellt krävt sjukhusvård, knappast varit 1 miljon/år de senaste 10-20 åren, så har antalet personer som drabbats av "långtidsproblem" efter infektion, varit mycket litet, antagligen färre än 1000 personer/år, en grupp som inte ens har setts som en grupp, eftersom flera mycket olika infektioner, bakteriella eller virusbaserade, har gett upphov till långtidsbesvären.

Jag förhåller mig skeptisk till att "postcovid" är en särskild (speciell) åkomma, utan väljer tillsvidare att utgå från hypotesen att det helt enkelt är "postinfektion", med varierade besvär, det handlar om.

Det jag hoppas är att ALLA med postinfektion symtom, oavsett orsak, ska få adekvat hjälp för att hitta tillbaka till ett bra liv.

Det handlar både om psykologisk hjälp, i tillämpliga fall symtomlindrade behandling, stöd, och vid behov möjlighet till sjukskrivning på hel- eller deltid.
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
Observera, jag är alltså inte ett dugg skeptiskt till att det finns många, som efter att ha haft Covid-19, har kvarstående besvär, och upplever, att de inte blir friska. Det jag tvivlar på är att det skulle vara en särskild "postsjukdom", exklusivt knuten till Covid-19.
Det är mycket möjligt att det inte är unikt för covid-19. I en pandemi är det lättare att märka sånt som inte märks så mycket annars.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Observera, jag är alltså inte ett dugg skeptiskt till att det finns många, som efter att ha haft Covid-19, har kvarstående besvär, och upplever, att de inte blir friska. Det jag tvivlar på är att det skulle vara en särskild "postsjukdom", exklusivt knuten till Covid-19.
Det har jag inte heller trott att du skulle vara. Jag bara har alldeles för lite kunskap om ME/CFS för att uttala mig. När Ulltand tidigare har skrivit om ME så har det bara inte verkat som att problem med lungorna var en del av ME.

S skogaliten skrev:
Det jag hoppas är att ALLA med postinfektion symtom, oavsett orsak, ska få adekvat hjälp för att hitta tillbaka till ett bra liv.
Det hoppas jag också och det större antalet nu gör det nog lättare att komma fram till vad som verkligen hjälper.
 
P pmd skrev:
Det är mycket möjligt att det inte är unikt för covid-19. I en pandemi är det lättare att märka sånt som inte märks så mycket annars.

Men ser detta efter många infektioner som tex Sars, Mers, Influensa, Ebola, Spanska sjukan mm.

Bruce Patterson hittade överraskande virusprotein i monocyter (en ty av immunceller som patrullerar kärlväggarna) och kan utlösa inflammation. Även i hjärnan. Så här finns troligen den gemensamma nämnaren. Även ME är infektionsutlöst i över 80% av fallen.

Så postcovid är vare sig en autoimmun sjukdom för immunförsvaret reagerar faktiskt på virusprotein men heller ingen infektion av traditionellt slag så det inte är helt virus som förökar sig.

Skillnader mellan symtom kan säker ha att göra med vad monocyterna reagerar på i kroppen och kanske vilket typ av virusprotein som dom bär på.

Titta gärna på den här intervjun med Patterson om hans upptäckt. De är Nobelprisnivå


https://www.ted.com/talks/bruce_pat..._a_recent_scientific_discovery_about_covid_19
 
Professor Jonas Bergquist om relationen mellan långtidscovid och ME/CFS bland annat.

 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här en studie på 100 patienter med varierande svårighetsgrad av Covid-19. Efter 225 dagar hade 50% fortsatt kognitiv påverkan som minnesproblem och hjärndimma.

[länk]
Observera dock att studien inte har velat studera frekvensen av postcovid utan om förekomsten av CNS injury biomarkers har betydelse för postcovid (titeln är Neurochemical signs of astrocytic and neuronal injury in acute COVID-19 normalizes during long-term follow-up). Slutsatsen av hela rapporten är:
The normalization of CNS injury biomarkers in all individuals, regardless of previous disease severity or persisting neurological symptoms, indicates that post COVID-19 neurological sequelae are not accompanied by ongoing CNS injury.
Som jag ser det är det olämpligt att använda en studie gjord för ett ändamål för att få fram fakta om något helt annat. Urvalet blir inte nödvändigtvis representativt för det andra ändamålet. I det här fallet är det självrapporterade symtom utan jämförelse med en kontrollgrupp (kontrollgruppen används endast för att få normalvärden när det gäller test av blodet).
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Observera dock att studien inte har velat studera frekvensen av postcovid utan om förekomsten av CNS injury biomarkers )
Precis det är en studie om påverkan på hjärnan av Covid-19.

Men det var ett oväntat och lika intressant bifynd att så många som 50 % hade kognitiv påverkan så länge efteråt.

Det brukar ju komma upp från din sida lite dåd och då att långtidscovid är något ganska sällsynt vilket motsägs av alla studier jag läst inklusive denna.

Det är dumt om folk tror att det drabbar bara någon procent när så inte är fallet speciellt, i skenet av hur viktig det då blir att vaccinera sig,
.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis det är en studie om påverkan på hjärnan av Covid-19.

Men det var ett oväntat och lika intressant bifynd att så många som 50 % hade kognitiv påverkan så länge efteråt.

Det brukar ju komma upp från din sida lite dåd och då att långtidscovid är något ganska sällsynt vilket motsägs av alla studier jag läst inklusive denna.

Det är dumt om folk tror att det drabbar bara någon procent när så inte är fallet speciellt, i skenet av hur viktig det då blir att vaccinera sig,
.
Som sagt det går inte att dra slutsatsen om 50 % utifrån den studien. En till orsak är att urvalet är helt snedfördelat när det gäller mild, allvarlig och kritisk covid. Nästan alla har mild covid i verkligheten (mer än 95 %) medan de i studien är en fjärdedel och andelen som säger att de har symtom varierar mellan grupperna.

Förstår du nu varför det är fel att använda studier för ett annat syfte än vad de är avsedda för?

Var det inte du som ansåg att några få % var samma sak som vanligt eller om det var mycket vanligt?
Men nu skriver du att det är ganska sällsynt. Om du inte ens själv kan använda begreppen på samma sätt jämnt så varför påstå att de är entydiga och klaga på andras sätt att använda begreppen.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.